Overvaltraining helpt om criminaliteit in de horeca voor te zijn

20 september 2017 | Thijs Jacobs

Op 9 oktober gaat de Week van de Veiligheid van start. Het nemen van de juiste preventieve maatregelen is de eerste stap om de kans op criminaliteit in uw zaak te verkleinen. Denk bijvoorbeeld aan een overvaltraining voor u en uw medewerkers. Wij spraken met Hendrik-Jan Kaptein van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) over de overvaltrainingen voor winkeliers en de 3 belangrijkste tips om overvallen te voorkomen.

Eigen gedrag

In de overvaltrainingen ervaren deelnemers dat hun eigen gedrag een grote rol speelt bij criminaliteit. Zowel bij het voorkomen van criminaliteit, als de juiste stappen zetten wanneer het dan tóch gebeurt in uw zaak. Het voorkomen begint met het nemen van preventieve maatregelen, zoals camera’s in de winkel en zo min mogelijk cash in de kassa. Maar ook alert reageren op situaties in en om de zaak is essentieel. Daarom leert u in de training niet alleen alles over overvalpreventie, maar ook hoe u het beste om kunt gaan met agressie en diefstal om te voorkomen dat een situatie escaleert.

Stelt u zich voor dat u als ondernemer dagelijks iemand ziet posten wanneer u de zaak opent. Wat doet u dan? “Winkeliers en horecaondernemers hebben vaak zelf heel goed in de gaten als er iets niet klopt,” zegt Hendrik-Jan Kaptein. “Als je op je eigen gevoel vertrouwt en ernaar handelt, kun je een eventuele overval voorkomen. Wij leren cursisten om de politie te waarschuwen als iemand regelmatig voor de winkel staat te posten en 112 te bellen bij verdachte of bedreigende situaties. Of als er een verdacht persoon in de zaak is, deze op een vriendelijke manier aan te spreken. ‘Ik zie u hier rondkijken, kan ik u misschien ergens mee van dienst zijn?’ Als de persoon kwaad in de zin heeft, schrikt dat af. Die weet dan dat er op hem gelet wordt en gaat liever ergens anders naartoe.” In de trainingen doen deelnemers rollenspellen met acteurs in de rol van overvallers. Ook krijgen ze preventietips. “Als je getraind bent, reageer je verstandiger op een overval en heeft het uiteindelijk ook minder impact. Het is goed om te beseffen dat het de overvaller niet om u gaat, alleen maar om de buit.”

Drie tips om overvallen te voorkomen

  1. Zorg ervoor dat u weinig cash in de zaak hebt. Laat klanten bij voorkeur pinnen en werk met een afroombox en een kluis met tijdsvertraging. Laat dat ook zien aan de buitenkant van uw winkel. Gewone klanten zegt het niets, mogelijke overvallers juist wél: die weten dat er binnen weinig te halen is.

  2. Durf verdachte personen aan te spreken. Zo kan uw eigen gedrag al preventief zijn, want die persoon weet dat er op hem gelet wordt.

  3. Handel volgens het RAAK-principe. Dat staat voor Rustig blijven (hoe rustiger u blijft, hoe minder groot de kans is dat de situatie escaleert), Accepteren (tijdens een overval is degene met het wapen de baas, accepteer dat), Afgeven (geef waarom gevraagd wordt en hang niet de held uit, dat kan gevaar voor alle aanwezigen opleveren) en Kijken (prent uiterlijke kenmerken in uw geheugen, zodat de politie de dader later kan opsporen).

Bij het CCV kunt u een overvaltraining voor groepen van 12 tot 20 personen boeken. De drie uur durende training kan gegeven worden op elke gewenste locatie, overdag of in de avond. Voor de training wordt € 500 in rekening gebracht bij de aanvrager. De andere helft (€ 500,-) wordt gesubsidieerd door het ministerie van Veiligheid en Justitie. Kijk hier voor meer informatie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: