Ook Sheraton Schiphol haalt ster van gevel

22 juli 2009 |
Ook Sheraton Schiphol haalt ster van gevel<

In navolging van het NH Hotel Amsterdam Centre heeft nu ook het Sheraton Schiphol zijn vijfde ster eigenhandig van de gevel gehaald. Dat is te lezen in De Pers. Nederlandse tophotels lijken opeens een stuk minder blij met vijf fonkelende sterren. Het bedrijfsleven laat ze links liggen, omdat daar een nieuwe regel is geïntroduceerd: vergaderen, dineren en overnachten gebeurt alleen nog in viersterrenhotels Om de vijfde ster kwijt te raken heeft het Sheraton op de luchthaven de conciërge en portier de deur uit gedaan.

Het wordt gezien als een slimme marketingpropositie. Een ster verdwijnt, maar de prijzen worden slechts iets of niets naar beneden bijgesteld. Het bedrijfsleven lijkt erin mee te gaan: de boekingen nemen toe, zo beamen zowel het NH-hotel als het Sheraton-hotel. "Beter een sterretje kwijt dan geen business binnen hebben", aldus Marieke van der Linden van het NH in de gratis krant. "We schamen er ons ook niet voor. We hebben de extra ster juist liever niet in deze tijd." Hetzelfde geldt voor het Sheraton. "We zijn nog steeds het duurste hotel op Schiphol", aldus manager Kurt Renold.

Naast het Sheraton en NH Hotel City Centre denken ook andere hotels aan het schrappen van een ster, zoals het Radisson Blu Hotel op de luchthaven. Niet alleen de teruglopende boekingen, maar ook het nieuwe classificatiesysteem speelt een rol. Als een hotel aangeeft voor de vijfde ster te willen gaan, krijgen ze dit jaar voor het eerst bezoek van een mystery guest, gestuurd door het bedrijfschap Horeca en Catering. Kosten: ruim 3.000 euro voor het hotel. Dat gaat in ieder geval het Sheraton te ver. Renold: "Wij zien de meerwaarde niet meer. We zijn een internationale keten, die een grote naamsbekendheid heeft. Om die ene ster hoeven we het dus niet te doen."

Het lijken vooral de hotelketens die besluiten een ster te laten vallen. Het Hilton in Amsterdam wil er echter niets van horen. "Wij gaan niet met onze sterren jojoën. Op de lange termijn tast het je zaak aan", zo is hoteldirecteur Roberto Payer van mening. "Wat als je over vier jaar wel weer een extra ster wilt? Dan moet je wel met hele goede argumenten komen."

Er woedt internationaal inmiddels een hevige discussie over het opzetten van een internationaal puntensysteem. Een vijfsterrenhotel in Nederland is nu namelijk niet te vergelijken met een hotel in Italië dat ook vijf sterren draagt, omdat ieder land andere eisen stelt.
Payer is niet gecharmeerd van het Nederlandse puntensysteem. "Als je een gouvernante ter beschikking stelt, krijg je drie punten. Maar voor een investering van acht miljoen in een grotere congresruimte, krijg je ook drie punten".

Hij deed er in 2005 uitgebreid onderzoek naar en kwam met een heldere conclusie: het hele systeem moet op de schop. Vooral de strikte regeltjes waar vier- en vijfsterrenhotels nu mee te kampen hebben, werken betuttelend. "De tegels in de badkamer moeten van marmer zijn. Maar dat is heel poreus materiaal. Als je een keer aftershave op de wasbak zet, heb je al een vlek. Dat is toch niet sjiek?"

Payer stelt voor met duidelijke regels te komen voor hotels die een, twee of drie sterren willen, en algemene regels voor vier- en vijfsterrenhotels. Geen gezeur dus over het exacte aantal stopcontacten en het soort tapijt op de vloer. "Wie bepaalt nu hoe ik mijn hotel moet runnen?"


Hospitality Management, Frank Lindner


:mailto:?SUBJECT=Abonneren%20op%20de%20gratis%20nieuwsbrief%20van%20Hotellerie.nl&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20de%20nieuwsbrief%20van%20Hotellerie.nl,%20de%20gratis%20nieuwsdienst%20van%20Hospitality%20Management.nl.%20Schrijf%20u%20nu%20in%20via%20deze%20link.%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: