Schoonmaken met de menselijke maat in Badhotel Domburg

13 maart 2019 | redactie

Hoewel de temperatuur eind februari al zomerse trekjes heeft, is Domburg nog niet de hotspot die het over een paar maanden wel is. Op dat moment is het een komen en gaan van vooral Duitse gasten in het Badhotel Domburg, een paar honderd meter van het strand. Sinds een jaar is Gom Hospitality verantwoordelijk voor de schoonmaak van de 116 hotelkamers en het wellnesscenter. Opvallend detail: een tekortschietende schoonmaakkwaliteit was voor hotelmanager Ankie Vermeulen géén reden om van leverancier te switchen.

Veel inspirerender kan een hotel niet liggen. Het Badhotel schurkt tegen de duinen en het bosgebied rond Domburg aan, dat in 1834 officieel de status van badplaats kreeg. Het is de plek waar het badhotel sinds 1866 is gevestigd. Na een grote brand die het complex verwoestte is het in 1994 herbouwd. Van de drukte die kenmerkend is voor de zomerperiode is nu nog weinig te merken, constateert Vermeulen. "Maar we zien wel dat het seizoen voor ons steeds langer wordt. De aftrap is met Pasen, daarna loopt het door tot eind oktober. Het scheelt ook dat we hebben geïnvesteerd in een spa, waardoor een verblijf voor gasten ook buiten de zomermaanden aantrekkelijker is. Die komen voor de helft uit Duitsland, met name uit Nordrhein-Westfalen en het Ruhrgebied."

Het is het soort gast dat hoge eisen stelt, weet zij. "Duitse gasten zijn gründlich, degelijk. Geen moeilijke gasten, maar de basis moet wel goed zijn. Daarin is de schoonmaak een heel belangrijk element."

Een 8,7 voor schoonmaak

Precies een jaar geleden nam Gom Hospitality de schoonmaaktaken over. Niet omdat het ontbrak aan voldoende kwaliteit op schoonmaakgebied, erkent Vermeulen. "We houden daar zelf enquêtes voor onder onze gasten. Het afgelopen jaar was de score voor schoonmaak een 8,7. Dat is heel hoog. Natuurlijk mag het van ons altijd hoger, maar ik realiseer me ook dat dit al een heel goede score is."

Omgang met medewerkers

De reden om toch van schoonmaakpartner te switchen was dan ook een heel andere: het Badhotel Domburg vindt de omgang van een werkgever met schoonmaakmedewerkers heel belangrijk. "Het is fijn dat Gom en wij daarin dezelfde visie hebben. Ik kwam hun verhaal een keer tegen in een vakblad. 'Een keer een gesprek kan altijd', dacht ik bij het aflopen van het vorige contract. Maar het klikte meteen. Het sprak ons direct aan: hoe je medewerkers behandelt, hoe je hen kansen geeft op groei, wat er voor opleidingen zijn. Natuurlijk is de schoonmaakkwaliteit belangrijk, maar wat voor ons even goed telt is dat medewerkers door hun werkgever schappelijk worden behandeld. Dat geldt voor onze eigen mensen, maar ook die van een schoonmaakbedrijf. We behandelen medewerkers op dezelfde manier waarop wij zelf behandeld willen worden. En dat werkt ook. We hebben medewerkers die hier al jaren rondlopen. Dat kan alleen maar als je goed met mensen omgaat."

Misstanden in hotelschoonmaak

Die visie introduceerde Gom Hospitality drie jaar terug in de markt. Tot dan toe kwam de hotelschoonmaak vooral in het nieuws als er weer eens misstanden te melden waren. Het regende zwartboeken. Klantmanager Maarten van Driel is de eerste om te ontkennen dat Gom Hospitality verandering in de markt heeft gebracht. Maar iets van een kentering is wel zichtbaar, zegt hij. "Het Badhotel Domburg is daar een goed voorbeeld van: een opdrachtgever die ons benadert om onze visie. Hotels gaan eindelijk de waarde van schoonmaak ontdekken. Wat als je door een verhoogde review je score met een punt weet te verhogen? Dat is commercieel buitengewoon aantrekkelijk. Hetzelfde geldt voor de medewerkerstevredenheid. In een tijd waarin ook hotels worden geconfronteerd met personeelskrapte, is een stapje meer zetten voor mensen geen luxe meer."

Basisopleiding voor het hele personeel

Ook in Domburg bracht Gom die menselijke aanpak in de praktijk. Vermeulen: "Gom heeft meteen aangeboden het voltallige schoonmaakpersoneel een basisopleiding schoonmaak te geven. Dat gebeurt ook bij de aanstelling van nieuwe medewerkers. Het hoofd huishouding, die ook al jaren bij ons rondloopt, heeft zelfs een persoonlijk coachingstraject aangeboden gekregen. De bestaande medewerkers zijn allemaal meegegaan naar Gom. Je calculeert op zo’n moment altijd even iets van onrust onder het personeel in. Maar dat was heel snel voorbij. Gom was zich daarvan bewust en heeft van meet af aan heel duidelijk gecommuniceerd."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening Internationaal
Mercure Liège City Centre opent haar deuren

Vandaag opent Mercure Liège City Centre officieel haar deuren na een complete rebranding. Het viersterrenhotel is gevestigd aan de Rue Saint Léonard 182, middenin het centrum van de bruisende stad Luik. Het pand kent een rijke geschiedenis als voormalig linnenfabriek en een 17e-eeuws k...

Amsterdam Opening
Vondel Hotels opent boutique hotel MAI Amsterdam in Chinatown

Vondel Hotels (2003) vierde afgelopen weekend het Chinees Nieuwjaar met de opening van hotel MAI Amsterdam. Gevestigd aan Geldersekade 30 en met Zeedijk in de achtertuin, is het 4-sterren boutique hotel gelegen in het hart van één van de meest authentieke wijken van de stad, Chinatown....

Economie
Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er ...

Awards F&B
Agnes Raggers F&B Professional of the Year 2020

Tijdens het AF&BM-jaargala in Hotel Okura Amsterdam heeft Agnes Raggers, F&B Manager van Mooirivier Hotel & Congres in Dalfsen, de F&B Professional of the Year Award 2020 uitgereikt gekregen. De finalestrijd ging dit jaar tussen Agnes Raggers, Bart Vanderstukken (Kruisherenhotel M...

Personeel
De ervaren kwaliteit van HRM, de sleutel voor personeelsbehoud?

Een HR-manager van een vijfsterren hotel in Amsterdam heeft de moed opgegeven. Op basis van haar ervaring lijkt er geen kruid gewassen tegen het hoge personeelsverloop in haar hotel. Nieuwe instroom verruilt vaak al na een jaar het bedrijf voor een andere werkgever. De maatstaaf die zij voor haarzel...

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: