Onderzoek: Nederlandse hotelmarkt breekt records

2 november 2017 | Redactie
Onderzoek: Nederlandse hotelmarkt breekt records<

Het aantal hotelgasten in Nederland stijgt dit jaar tot boven de 28 miljoen. Dat is een nieuw record. In 2017 is sprake van een stijging van 10 procent ten opzichte van vorig jaar, schat ABN AMRO op basis van de huidige ontwikkelingen.

Sinds 2012 bedraagt de groei van het aantal hotelgasten in Nederland 35 procent. En ook in 2018 groeit het toerisme naar verwachting door. Het buitenlands hoteltoerisme kent in 2017 een sterkere groei dan de jaargroei in de afgelopen vier jaar. Onder meer het hoteltoerisme uit Duitsland, Amerika en Azië naar ons land zit in de lift.

Aziatische hotelgasten

Over heel 2017 zullen er zo’n 500.000 meer Aziatische hotelgasten zijn dan in 2012. Aziatische hotelgasten gaan vooral naar Noord- en Zuid-Holland, maar ook in Overijssel, Gelderland, Noord-Brabant en Utrecht is groei vanuit deze groep te zien. Ook investeringen in hotelvastgoed bereiken een recordniveau. Investeerders uit bijvoorbeeld Duitsland, Azië en het Midden-Oosten zijn actief. De investeringsvolumes liggen in 2017 veel hoger dan in de laatste jaren.

Hotels realiseren omzetstijging van 7 procent

ABN AMRO verwacht dat de omzetten van hotels in 2017, mede door prijsverhogingen, met 7 procent stijgen. De prijzen voor een overnachting zijn in Amsterdam op dit moment het hoogst en behoren inmiddels tot de top-5 onder grote Europese steden. Daarmee is een overnachting in de hoofdstad duurder dan bijvoorbeeld in Londen, Parijs, Milaan, München en Barcelona.

Buiten Amsterdam zijn in Nederland de hotelkamers het duurst in Den Haag, Maastricht en Utrecht. Het hotelwezen staat wel voor uitdagingen. Zo stijgt het aanbod van concurrerende aanbieders. Vooral in Amsterdam kwamen er in de laatste jaren hotelkamers bij. Uit onderzoek van ABN AMRO blijkt dat de hoofdstad er tot 2023 nog zo’n 7.900 kamers bij krijgt. Het grootste deel - bijna 6.000 kamers - komt in 2018 en 2019 beschikbaar. Het is aannemelijk dat dit leidt tot een tijdelijke druk op de omzet per hotelkamer van hotels rond deze locaties.


Hotels moeten zich onderscheiden op gemak en/of beleving


Door de groei van het aantal hotelkamers moeten hotels onderscheidend zijn om bestaande gasten te behouden en nieuwe gasten aan zich te binden. “Hotels willen het verschil maken door in te zetten op gemak voor een betaalbare prijs. Of zij focussen op beleving, door nieuwe functies toe te voegen”, vertelt Sonny Duijn, Sector Econoom Leisure van ABN AMRO. “Er is veel dynamiek in de hotelmarkt en het aanbod van hotelkamers neemt toe. Hotelondernemers kunnen niet achteroverleunen. Door zich te onderscheiden, kunnen hotels ook het verschil maken met andere aanbieders, zoals Airbnb. Daarom is het juist nu in dit gunstige klimaat cruciaal om het onderscheidend vermogen te vergroten, zodat hotels de komende jaren zonder kleerscheuren kunnen doorkomen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Tech Interview
"Ook jij kunt een hogere bezettingsgraad realiseren door e-mailmarketing"

E-mailadressen zijn goud waard, maar hoteliers en B&B-ondernemers doen er tot op heden te weinig mee. “Een gemiddelde hotelier of B&B-ondernemer kan niet eens een database van zijn klanten bijhouden”, aldus e-mailmarketingexpert Frank Tromp. Dat laatste klopt en niet zelden wordt...

Amsterdam
Strengere controles op illegale vakantieverhuur in Amsterdam

De gemeente van Amsterdam is deze week begonnen met een strengere controle op illegale vakantieverhuur. Dit nieuws komt niet volledig uit het niets, kortgeleden heeft Amsterdam de vakantieverhuur termijn namelijk verkort naar 30 dagen. De strengere controle gaat om verhuurders die over dit limiet ga...

Interview Longread
Eric Toren & Tijmen Receveur: "Leer van wat je niet hebt gedaan"

Waar een jonge accidential hotelier en een geroutineerde hospitality-expert elkaar vinden in passie voor hun mensen, de lol van het creatieve proces en het perfectioneren van de begroting. Wij spreken Tijmen Receveur, mede-oprichter en mede-eigenaar van Hotel Not Hotel en Eric Toren, directeur, eige...

Aantal viersterrenhotels groeit gestaag

De viersterrenhotelmarkt in Nederland is de afgelopen vijf jaar met 22% gegroeid. Nederland telt in totaal 705 4-sterren hotels, waarvan meer dan een kwart in provincie Noord-Holland. In totaal telt dit segment 67.000 kamers en is hiermee met een aandeel van 50% het belangrijkste segment binnen de h...

Accor Hotelketens Internationaal
Een miljard euro omzet voor Accor in eerste kwartaal 2019

Hotelketen Accor heeft het eerste kwartaal van het jaar 2019 een omzet gedraaid van 987 miljoen euro. Een stijging van 34,2%. Dat meldt het bedrijf via een persbericht. De RevPAR van de groep steeg met 1,6% met wisselende prestaties afhankelijk van de regio: Europa was veerkrachtig (+3,3%), terwi...

Personalia Michelin
Sommelier Koen van der Plas van Inter Scaldes naar Kasteel Heemstede

Met ingang van 1 juli 2019 maakt hoofdsommelier Koen van der Plas de overstap van Inter Scaldes naar Kasteel Heemstede. Hij gaat daar het team van chefkok Ollie Schuiling versterken, die samen met Frans den Boer de nieuwe eigenaar wordt van het bekende sterrenrestaurant in Houten. De 27-jarige V...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: