Optimisme onder Nederlandse hoteliers toegenomen

6 juni 2016 |
Optimisme onder Nederlandse hoteliers toegenomen<

Het optimisme onder de Nederlandse hoteliers is opnieuw toegenomen. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Horwath HTL, dat vandaag
wordt gepresenteerd. Het sentiment ligt op het hoogste niveau sinds 2011. Ruim driekwart van de hoteliers verwacht in 2016 een hogere omzet te behalen dan in 2015.

Herstel
Uit het onderzoek van Horwath HTL blijkt dat het herstel van de hotelmarkt naar verwachting definitief doorzet. Gevraagd naar de omzetverwachtingen voor 2015, geeft 84% aan een omzetstijging te verwachten, terwijl 21% een stabiele omzet verwacht en slechts 5% rekening houdt met een daling. De omzetstijging wordt behaald doordat meer hotelgasten verblijven, en doordat zij een hogere prijs betalen. Van de ondervraagde hoteliers verwacht 63% een hogere bezettingsgraad te behalen, en verwacht 75% dat de gemiddelde kamerprijzen hoger uit zullen vallen.

Niveau van 2011
Het sentiment in de Nederlandse hotellerie is gestegen van +45 in 2015 tot +49 in 2016. Het niveau van 2011, toen het sentiment op +51 lag, is hiermee bijna geëvenaard. Het sentiment is sinds het laatste dieptepunt van +6 in 2013 continu gestegen. Het laagste sentiment werd gemeten tijdens het hoogtepunt van de hotelcrisis in 2009, met een negatieve score van -36.

Positieve impact economische groei
De hoteliers verwachten te kunnen profiteren van een aanhoudende groei van de nationale en internationale economie, maar ook van een verdere groei in toerisme. Ruim 82% van de hoteliers verwacht een positieve impact vanuit de lokale economie, en 78% verwacht ook positieve effecten vanuit de wereldeconomie. Daarnaast ziet 72% een positieve ontwikkeling in het lokale toerisme.

Valutakoersen, olieprijzen en aandelenkoersen hebben volgens de Nederlandse hoteliers dit jaar minder invloed. Opvallend is dat 72% van de hoteliers verwacht dat valutakoersen geen noemenswaardige impact zullen hebben op de hotelresultaten. Ook voor aandelenkoersen en voor olieprijzen geldt dat respectievelijk 53% en 50% van de hoteliers geen impact vanuit deze ontwikkelingen verwacht.

Negatieve verwachtingen
Net als in voorgaande jaren wordt de belangrijkste negatieve invloed op de bezettingsgraden en kamerprijzen verwacht vanuit nieuwe ontwikkelingen aan de aanbodzijde. Wel geldt dat de negatieve verwachtingen lijken af te nemen. In 2016 verwacht 57% van de hoteliers dat nieuwe hotelbouwplannen een drukkend effect op de resultaten zullen hebben, terwijl dit in 2015 nog 70% was. De angst voor nieuwe hotelontwikkelingen is mogelijk afgenomen doordat de positieve resultaten van de afgelopen jaren laten zien dat nieuw hotelaanbod snel door de markt wordt opgenomen. Bovendien geldt dat verschillende gemeenten restricties stellen aan nieuwe hotelontwikkelingen. Vooral in Amsterdam kan de door de gemeente afgekondigde ‘hotelstop’ bijdragen aan een positief sentiment onder de hoteliers, ondanks dat in de praktijk blijkt dat er nog enkele duizenden hotelkamers in de pijplijn zitten. De Amsterdamse hotelstop is afgekondigd in reactie op de door de inwoners ervaren overlast van toeristen; vanuit de hotelmarkt gezien is er nog altijd vraag naar meer hotels.

Toerisme is de motor voor de hotellerie
De positieve invloed van het toerisme blijkt ook uit de verwachtingen voor de marktsegmentatie. Ruim 67% verwacht een groei in het aantal individuele toeristen, terwijl 33% uitgaat van een stabilisatie. Vrijwel niemand verwacht dat het individuele toeristische segment zal dalen. In het groepstoerisme wordt overwegend een stabilisatie verwacht: 71% verwacht hier evenveel overnachtingen als vorig jaar, terwijl 20% rekent op een stijging en 9% een daling verwacht.

Congressen
Opvallend is dat het optimisme over het congressegment, na jaren te zijn achtergebleven bij de andere segmenten, in 2016 is toegenomen. Anno 2016 verwacht 50% van de hoteliers dat de vraag in het congressegment zal toenemen, terwijl 45% een stabilisatie verwacht en 5% rekening houdt met een daling.
Ook voor het zakelijk individueel segment geldt dat er veel meer hoteliers zijn die hier een stijging verwachten (48%) dan een daling (8%).

Horwath HTL Global Hotel Market Sentiment Survey
De Horwath HTL Global Hotel Market Sentiment Survey, die elke 6 maanden door hoteladviseur Horwath HTL wordt gehouden, geeft een up-to-date beeld van de marktverwachtingen onder hoteliers. Het onderzoek richt zich op de verwachtingen voor bezettingsgraad, kamerprijs en totale omzet. Daarnaast is de hoteliers gevraagd naar de resultaten in het eerste halfjaar, en naar de invloed van de wereldeconomie. De antwoorden leiden tot een goed vergelijkbaar beeld van de ontwikkeling van het marktsentiment per regio door de jaren heen.

De index is gecreëerd om een algemene sentiment score te formuleren, die als meetinstrument kan dienen om de resultaten van jaar tot jaar te kunnen vergelijken. Elk antwoord correspondeert met een bepaalde waarde; het totaal hiervan vormt de index die loopt van -150 tot +150, waarbij -150 een absoluut negatief sentiment weergeeft en +150 een zeer optimistische verwachting.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: