Quietroom en BLUF bouwen samen met kennispartners eerste Mixed Reality tool voor hoteliers

19 januari 2017 | Thijs Jacobs

De Stichting Quietroom en haar kennispartners bouwen samen met digital agency BLUF de eerste Mixed Reality toepassing voor de Microsoft HoloLens dat verschillende ‘sound hazards’ in hotelkamers en wat je daaraan kan doen zichtbaar maakt.

‘’Geluidsoverlast staat al jaren in de top-3 van reizigersklachten over hotels. Hotels krijgen hier in toenemende mate last van. Een van de belangrijkste redenen dat nog veel hotels te weinig doen aan geluidsisolatie, is het gebrek aan duidelijke regels. Dat maakt het zowel voor hotels als bouwers/projectontwikkelaars lastig om de juiste maatregelen door te voeren.’’ Zegt Lucas Keizer van Stichting Quietroom. De Stichting Quietroom heeft enkele jaren geleden het initiatief genomen om objectieve normen voor de (afwezigheid van) lawaai in hotelkamers op te stellen. Met behulp van deze normen en moderne akoestische meetmethoden kunnen hotels het geluid in hun kamers laten doormeten. Voldoen ze aan de eisen, dan krijgen ze de beschikking over het Quietroom label,

Behalve het label biedt de Stichting Quietroom ook een handboek voor bouwers/ontwikkelaars voor het uitvoeren van geluidsisolerende maatregelen. Door al tijdens de bouw/ontwikkeling van een pand rekening te houden met de Quietroom eisen, kunnen de kosten beperkt blijven en worden panden aantrekkelijker voor hoteleigenaars.

‘’Om de bouwers/ontwikkelaars nog beter te helpen, bouwen we nu samen met onze kennispartners en BLUF een HoloLens applicatie waarbij een enorme hoeveelheid aan kennis beschikbaar wordt gesteld. Met deze toepassing wordt het nog makkelijker om tijdens de bouw/ontwikkeling te ontdekken welke geluidsisolerende maatregelen men kan nemen.’’ Aldus Lucas Keizer.

De app wordt nu ontwikkeld door BLUF, expert op het gebied van Mixed en Augmented Reality apps. ‘’Het wordt een bijzondere ervaring waarbij de gebruiker verschillende ‘sound hazards’ als 3D holografische animaties in een echte hotelkamer kan ervaren. Daarbij wordt verteld welke oplossingen er mogelijk zijn voor die specifieke sound leaks en hoor je direct het verschil wanneer je de oplossing ‘digitaal’ toepast. Een applicatie die waarde toevoegt aan zowel het werk van de architect, de hotelier en de projectontwikkelaar.’’ Aldus Jan Luc Zandjans van BLUF.

De applicatie wordt naar verwachting eind eerste helft van dit jaar gelanceerd in de Windows 10 Holographic App Store.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Hilton Hotelketens
Hilton lanceert nieuw merk: Tempo

Hilton heeft met Tempo een nieuw merk in de markt gezet. De Amerikaanse keten meldt echter nog niet wanneer het eerste Tempo-hotel zal openen. Inmiddels telt Hilton achttien merken, waaronder DoubleTree en Waldorf Astoria, zo lezen we op zakenreis.nl. Verenigde Staten Tempo richt zich op de jo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: