Nieuwe sectornaam bij KHN: sector Vrije Tijd

14 februari 2011 |
Nieuwe sectornaam bij KHN: sector Vrije Tijd<

Onlangs heeft sectorvoorzitter Ruud Vismans van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) de nieuwe naam van zijn sector bekend gemaakt: de sector 'Vrije Tijd'. De oude naam 'Toerisme, Recreatie, Sport & Cultuur' communiceerde lastig en had beperkingen voor uitbreiding van de sector.

Doel
De sector staat open voor nieuwe concepten waarbij horeca en vrije tijd samensmelten. De sector heeft als doel om de horeca in de vrijetijdssector te verbeteren en meer onderzoek te doen naar de ontwikkelingen in deze markt.

Continu VrijeTijdsOnderzoek
De sector Vrije Tijd wil haar ondersteuning en beleid aanpassen op de behoefte van de markt. Daarom start de sector een samenwerking met NBTC-NIPO Research om de gegevens van het het Continu VrijeTijdsonderzoek ( (CVTO) voor KHN en haar leden te ontsluiten. Via dit onderzoek zijn per kwartaal analyses beschikbaar van de vrijetijdsector, waarin onder andere benchmarks, uitgaansgedrag en marktomvang worden gemeten.

Nog beter samenwerken
Afgelopen jaar is het vijfjarig jubileum gevierd van de samenwerking tussen KHN en de Club van Elf. Deze samenwerking is van groot belang voor de vrijetijdsindustrie, omdat gezamenlijke belangen bij de politiek op de kaart worden gezet. Ook de samenwerking met de Dutch Spa & Wellness Association, de Nederlandse Vereniging van Bowlingondernemers (NVB) en Strand Nederland laten zien dat de nieuwe naam van de sector Vrije Tijd een juiste keuze is door de brede groep ondernemers in deze sector te vertegenwoordigen.

Samenwerking belangrijk
De sector hecht ook veel waarde aan de brede samenwerking in Gastvrij Nederland, de Nationale Raad voor toerisme, recreatie, horeca en vrije tijd. Zo wordt er gezamenlijk gewerkt aan een sectorvisie en zorgen we dat toerisme & recreatie bij provincies (via het IPO) en gemeenten (via VNG) nadrukkelijker op de agenda komen.

Nieuw bestuur
In het nieuw gekozen sectorbestuur is gekozen voor een vertegenwoordiging uit de diverse domeinen, waarvan de sector de belangen vertegenwoordigd.
• Ruud Vismans is de sectorvoorzitter en vertegenwoordigt de ondernemers, die werkzaam zijn in de domeinen sport en/of strand;
• Mariëtte Radstake vertegenwoordigt domein cultuur;
• Robin de Lange vertegenwoordigt domein dagattracties;
• Marc Sanders vertegenwoordigt domein wellness;
• Rini Boertjes vertegenwoordigt domein verblijfsrecreatie.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: