'Nederlandse hotels laten contentmarketing nog links liggen'

16 februari 2017 | Roy Spijker

Afgelopen jaar is door ensanne.nl onderzoek gedaan naar het gebruik van contentmarketing binnen de Nederlandse sterrenhotels. ensanne.nl, eenonline uitgeverij gericht op de leisure-en hospitalitysector, onderzocht hoe contentmarketing gebruikt wordt in de Nederlandse hotelbranche. Het best practise voorbeeld van de Amerikaanse hotelketen Marriott, die intensief gebruikt maakt van contentmarketing en daarmee zeer succesvol is, wekte de nieuwsgierigheid. Zetten Nederlandse sterrenhotels contentmarketing in om meer gastente trekken?

Uit het onderzoek is gebleken dat de slechts helft van de sterrenhotels contentmarketing toepast in hun dagelijkse operatie, daarvan heeft ook de helft maar een contentstrategie. Met name de 1-tot 3-sterrenhotels hebben aangegeven niet over genoeg mankracht en middelen te beschikken om contentmarketing op te pakken. De 4- en 5-sterrenhotels hebben vaak meer mogelijkheden om zich op content kunnen focussen. Door een multidisciplinair onderzoek waaronder een online observatie, enquête en diepte-interviews is de onderzoeksvraag beantwoordt. Hotels uit het hele land –van 1- tot 5-sterrenhotels en van zelfstandigen tot grote hotelketens –hebben deelgenomen aan het onderzoek. 

Contentmarketing als kans

Ondanks de jaarlijkse groei van hotelovernachtingen in Nederland (26 miljoen in 2016) hebben hoteliers veel uitdagingen. De afhankelijkheidvan online boekingswebsites en aanbod van Airbnb vormen voor zowel kleine zelfstandige hotels als grote ketens een bedreiging. Contentmarketing is daarbij een kans waarbij het draait om het creëren van waardevolle, relevante en consistente content.Deze vorm van marketing werktuitstekend kans voor hotels om meer binding tussen gast en hotel te krijgen, gastloyaliteit te vergroten en herhalingsbezoek te stimuleren.Het gaat dus om meer dan bereik alleen.

Facebook en mobiele website

De sterrenhotels zien Facebook als belangrijkste mediakanaal en wordt in 89% van de gevallen gebruikt om content te delen. Foto’s worden hierbij door de hoteliers als meeste effectieve vorm van content gezien. Opvallend resultaat uit het onderzoek is dat 95% van de sterrenhotels een responsive mobiele geoptimaliseerde website heeft. Dit is sinds 2013 in opkomst en dat geeft aan dat de websites vernieuwd zijn in de afgelopen 3 jaar.

Tijd en budget

Het inzetten van contentmarketing kan volgens ensanne.nl voor een groot aantal hotels veel efficiënter. Hotels zien vooral een combinatie van het gebrek aan tijd, kennis, input voor content en budget als een drempel om met contentmarketing te starten of verder te gaan. De interesse voor content is wel groeiende. 57% van de ondervraagde hoteliers zegt in 2017 meer tijd en budget te willen besteden aan contentmarketing.

Klik hier om de infographic van Ensanne te bekijken.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com OTA's
Booking.com: iedere seconde checken er gemiddeld 7 gasten in bij een verblijf

Tijdens de internationale Vacation Rental Management Association (VRMA) conferentie in New Orleans (VS) maakt Booking.com bekend dat er per seconde gemiddeld 7 gasten inchecken bij een woning, appartement of ander uniek verblijf. De mededeling komt op hetzelfde moment als de introductie van nieuwe t...

Hilton Culinair
Napolitaanse pizza verovert (Hilton) Amsterdam

Hilton Amsterdam introduceert exclusieve Napolitaanse pizza, in combinatie met champagne. In de Half Moon Lounge wordt de klassieker onder de pizza’s op de kaart gezet. De eigentijdse combinatie met bubbels verleent het oorspronkelijke simpele streetfood uit Napels een gastronomisch tintje. Sp...

Columns
Column Hans van Spronsen: Hallo, Alexa

Wordt onze stem wel genoeg gehoord in de hotellerie? Natuurlijk houdt het moderne hotel tal van zaken met betrekking tot het gastgedrag bij. Vervolgens zet men deze informatie om in toekomstig beleid. Vandaag de dag zal deze informatievergaring zich concentreren op ons boekingsgedrag en nog weinig o...

Personalia Internationaal
The Ritz-Carlton, Abama krijgt Belgische general manager 

In The Ritz-Carlton, Abama op de Canarische eilanden is de Belg Gregory de Clerck sinds begin 2019 aan de slag als nieuwe General Manager. De Clerck, die geboren en getogen is in Kortrijk, houdt toezicht op de strategische leiding en de dagelijkse activiteiten van het resort, dat 459 kamers en suite...

Internationaal Longread
PREM Hospitality heeft ruim 1000 kamers in Benelux en groeit explosief door

Ierse specialist in Hospitality Management ziet België en Nederland als strategische draaischijf voor zijn uitbreiding van 'short en long-stay' locaties over Continentaal Europa en verwacht met een stevige pipeline van 8 hotels een sterke groei in de komende jaren. Sinds september 2...

Achtergronden
Hotelkamers Assen 'op slot' tijdens Formule 1-periode

In Assen zijn alle (of in ieder geval heel veel) hotelkamers in de periode van donderdag 30 april tot en met zondag 3 mei vastgezet en kunnen dus niet meer online geboekt worden. Opvallend, want deze periode is precies de periode waarin het Formule 1-circus neerstrijkt in Zandvoort. Social zou so...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: