Onderzoek: organisatie van borrel daalt in achting als eten niet goed is

2 oktober 2019 | Thijs Jacobs

Maar liefst 25 procent van de Nederlanders vindt ongezonde hapjes op netwerkborrels vandaag de dag niet meer kunnen. Dit blijkt uit onderzoek van BoxBites onder 308 werkende Nederlanders. Bij 57 procent van hen daalt de organisator van de borrel in achting als het eten van matige kwaliteit is.

Het lijkt erop dat vooral vrouwen gefrituurde kaasstengels en bitterballen op borrels niet kunnen waarderen. Zo vindt een derde van hen deze snacks niet meer van nu. Onder mannen is slechts negentien procent deze mening toegedaan. “Ik denk dat frikadelletjes en bitterballen nooit helemaal van de borrelplank zullen verdwijnen, omdat ze simpelweg té geliefd zijn. Wel denk ik dat groentesnacks, zoals courgetterolletjes met kaas en pastinaakchips de komende jaren flink aan populariteit zullen winnen”, zegt Anouk Diamant, mede-eigenaar van BoxBites.

Liever gezond

Vier op de tien ondervraagden denkt dat de meeste mensen liever gezonde dan ongezonde hapjes eten op netwerkborrels. Ook hier zien we grote verschillen tussen de geslachten: 46 procent van de vrouwen denkt dat men liever gezond snackt tegenover 34 procent van de mannen. Het bedenken van gezonde alternatieven voor de vlammetjes en minikaassoufflés blijkt echter nog lastig voor een gedeelte van de respondenten. Een kwart van hen kent namelijk niet veel verantwoorde hapjes die in plaats van de bittergarnituur gereserveerd kunnen worden.

“Ik denk dat veel mensen bij verantwoorde snacks denken aan vegetarische bitterballen en bami-schijven zonder vlees, maar dat het vegetarisch is, betekent niet dat het ook gezond is”, aldus Diamant. “Er bestaan echter genoeg gezonde hapjes die het prima doen op netwerkborrels. Denk aan: olijven, wortels met humus, ongezouten noten en haring.” Voor sommige ondervraagden zijn de gefrituurde snacks zelfs reden om weg te blijven bij netwerkborrels. Acht procent van hen gaat namelijk niet naar een borrel als ze weten dat er ongezonde hapjes voorgeschoteld worden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel Hotelketens
Erwin M. Bruyn wordt Country Manager bij Deutsche Hospitality

Deutsche Hospitality herstructureert haar merkenportfolio. In de toekomst wordt het traditionele merk Steigenberger Hotels & Resorts gecombineerd met het lifestyle merk Jaz in the City om samen het nieuwe 'upscale' segment te vormen. Hierdoor wordt het mogelijk om gezamenlijke synergi&eu ...

Achtergronden
14 jaar geleden in Hospitality Management; Robert Kranenborg

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2007. Een interview met Robert Kranenborgh. In 2007 chef van het met e ...

De stelling van de maand: 2022 wordt nog uitdagender dan 2021

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De tweede stelling luidt ...

Internationaal
Edition Hotels opent 8 hotels wereldwijd

Edition Hotels kondigt haar verdere internationale uitbreiding aan richting eind 2022, met de geplande opening van acht nieuwe accommodaties verspreid over drie continenten. Onder de nieuwe openingen bevinden zich locaties in Rome, Madrid, Dubai, Reykjavik, Tampa, Doha, Mexico's Riviera Maya ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Economie Interview Ewout Hoogendoorn
BORON investeert: 10.000 bedden op 30 locaties

In een tijd dat de hotellerie gebukt gaat onder de gevolgen van het coronavirus, maakt BORON - de investeringsmaatschappij van de familie J.A. Fentener van Vlissingen (oprichter BCD Travel) - bekend flink te investeren in de hotellerie. De plannen liegen er niet om: 10.000 bedden op minimaal der ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: