Onderzoek: Nederlandse hotelmarkt breekt records

2 november 2017 | Redactie
Onderzoek: Nederlandse hotelmarkt breekt records<

Het aantal hotelgasten in Nederland stijgt dit jaar tot boven de 28 miljoen. Dat is een nieuw record. In 2017 is sprake van een stijging van 10 procent ten opzichte van vorig jaar, schat ABN AMRO op basis van de huidige ontwikkelingen.

Sinds 2012 bedraagt de groei van het aantal hotelgasten in Nederland 35 procent. En ook in 2018 groeit het toerisme naar verwachting door. Het buitenlands hoteltoerisme kent in 2017 een sterkere groei dan de jaargroei in de afgelopen vier jaar. Onder meer het hoteltoerisme uit Duitsland, Amerika en Azië naar ons land zit in de lift.

Aziatische hotelgasten

Over heel 2017 zullen er zo’n 500.000 meer Aziatische hotelgasten zijn dan in 2012. Aziatische hotelgasten gaan vooral naar Noord- en Zuid-Holland, maar ook in Overijssel, Gelderland, Noord-Brabant en Utrecht is groei vanuit deze groep te zien. Ook investeringen in hotelvastgoed bereiken een recordniveau. Investeerders uit bijvoorbeeld Duitsland, Azië en het Midden-Oosten zijn actief. De investeringsvolumes liggen in 2017 veel hoger dan in de laatste jaren.

Hotels realiseren omzetstijging van 7 procent

ABN AMRO verwacht dat de omzetten van hotels in 2017, mede door prijsverhogingen, met 7 procent stijgen. De prijzen voor een overnachting zijn in Amsterdam op dit moment het hoogst en behoren inmiddels tot de top-5 onder grote Europese steden. Daarmee is een overnachting in de hoofdstad duurder dan bijvoorbeeld in Londen, Parijs, Milaan, München en Barcelona.

Buiten Amsterdam zijn in Nederland de hotelkamers het duurst in Den Haag, Maastricht en Utrecht. Het hotelwezen staat wel voor uitdagingen. Zo stijgt het aanbod van concurrerende aanbieders. Vooral in Amsterdam kwamen er in de laatste jaren hotelkamers bij. Uit onderzoek van ABN AMRO blijkt dat de hoofdstad er tot 2023 nog zo’n 7.900 kamers bij krijgt. Het grootste deel - bijna 6.000 kamers - komt in 2018 en 2019 beschikbaar. Het is aannemelijk dat dit leidt tot een tijdelijke druk op de omzet per hotelkamer van hotels rond deze locaties.


Hotels moeten zich onderscheiden op gemak en/of beleving


Door de groei van het aantal hotelkamers moeten hotels onderscheidend zijn om bestaande gasten te behouden en nieuwe gasten aan zich te binden. “Hotels willen het verschil maken door in te zetten op gemak voor een betaalbare prijs. Of zij focussen op beleving, door nieuwe functies toe te voegen”, vertelt Sonny Duijn, Sector Econoom Leisure van ABN AMRO. “Er is veel dynamiek in de hotelmarkt en het aanbod van hotelkamers neemt toe. Hotelondernemers kunnen niet achteroverleunen. Door zich te onderscheiden, kunnen hotels ook het verschil maken met andere aanbieders, zoals Airbnb. Daarom is het juist nu in dit gunstige klimaat cruciaal om het onderscheidend vermogen te vergroten, zodat hotels de komende jaren zonder kleerscheuren kunnen doorkomen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Amsterdam
Hoofdkantoor The Student Hotel naar Amsterdam

Vanwege de exponentiële groei van The Student Hotel, heeft het internationale hoofdkantoor zich in januari 2020 in Amsterdam Noord gevestigd. Het culturele, eclectische en industriële bedrijventerrein in Noord sluit naadloos aan bij de kernwaarden van TSH. Het nieuwe hoofdkantoor is gev...

Amsterdam Verbouwen
De L'Europe Amsterdam brengt Amsterdamse iconen samen in 't Huys

Hotel De L'Europe Amsterdam opent in maart de deuren van 't Huys. Een vernieuwde vleugel van het hotel, met een eigen ingang aan de Nieuwe Doelenstraat, waar zowel de Amsterdammer als de hotelgast 'Original Amsterdam Luxury' vindt. 't Huys biedt onderdak aan drie Amsterdamse toon...

Awards Amsterdam
Park Inn by Radisson Amsterdam City West is hotel van het jaar

Het nieuwe Park Inn by Radisson Amsterdam City West hotel is verkozen tot ‘Hotel van het Jaar 2019’ in de regio Midden- en Zuid-Europa van de Radisson Hotel Group (RHG). Het designhotel behaalde op het gebied van bezettingsgraad, kwaliteit, omzet, gast-reviews, duurzaamheid en veiligheid...

Van der Valk
Van der Valk gaat hotelgasten helpen om te stoppen met roken

Waar Van der Valk Hotels de afgelopen jaren met haar Vitaal-concept al grote stappen zette in de gezondheidsmarkt, gaat ze nu ook haar gasten helpen met het stoppen met roken. In een 5-daags intern programma wordt er middels zowel groeps- als individuele coaching een extra stimulans gecreëerd o...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Hotel Den Haag
Kennisnetwerk Destinatie Nederland zet in op gastvrijheidsbeleving door samenwerking met Hotelschool The Hague

Hoe kun je als destinatiemanagement organisatie (DMO) een bijdrage leveren aan de gastvrijheidsbeleving van jouw stad of streek? Dat is de vraag die regelmatig gesteld wordt binnen Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Gastvrijheid is één van de pijlers binnen Perspectief2030, de visie o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: