Restaurantgast eet bord niet leeg

24 september 2013
Restaurantgast eet bord niet leeg

Ongeveer de helft van alle restaurants moet wekelijks noodgedwongen meer dan tien kilo voedsel weggooien. Dit blijkt uit een peiling van de Horecava onder Nederlandse horecaondernemers. Dat de gast
het eten niet op krijgt wordt als belangrijkste reden aangegeven waarom restaurants het eten weggooien. Vooral salades en groenten verdwijnen in de prullenbak. De tweede grote voedselstroom die in de prullenbak belandt betreft voorbereid, maar niet verkocht eten. Voedsel dat over de houdbaarheidsdatum is, wordt het minste weggegooid.

*Doggybag*
De belangrijkste oorzaken voor voedselverspilling zijn de onvoorspelbaarheid van het aantal gasten, de strenge wetgeving wat betreft houdbaarheid en hergebruik en het weer. Opvallend is dat meer dan de helft van de restaurants een doggybag aanbiedt, maar dat slechts zes procent van de restaurantgasten hier gebruik van maakt.

*Jaar tegen voedselverspilling*
De Europese Unie heeft 2014 uitgeroepen tot het jaar tegen voedselverspilling. De Horecava ondersteunt dit initiatief door een actie op te zetten in samenwerking met verschillende partners uit de industrie. In aanloop naar de beurs wordt onder meer via sociale media en de "website":http://www.horecava.nl/Pages/default.aspx de hele foodservice industrie opgeroepen om deel te nemen aan een collectieve brainstorm tijdens de beurs. Hier wordt gezocht naar een goede eindbestemming van verspild voedsel uit de keten. Het onderzoek toont ook aan dat één op de drie horecaondernemers de voedselverspilling graag voor de Voedselbank wil inzetten.

~Mariska van Gorp~

Overig nieuws