Opnieuw krimp horecasector

8 oktober 2013 |
Opnieuw krimp horecasector<

De horecabranche heeft al enkele jaren last van de slechte economie in Nederland. Gasten geven minder geld uit en hetzelfde geldt voor het bedrijfsleven. Hierdoor krijgt de branche tot nu toe niet de kans
zich te versterken. Voor 2014 zal dit niet anders zijn en wordt dan ook verwacht dat de vraag in de gehele horecasector opnieuw licht zal dalen. Tegelijkertijd is het aanbod in bijna alle horecabranches gestegen, waardoor er sprake is van een toenemende concurrentie. Dit blijkt uit onderzoek van de Rabobank.

Aflopende daling
De Rabobank verwacht voor de hotel- en restaurantsector een krimp van 0,2 procent in 2014 ten opzichte van 2013. In 2013 was er bij beide horecasectoren sprake van een krimp van 0,6 procent. Bij de cafés wordt een grotere daling verwacht, namelijk 3,3 procent in 2014. Toch is dit een verbetering ten opzichte van 2013, in dit jaar was de krimp namelijk 6,5 procent.

Vernieuwen om te onderscheiden
Gezien het feit dat alles op internet te vinden is in combinatie met een toename van horecabedrijven, leidt dit tot prijsconcurrentie en opbrengsten die onder druk blijven staan. Ondernemers moeten blijven vernieuwen om voldoende onderscheidend te zijn. Het continu creëren van beleving in combinatie met scherpe prijzen en dus ook kostenbeheersing, is van belang om in deze beweeglijke sector overeind te blijven. Samenwerkingsverbanden op het gebied van inkoop, promotie en arrangementen tussen ondernemingen die aanvullende diensten leveren, bewijzen inmiddels hun waarde.

Door Mariska van Gorp:mailto:mariska.vangorp@uitgeverijps.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: