Rondje water kost ondernemer �114,76

10 augustus 2012 |
<

Fantastisch proefballonnetje van GroenLinks. Gratis kraanwater voor alle horecagasten. De politieke partij vergeet echter de kostenkant van de horecaondernemer. Ieder rondje kost namelijk 114,76 euro.

Leeg glas
Tot dit bedrag komt de redactie van de horecavakbladen De RestaurantKrant, Lunchroom, De CaféKrant, Hospitality Management en Bed & Breakfast. Een horecaondernemer is om een leeg glas te serveren 75,5 eurocent kwijt. Dit zijn de kosten voor personeel, huur, energie, et cetera. Gevuld met water (1 liter kraanwater kost 0,0014 euro) blijft dit 75,5 eurocent (uitgaande van een glas van 25cl).

Schreeuwen om water
Een gemiddelde horecaonderneming heeft binnen plaats voor 111 personen (7,3 miljoen totaal verkoopvloeroppervlak (vvo) in de horeca, 43.630 bedrijven. Gemiddeld 167,5 vvo. 1 gast per 1,5 vierkante meter). Met een gemiddeld terras erbij (41 stoelen) komt het totaal op 152 gasten. Dit betekent bij een volle zaak dat één rondje gratis water voor de gasten de ondernemer 114,76 euro kost.

Gratis afhalen
Bent u horecaondernemer en heeft u zin in een glas kraanwater? Bij GroenLinks kunt u vast een glaasje krijgen nu Tweede Kamerlid Jesse Klaver zich hard wil maken voor gratis wateruitgifte. Af te halen bij het Landelijk Bureau, Oudegracht 312 in Utrecht. Of in Den Haag, Plein 2.
Storm
Het Kunduz-akkoord, de economische crisis, en oplopende werkloosheid. En GroenLinks veroorzaakt een storm in een glas kraanwater. Volgens ons is het aan de gastvrijheid van de horecaondernemer om een glas kraanwater wel of niet gratis aan te bieden. Steeds meer ondernemers in de horeca doen dit al uit gewoonte. Via verschillende projecten draagt de horeca bovendien bij aan maatschappij en milieu. Zo ondersteunen ondernemers uit de horecabranche projecten als FilltheCup en JointhePipe om water wereldwijd toegankelijk te maken. Water in de horeca is geen politiek onderwerp.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Longread
Beste hotelier, vergeet wat er was en focus op wat er komen kan

Lang geleden stond er een hotel ergens in een binnenstad. De markante gevel pronkte trots naar de voorbijgangers. Het hotel stond er statig bij, en een tikkeltje chique zelfs, uitnodigend naar iedereen die er langsliep. Wie het hotel zag wilde naar binnen. Die gedachte gaf je kriebels in je buik, ni...

KHN Coronacrisis
Horeca eerder dicht? ''Buitenproportioneel!''

Koninklijke Horeca Nederland vindt het voornemen van het kabinet om horeca in de Randstad (in zes veiligheidsregio's waar het aantal besmettingen met het coronavirus snel stijgt) waardeloos. Dirk Beljaarts, directeur van KHN noemt het in het NOS Radio 1 Journaal 'buitenproportioneel' en ...

Interview Longread
Gasthoofdredacteur Roberto Payer interviewt Pieter Elbers

Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam, tevens gasthoofdredacteur van de septemberuitgave van Hospitality Management) en Pieter Elbers (CEO KLM) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Middenin die crisis, begin augustus, ontmoeten ze elkaar in het Waldorf Astoria in de hoofdstad...

Hotel & Recht
Rechten en plichten ten tijde van corona

Corona heeft een grote impact op het aantal gasten in hotels en de manier waarop in de hotels moet worden gewerkt. Thuiswerken is meestal geen mogelijkheid en daarom is een veilige werkplek extra belangrijk. Deze nieuwe situatie roept veel vragen op over de rechten van werkgevers maar ook van werkne...

KHN Coronacrisis
KHN vreest extra coronamaatregelen in grote steden

Gisterenavond bereikte Koninklijke Horeca Nederland (KHN) het signaal dat er in enkele Nederlandse regio’s extra coronamaatregelen worden ingevoerd, die mogelijk ook voor de horeca zullen gelden. Via verschillende bronnen heeft KHN vernomen dat een verplichte horecasluiting om 24:00 voor een a...

Tech Branded Content
''Veel hotels kennen hun echte foodcost niet''

Nu de inkomsten onzeker blijven, is controle van de kosten belangrijker dan ooit. “Naar foodcost wordt echter weinig gekeken", merkt Carl Jacobs CEO van Apicbase op. “Terwijl het toch over 30 procent van je business gaat. Vaak zelfs meer, dat is problematisch.” Hotelketens en ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: