'Nederlandse hotels laten contentmarketing nog links liggen'

16 februari 2017 | Roy Spijker
'Nederlandse hotels laten contentmarketing nog links liggen'<

Afgelopen jaar is door ensanne.nl onderzoek gedaan naar het gebruik van contentmarketing binnen de Nederlandse sterrenhotels. ensanne.nl, eenonline uitgeverij gericht op de leisure-en hospitalitysector, onderzocht hoe contentmarketing gebruikt wordt in de Nederlandse hotelbranche. Het best practise voorbeeld van de Amerikaanse hotelketen Marriott, die intensief gebruikt maakt van contentmarketing en daarmee zeer succesvol is, wekte de nieuwsgierigheid. Zetten Nederlandse sterrenhotels contentmarketing in om meer gastente trekken?

Uit het onderzoek is gebleken dat de slechts helft van de sterrenhotels contentmarketing toepast in hun dagelijkse operatie, daarvan heeft ook de helft maar een contentstrategie. Met name de 1-tot 3-sterrenhotels hebben aangegeven niet over genoeg mankracht en middelen te beschikken om contentmarketing op te pakken. De 4- en 5-sterrenhotels hebben vaak meer mogelijkheden om zich op content kunnen focussen. Door een multidisciplinair onderzoek waaronder een online observatie, enquête en diepte-interviews is de onderzoeksvraag beantwoordt. Hotels uit het hele land –van 1- tot 5-sterrenhotels en van zelfstandigen tot grote hotelketens –hebben deelgenomen aan het onderzoek. 

Contentmarketing als kans

Ondanks de jaarlijkse groei van hotelovernachtingen in Nederland (26 miljoen in 2016) hebben hoteliers veel uitdagingen. De afhankelijkheidvan online boekingswebsites en aanbod van Airbnb vormen voor zowel kleine zelfstandige hotels als grote ketens een bedreiging. Contentmarketing is daarbij een kans waarbij het draait om het creëren van waardevolle, relevante en consistente content.Deze vorm van marketing werktuitstekend kans voor hotels om meer binding tussen gast en hotel te krijgen, gastloyaliteit te vergroten en herhalingsbezoek te stimuleren.Het gaat dus om meer dan bereik alleen.

Facebook en mobiele website

De sterrenhotels zien Facebook als belangrijkste mediakanaal en wordt in 89% van de gevallen gebruikt om content te delen. Foto’s worden hierbij door de hoteliers als meeste effectieve vorm van content gezien. Opvallend resultaat uit het onderzoek is dat 95% van de sterrenhotels een responsive mobiele geoptimaliseerde website heeft. Dit is sinds 2013 in opkomst en dat geeft aan dat de websites vernieuwd zijn in de afgelopen 3 jaar.

Tijd en budget

Het inzetten van contentmarketing kan volgens ensanne.nl voor een groot aantal hotels veel efficiënter. Hotels zien vooral een combinatie van het gebrek aan tijd, kennis, input voor content en budget als een drempel om met contentmarketing te starten of verder te gaan. De interesse voor content is wel groeiende. 57% van de ondervraagde hoteliers zegt in 2017 meer tijd en budget te willen besteden aan contentmarketing.

Klik hier om de infographic van Ensanne te bekijken.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Economie
"Horeca 22.00 uur dicht, maximale groepsgrootte naar 30"

Tijdens de persconferentie van vanavond zal premier Mark Rutte bekendmaken dat de horeca iedere dag verplicht om 22.00 uur de deuren zal moeten sluiten. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. Dat geldt dus ook in restaurants. Daarbij wordt het personeel niet meegerekend. D...

Toerisme Coronacrisis
''Dit jaar 70 procent minder buitenlanders naar Nederland''

Het aantal buitenlanders dat dit jaar naar Nederland komt, ligt 70 procent lager dan vorig jaar. Bovendien gaan ongeveer 40 procent minder Nederlanders op vakantie in eigen land, waarmee het niveau van het toerisme terug op het niveau is van de jaren negentig, zo schetst het Nederlands Bureau voor T...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: