Ook Sheraton Schiphol haalt ster van gevel

22 juli 2009 |
Ook Sheraton Schiphol haalt ster van gevel

In navolging van het NH Hotel Amsterdam Centre heeft nu ook het Sheraton Schiphol zijn vijfde ster eigenhandig van de gevel gehaald. Dat is te lezen in De Pers. Nederlandse tophotels lijken opeens een stuk minder blij met vijf fonkelende sterren. Het bedrijfsleven laat ze links liggen, omdat daar een nieuwe regel is geïntroduceerd: vergaderen, dineren en overnachten gebeurt alleen nog in viersterrenhotels Om de vijfde ster kwijt te raken heeft het Sheraton op de luchthaven de conciërge en portier de deur uit gedaan.

Het wordt gezien als een slimme marketingpropositie. Een ster verdwijnt, maar de prijzen worden slechts iets of niets naar beneden bijgesteld. Het bedrijfsleven lijkt erin mee te gaan: de boekingen nemen toe, zo beamen zowel het NH-hotel als het Sheraton-hotel. "Beter een sterretje kwijt dan geen business binnen hebben", aldus Marieke van der Linden van het NH in de gratis krant. "We schamen er ons ook niet voor. We hebben de extra ster juist liever niet in deze tijd." Hetzelfde geldt voor het Sheraton. "We zijn nog steeds het duurste hotel op Schiphol", aldus manager Kurt Renold.

Naast het Sheraton en NH Hotel City Centre denken ook andere hotels aan het schrappen van een ster, zoals het Radisson Blu Hotel op de luchthaven. Niet alleen de teruglopende boekingen, maar ook het nieuwe classificatiesysteem speelt een rol. Als een hotel aangeeft voor de vijfde ster te willen gaan, krijgen ze dit jaar voor het eerst bezoek van een mystery guest, gestuurd door het bedrijfschap Horeca en Catering. Kosten: ruim 3.000 euro voor het hotel. Dat gaat in ieder geval het Sheraton te ver. Renold: "Wij zien de meerwaarde niet meer. We zijn een internationale keten, die een grote naamsbekendheid heeft. Om die ene ster hoeven we het dus niet te doen."

Het lijken vooral de hotelketens die besluiten een ster te laten vallen. Het Hilton in Amsterdam wil er echter niets van horen. "Wij gaan niet met onze sterren jojoën. Op de lange termijn tast het je zaak aan", zo is hoteldirecteur Roberto Payer van mening. "Wat als je over vier jaar wel weer een extra ster wilt? Dan moet je wel met hele goede argumenten komen."

Er woedt internationaal inmiddels een hevige discussie over het opzetten van een internationaal puntensysteem. Een vijfsterrenhotel in Nederland is nu namelijk niet te vergelijken met een hotel in Italië dat ook vijf sterren draagt, omdat ieder land andere eisen stelt.
Payer is niet gecharmeerd van het Nederlandse puntensysteem. "Als je een gouvernante ter beschikking stelt, krijg je drie punten. Maar voor een investering van acht miljoen in een grotere congresruimte, krijg je ook drie punten".

Hij deed er in 2005 uitgebreid onderzoek naar en kwam met een heldere conclusie: het hele systeem moet op de schop. Vooral de strikte regeltjes waar vier- en vijfsterrenhotels nu mee te kampen hebben, werken betuttelend. "De tegels in de badkamer moeten van marmer zijn. Maar dat is heel poreus materiaal. Als je een keer aftershave op de wasbak zet, heb je al een vlek. Dat is toch niet sjiek?"

Payer stelt voor met duidelijke regels te komen voor hotels die een, twee of drie sterren willen, en algemene regels voor vier- en vijfsterrenhotels. Geen gezeur dus over het exacte aantal stopcontacten en het soort tapijt op de vloer. "Wie bepaalt nu hoe ik mijn hotel moet runnen?"


Hospitality Management, Frank Lindner


:mailto:?SUBJECT=Abonneren%20op%20de%20gratis%20nieuwsbrief%20van%20Hotellerie.nl&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20de%20nieuwsbrief%20van%20Hotellerie.nl,%20de%20gratis%20nieuwsdienst%20van%20Hospitality%20Management.nl.%20Schrijf%20u%20nu%20in%20via%20deze%20link.%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Interview
"De hotellerie en de zorg verschillen niet veel van elkaar"

De coronacrisis laat diepe wonden achter in de hotellerie. Omzetten kelderen en gasten blijven weg. Veel hotelondernemingen hebben noodgedwongen een groot deel van hun medewerkers moeten laten gaan. De angst heerst dat op het moment dat de hotellerie weer aantrekt en de toeristen ons land weer w ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Hotel & Recht
Creatief gebruik van je hotel tijdens Corona

Door de coronacrisis is het aantal luchtvaartpassagiers van en naar Nederland in 2020 met meer dan 70% gedaald. Dit heeft logischerwijs een direct weerslag op de bezettingsgraad van hotels, die ook met meer dan 70% is gedaald, zo viel te lezen in dit magazine. Het is dan ook niet verwonderlijk dat c ...

Economie Corona
CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse o ...

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: