Ook Sheraton Schiphol haalt ster van gevel

22 juli 2009 |
Ook Sheraton Schiphol haalt ster van gevel<

In navolging van het NH Hotel Amsterdam Centre heeft nu ook het Sheraton Schiphol zijn vijfde ster eigenhandig van de gevel gehaald. Dat is te lezen in De Pers. Nederlandse tophotels lijken opeens een stuk minder blij met vijf fonkelende sterren. Het bedrijfsleven laat ze links liggen, omdat daar een nieuwe regel is geïntroduceerd: vergaderen, dineren en overnachten gebeurt alleen nog in viersterrenhotels Om de vijfde ster kwijt te raken heeft het Sheraton op de luchthaven de conciërge en portier de deur uit gedaan.

Het wordt gezien als een slimme marketingpropositie. Een ster verdwijnt, maar de prijzen worden slechts iets of niets naar beneden bijgesteld. Het bedrijfsleven lijkt erin mee te gaan: de boekingen nemen toe, zo beamen zowel het NH-hotel als het Sheraton-hotel. "Beter een sterretje kwijt dan geen business binnen hebben", aldus Marieke van der Linden van het NH in de gratis krant. "We schamen er ons ook niet voor. We hebben de extra ster juist liever niet in deze tijd." Hetzelfde geldt voor het Sheraton. "We zijn nog steeds het duurste hotel op Schiphol", aldus manager Kurt Renold.

Naast het Sheraton en NH Hotel City Centre denken ook andere hotels aan het schrappen van een ster, zoals het Radisson Blu Hotel op de luchthaven. Niet alleen de teruglopende boekingen, maar ook het nieuwe classificatiesysteem speelt een rol. Als een hotel aangeeft voor de vijfde ster te willen gaan, krijgen ze dit jaar voor het eerst bezoek van een mystery guest, gestuurd door het bedrijfschap Horeca en Catering. Kosten: ruim 3.000 euro voor het hotel. Dat gaat in ieder geval het Sheraton te ver. Renold: "Wij zien de meerwaarde niet meer. We zijn een internationale keten, die een grote naamsbekendheid heeft. Om die ene ster hoeven we het dus niet te doen."

Het lijken vooral de hotelketens die besluiten een ster te laten vallen. Het Hilton in Amsterdam wil er echter niets van horen. "Wij gaan niet met onze sterren jojoën. Op de lange termijn tast het je zaak aan", zo is hoteldirecteur Roberto Payer van mening. "Wat als je over vier jaar wel weer een extra ster wilt? Dan moet je wel met hele goede argumenten komen."

Er woedt internationaal inmiddels een hevige discussie over het opzetten van een internationaal puntensysteem. Een vijfsterrenhotel in Nederland is nu namelijk niet te vergelijken met een hotel in Italië dat ook vijf sterren draagt, omdat ieder land andere eisen stelt.
Payer is niet gecharmeerd van het Nederlandse puntensysteem. "Als je een gouvernante ter beschikking stelt, krijg je drie punten. Maar voor een investering van acht miljoen in een grotere congresruimte, krijg je ook drie punten".

Hij deed er in 2005 uitgebreid onderzoek naar en kwam met een heldere conclusie: het hele systeem moet op de schop. Vooral de strikte regeltjes waar vier- en vijfsterrenhotels nu mee te kampen hebben, werken betuttelend. "De tegels in de badkamer moeten van marmer zijn. Maar dat is heel poreus materiaal. Als je een keer aftershave op de wasbak zet, heb je al een vlek. Dat is toch niet sjiek?"

Payer stelt voor met duidelijke regels te komen voor hotels die een, twee of drie sterren willen, en algemene regels voor vier- en vijfsterrenhotels. Geen gezeur dus over het exacte aantal stopcontacten en het soort tapijt op de vloer. "Wie bepaalt nu hoe ik mijn hotel moet runnen?"


Hospitality Management, Frank Lindner


:mailto:?SUBJECT=Abonneren%20op%20de%20gratis%20nieuwsbrief%20van%20Hotellerie.nl&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20de%20nieuwsbrief%20van%20Hotellerie.nl,%20de%20gratis%20nieuwsdienst%20van%20Hospitality%20Management.nl.%20Schrijf%20u%20nu%20in%20via%20deze%20link.%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: