Schoonmaken met de menselijke maat in Badhotel Domburg

13 maart 2019 | redactie

Hoewel de temperatuur eind februari al zomerse trekjes heeft, is Domburg nog niet de hotspot die het over een paar maanden wel is. Op dat moment is het een komen en gaan van vooral Duitse gasten in het Badhotel Domburg, een paar honderd meter van het strand. Sinds een jaar is Gom Hospitality verantwoordelijk voor de schoonmaak van de 116 hotelkamers en het wellnesscenter. Opvallend detail: een tekortschietende schoonmaakkwaliteit was voor hotelmanager Ankie Vermeulen géén reden om van leverancier te switchen.

Veel inspirerender kan een hotel niet liggen. Het Badhotel schurkt tegen de duinen en het bosgebied rond Domburg aan, dat in 1834 officieel de status van badplaats kreeg. Het is de plek waar het badhotel sinds 1866 is gevestigd. Na een grote brand die het complex verwoestte is het in 1994 herbouwd. Van de drukte die kenmerkend is voor de zomerperiode is nu nog weinig te merken, constateert Vermeulen. "Maar we zien wel dat het seizoen voor ons steeds langer wordt. De aftrap is met Pasen, daarna loopt het door tot eind oktober. Het scheelt ook dat we hebben geïnvesteerd in een spa, waardoor een verblijf voor gasten ook buiten de zomermaanden aantrekkelijker is. Die komen voor de helft uit Duitsland, met name uit Nordrhein-Westfalen en het Ruhrgebied."

Het is het soort gast dat hoge eisen stelt, weet zij. "Duitse gasten zijn gründlich, degelijk. Geen moeilijke gasten, maar de basis moet wel goed zijn. Daarin is de schoonmaak een heel belangrijk element."

Een 8,7 voor schoonmaak

Precies een jaar geleden nam Gom Hospitality de schoonmaaktaken over. Niet omdat het ontbrak aan voldoende kwaliteit op schoonmaakgebied, erkent Vermeulen. "We houden daar zelf enquêtes voor onder onze gasten. Het afgelopen jaar was de score voor schoonmaak een 8,7. Dat is heel hoog. Natuurlijk mag het van ons altijd hoger, maar ik realiseer me ook dat dit al een heel goede score is."

Omgang met medewerkers

De reden om toch van schoonmaakpartner te switchen was dan ook een heel andere: het Badhotel Domburg vindt de omgang van een werkgever met schoonmaakmedewerkers heel belangrijk. "Het is fijn dat Gom en wij daarin dezelfde visie hebben. Ik kwam hun verhaal een keer tegen in een vakblad. 'Een keer een gesprek kan altijd', dacht ik bij het aflopen van het vorige contract. Maar het klikte meteen. Het sprak ons direct aan: hoe je medewerkers behandelt, hoe je hen kansen geeft op groei, wat er voor opleidingen zijn. Natuurlijk is de schoonmaakkwaliteit belangrijk, maar wat voor ons even goed telt is dat medewerkers door hun werkgever schappelijk worden behandeld. Dat geldt voor onze eigen mensen, maar ook die van een schoonmaakbedrijf. We behandelen medewerkers op dezelfde manier waarop wij zelf behandeld willen worden. En dat werkt ook. We hebben medewerkers die hier al jaren rondlopen. Dat kan alleen maar als je goed met mensen omgaat."

Misstanden in hotelschoonmaak

Die visie introduceerde Gom Hospitality drie jaar terug in de markt. Tot dan toe kwam de hotelschoonmaak vooral in het nieuws als er weer eens misstanden te melden waren. Het regende zwartboeken. Klantmanager Maarten van Driel is de eerste om te ontkennen dat Gom Hospitality verandering in de markt heeft gebracht. Maar iets van een kentering is wel zichtbaar, zegt hij. "Het Badhotel Domburg is daar een goed voorbeeld van: een opdrachtgever die ons benadert om onze visie. Hotels gaan eindelijk de waarde van schoonmaak ontdekken. Wat als je door een verhoogde review je score met een punt weet te verhogen? Dat is commercieel buitengewoon aantrekkelijk. Hetzelfde geldt voor de medewerkerstevredenheid. In een tijd waarin ook hotels worden geconfronteerd met personeelskrapte, is een stapje meer zetten voor mensen geen luxe meer."

Basisopleiding voor het hele personeel

Ook in Domburg bracht Gom die menselijke aanpak in de praktijk. Vermeulen: "Gom heeft meteen aangeboden het voltallige schoonmaakpersoneel een basisopleiding schoonmaak te geven. Dat gebeurt ook bij de aanstelling van nieuwe medewerkers. Het hoofd huishouding, die ook al jaren bij ons rondloopt, heeft zelfs een persoonlijk coachingstraject aangeboden gekregen. De bestaande medewerkers zijn allemaal meegegaan naar Gom. Je calculeert op zo’n moment altijd even iets van onrust onder het personeel in. Maar dat was heel snel voorbij. Gom was zich daarvan bewust en heeft van meet af aan heel duidelijk gecommuniceerd."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Corona
Swissôtel op Damrak dwingt huurkorting af

Het Swissôtel op het Amsterdamse Damrak dwingt bij rechter 50 procent huurkorting af, zo lezen we op de website van het Parool. Het hotel telt 114 kamers en een restaurant. De huur bedraagt jaarlijks ruim één miljoen euro. Het hotel stelt dat het hard wordt getroffen door de coro ...

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: