Onderzoek: organisatie van borrel daalt in achting als eten niet goed is

2 oktober 2019 | Thijs Jacobs

Maar liefst 25 procent van de Nederlanders vindt ongezonde hapjes op netwerkborrels vandaag de dag niet meer kunnen. Dit blijkt uit onderzoek van BoxBites onder 308 werkende Nederlanders. Bij 57 procent van hen daalt de organisator van de borrel in achting als het eten van matige kwaliteit is.

Het lijkt erop dat vooral vrouwen gefrituurde kaasstengels en bitterballen op borrels niet kunnen waarderen. Zo vindt een derde van hen deze snacks niet meer van nu. Onder mannen is slechts negentien procent deze mening toegedaan. “Ik denk dat frikadelletjes en bitterballen nooit helemaal van de borrelplank zullen verdwijnen, omdat ze simpelweg té geliefd zijn. Wel denk ik dat groentesnacks, zoals courgetterolletjes met kaas en pastinaakchips de komende jaren flink aan populariteit zullen winnen”, zegt Anouk Diamant, mede-eigenaar van BoxBites.

Liever gezond

Vier op de tien ondervraagden denkt dat de meeste mensen liever gezonde dan ongezonde hapjes eten op netwerkborrels. Ook hier zien we grote verschillen tussen de geslachten: 46 procent van de vrouwen denkt dat men liever gezond snackt tegenover 34 procent van de mannen. Het bedenken van gezonde alternatieven voor de vlammetjes en minikaassoufflés blijkt echter nog lastig voor een gedeelte van de respondenten. Een kwart van hen kent namelijk niet veel verantwoorde hapjes die in plaats van de bittergarnituur gereserveerd kunnen worden.

“Ik denk dat veel mensen bij verantwoorde snacks denken aan vegetarische bitterballen en bami-schijven zonder vlees, maar dat het vegetarisch is, betekent niet dat het ook gezond is”, aldus Diamant. “Er bestaan echter genoeg gezonde hapjes die het prima doen op netwerkborrels. Denk aan: olijven, wortels met humus, ongezouten noten en haring.” Voor sommige ondervraagden zijn de gefrituurde snacks zelfs reden om weg te blijven bij netwerkborrels. Acht procent van hen gaat namelijk niet naar een borrel als ze weten dat er ongezonde hapjes voorgeschoteld worden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: