P&F: Vast of flexibel personeel? (2/6)

21 januari 2013 |
P&F: Vast of flexibel personeel? (2/6)<

Na de redelijke zomer met veel sportevenementen en de gezellig drukke feestdagen in december is personeelsplanning in de komende wintermaanden uiterst belangrijk.

Personeelsbestand
Daarbij hangt het donkere zwaard van Damocles genaamd 'de crisis' ook nog eens boven uw hoofd… Menig horecaondernemer stelt zich zelf de vraag: 'hoe houd ik mijn team bij elkaar en op welke wijze moet ik dit realiseren? Met vast personeel of toch ook een deel van het team op flexibele basis via payrolling?'

Speelveld overzien
Zo als zo vaak geldt ook hier 'duizend mensen en duizend meningen'. Gelukkig niet zo veel als voetbaltrainers, het EK van afgelopen zomer nog vers in mijn geheugen, want hier heeft Nederland er 16 miljoen van. In mijn beleving is er geen goed of fout in deze. Johan Cruijff zou zeggen: “Ieder nadeel heb zijn voordeel”. Het enige wat telt in deze is dat u een weloverwogen beslissing maakt, het hele speelveld overziet, en samen met uw adviseur beoordeelt wat het beste past bij uw onderneming.

Hieronder nog even de voor- en nadelen van flexibel eigen personeel en/of personeel via uitzending of payrolling op een rij.

Uitzending en/of payrolling
__Voordelen__
• Vast tarief
• Geen eigen ziektewetverzekering
• Geen eigen salarisadministratie
• Niet zelf verantwoordelijk voor ziekteproces

__Nadelen__
• Hogere kosten?
• Inlenersaansprakelijkheid

Eigen flexibel personeel
__Voordelen__
• Lagere kosten?
• Geen risico op inlenersaansprakelijkheid

__Nadelen__
• Zelf salarisadministratie (laten) verzorgen
• Zelf ziektewetverzekering regelen
• Zelf aan- en afmelden pensioenfonds
• Zelf verantwoordelijk voor ziekteproces

Bij het maken van de uiteindelijke keuze is het naast het kostenoogpunt ook zaak om naar de fiscale- en juridische aspecten en de ‘verborgen’ kosten te kijken.

Wilt u ook eens van gedachten wisselen over het al dan niet flexibiliseren van uw werknemersbestand of andere economische vraagstukken, dan kan dat uiteraard. Tot slot wens ik u allemaal veel personeel toe. Of het nu eigen of ingehuurd personeel is, in de regel geldt: hoe meer personeel, hoe hoger de omzet en, als het goed is, des te hoger de winst!

"Robert van de Rest" Mazars Accountants en Belastingadviseurs (088) 277 21 00

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: