Onderzoek: Nederlandse hotelmarkt breekt records

2 november 2017 | Redactie
Onderzoek: Nederlandse hotelmarkt breekt records<

Het aantal hotelgasten in Nederland stijgt dit jaar tot boven de 28 miljoen. Dat is een nieuw record. In 2017 is sprake van een stijging van 10 procent ten opzichte van vorig jaar, schat ABN AMRO op basis van de huidige ontwikkelingen.

Sinds 2012 bedraagt de groei van het aantal hotelgasten in Nederland 35 procent. En ook in 2018 groeit het toerisme naar verwachting door. Het buitenlands hoteltoerisme kent in 2017 een sterkere groei dan de jaargroei in de afgelopen vier jaar. Onder meer het hoteltoerisme uit Duitsland, Amerika en Azië naar ons land zit in de lift.

Aziatische hotelgasten

Over heel 2017 zullen er zo’n 500.000 meer Aziatische hotelgasten zijn dan in 2012. Aziatische hotelgasten gaan vooral naar Noord- en Zuid-Holland, maar ook in Overijssel, Gelderland, Noord-Brabant en Utrecht is groei vanuit deze groep te zien. Ook investeringen in hotelvastgoed bereiken een recordniveau. Investeerders uit bijvoorbeeld Duitsland, Azië en het Midden-Oosten zijn actief. De investeringsvolumes liggen in 2017 veel hoger dan in de laatste jaren.

Hotels realiseren omzetstijging van 7 procent

ABN AMRO verwacht dat de omzetten van hotels in 2017, mede door prijsverhogingen, met 7 procent stijgen. De prijzen voor een overnachting zijn in Amsterdam op dit moment het hoogst en behoren inmiddels tot de top-5 onder grote Europese steden. Daarmee is een overnachting in de hoofdstad duurder dan bijvoorbeeld in Londen, Parijs, Milaan, München en Barcelona.

Buiten Amsterdam zijn in Nederland de hotelkamers het duurst in Den Haag, Maastricht en Utrecht. Het hotelwezen staat wel voor uitdagingen. Zo stijgt het aanbod van concurrerende aanbieders. Vooral in Amsterdam kwamen er in de laatste jaren hotelkamers bij. Uit onderzoek van ABN AMRO blijkt dat de hoofdstad er tot 2023 nog zo’n 7.900 kamers bij krijgt. Het grootste deel - bijna 6.000 kamers - komt in 2018 en 2019 beschikbaar. Het is aannemelijk dat dit leidt tot een tijdelijke druk op de omzet per hotelkamer van hotels rond deze locaties.


Hotels moeten zich onderscheiden op gemak en/of beleving


Door de groei van het aantal hotelkamers moeten hotels onderscheidend zijn om bestaande gasten te behouden en nieuwe gasten aan zich te binden. “Hotels willen het verschil maken door in te zetten op gemak voor een betaalbare prijs. Of zij focussen op beleving, door nieuwe functies toe te voegen”, vertelt Sonny Duijn, Sector Econoom Leisure van ABN AMRO. “Er is veel dynamiek in de hotelmarkt en het aanbod van hotelkamers neemt toe. Hotelondernemers kunnen niet achteroverleunen. Door zich te onderscheiden, kunnen hotels ook het verschil maken met andere aanbieders, zoals Airbnb. Daarom is het juist nu in dit gunstige klimaat cruciaal om het onderscheidend vermogen te vergroten, zodat hotels de komende jaren zonder kleerscheuren kunnen doorkomen.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

Interieur Advertorial
Interieurarchitect Arnie van Dun maakt statement met Grand Hotel Valies

Op het moment van schrijven van deze bijdrage zet interieurarchitect Arnie van Dun de laatste 'puntjes op de i' van de inrichting van Grand Hotel Valies in Roermond. De inspiratiebron voor de inrichting van dit hotel vindt hij in de Amerikaanse Art Deco stijl uit de jaren ’30. We sprek...

Advertorial
All-in-One oplossingen: een zegen voor de moderne hotelier

De moderne hotelier heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in informatietechnologie. De groeiende afhankelijkheid van OTA’s als Booking.com en Expedia, de prijsdruk van privé-verhuurders en de veeleisendheid van klanten vragen om een efficiënte en kostenbesparende operati...

Culinair
Het Roode Koper treedt toe tot Alliance Gastronomique

Landgoed – Hotel – Restaurant Het Roode Koper in Leuvenem is toegetreden tot de restaurantvereniging Alliance Gastronomique. Tijdens het Alliance eindejaarsfeest op maandagavond 10 december in Hotel Okura in Amsterdam heeft de inauguratie plaatsgevonden. Onder leiding van Onno Kokme...

Economie
Stijging aantal hotelovernachtingen in Nederland zet door

De toename van het toerisme heeft ook in 2018 doorgezet. Naar verwachting van ABN AMRO komt het aantal logies-overnachtingen dit jaar uit op 116,4 miljoen: een stijging van ruim 4% ten opzichte van het jaar ervoor. De sterkste toename is dit jaar in Groningen (+24%), Friesland (+7%) en Noord-Holland...

Tech Advertorial
Rendementsverbetering voor hotels dankzij totaaloplossing

Wie de afgelopen jaren de hotelbranche op de voet heeft gevolgd, moet constateren dat de hotel-ICT een enorme vlucht heeft genomen. Van reserveringsystemen tot cloudmanaged wifi en slimme securityoplossingen, de mogelijkheden zijn oneindig en bovendien flexibel en efficiënt. Maar hoe zit het...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: