Overvaltraining helpt om criminaliteit in de horeca voor te zijn

20 september 2017 | Thijs Jacobs

Op 9 oktober gaat de Week van de Veiligheid van start. Het nemen van de juiste preventieve maatregelen is de eerste stap om de kans op criminaliteit in uw zaak te verkleinen. Denk bijvoorbeeld aan een overvaltraining voor u en uw medewerkers. Wij spraken met Hendrik-Jan Kaptein van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) over de overvaltrainingen voor winkeliers en de 3 belangrijkste tips om overvallen te voorkomen.

Eigen gedrag

In de overvaltrainingen ervaren deelnemers dat hun eigen gedrag een grote rol speelt bij criminaliteit. Zowel bij het voorkomen van criminaliteit, als de juiste stappen zetten wanneer het dan tóch gebeurt in uw zaak. Het voorkomen begint met het nemen van preventieve maatregelen, zoals camera’s in de winkel en zo min mogelijk cash in de kassa. Maar ook alert reageren op situaties in en om de zaak is essentieel. Daarom leert u in de training niet alleen alles over overvalpreventie, maar ook hoe u het beste om kunt gaan met agressie en diefstal om te voorkomen dat een situatie escaleert.

Stelt u zich voor dat u als ondernemer dagelijks iemand ziet posten wanneer u de zaak opent. Wat doet u dan? “Winkeliers en horecaondernemers hebben vaak zelf heel goed in de gaten als er iets niet klopt,” zegt Hendrik-Jan Kaptein. “Als je op je eigen gevoel vertrouwt en ernaar handelt, kun je een eventuele overval voorkomen. Wij leren cursisten om de politie te waarschuwen als iemand regelmatig voor de winkel staat te posten en 112 te bellen bij verdachte of bedreigende situaties. Of als er een verdacht persoon in de zaak is, deze op een vriendelijke manier aan te spreken. ‘Ik zie u hier rondkijken, kan ik u misschien ergens mee van dienst zijn?’ Als de persoon kwaad in de zin heeft, schrikt dat af. Die weet dan dat er op hem gelet wordt en gaat liever ergens anders naartoe.” In de trainingen doen deelnemers rollenspellen met acteurs in de rol van overvallers. Ook krijgen ze preventietips. “Als je getraind bent, reageer je verstandiger op een overval en heeft het uiteindelijk ook minder impact. Het is goed om te beseffen dat het de overvaller niet om u gaat, alleen maar om de buit.”

Drie tips om overvallen te voorkomen

  1. Zorg ervoor dat u weinig cash in de zaak hebt. Laat klanten bij voorkeur pinnen en werk met een afroombox en een kluis met tijdsvertraging. Laat dat ook zien aan de buitenkant van uw winkel. Gewone klanten zegt het niets, mogelijke overvallers juist wél: die weten dat er binnen weinig te halen is.

  2. Durf verdachte personen aan te spreken. Zo kan uw eigen gedrag al preventief zijn, want die persoon weet dat er op hem gelet wordt.

  3. Handel volgens het RAAK-principe. Dat staat voor Rustig blijven (hoe rustiger u blijft, hoe minder groot de kans is dat de situatie escaleert), Accepteren (tijdens een overval is degene met het wapen de baas, accepteer dat), Afgeven (geef waarom gevraagd wordt en hang niet de held uit, dat kan gevaar voor alle aanwezigen opleveren) en Kijken (prent uiterlijke kenmerken in uw geheugen, zodat de politie de dader later kan opsporen).

Bij het CCV kunt u een overvaltraining voor groepen van 12 tot 20 personen boeken. De drie uur durende training kan gegeven worden op elke gewenste locatie, overdag of in de avond. Voor de training wordt € 500 in rekening gebracht bij de aanvrager. De andere helft (€ 500,-) wordt gesubsidieerd door het ministerie van Veiligheid en Justitie. Kijk hier voor meer informatie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: