Onderzoek spaargedrag van reizigers

31 oktober 2002
Onderzoek spaargedrag van reizigers

Wat beweegt mensen om deel te nemen aan een loyaliteitsprogramma waarbij ze kunnen sparen voor kortingen en voordelen? De Britse hotelketen Six Continents Hotels, bekend van het loyaliteitsprogramma Priority Club Rewards, liet hiervoor een psychologisch onderzoek uitvoeren onder duizenden Club-, Gold- en Platinum leden (totaal 13 miljoen leden), die 'azen' op airmiles, de upgrading van kamers of vluchten, en gratis overnachtingen waarbij zij keuze hebben uit 3270 hotels. Ook een kookcursus in Parijs volgen of aan een luchtballonvaart in Madrid meedoen, behoort tot de mogelijkheden. In de VS en Canada kunnen leden ook punten verzamelen met voedsel en drank, telefoongesprekken, wasserijdiensten en films op de kamer. De resultaten van het onderzoek wijzen uit dat hun gedrag is onder te verdelen in zes verschillende categorieën; de gewiekste opdeler, de maniakale opletter, de hypeactieve oppotter, de chique opschepper, de geslepen opspoorder en de minimalistische onverstoorbare. De resultaten van het spaargedragonderzoek geven deelnemers van Loyaltyprogramma's inzicht in hun spaargedrag, zodat zij het meest geschikte programma kunnen kiezen. Wilt u weten tot welk type u behoort? Surf dan naar www.priorityclub.com en klik op 'Puntenpsychologie'. De puntenpsychologen bij Priority Club Rewards zullen uw spaargedrag analyseren.

Overig nieuws