Schoonmaken met de menselijke maat in Badhotel Domburg

13 maart 2019 | redactie

Hoewel de temperatuur eind februari al zomerse trekjes heeft, is Domburg nog niet de hotspot die het over een paar maanden wel is. Op dat moment is het een komen en gaan van vooral Duitse gasten in het Badhotel Domburg, een paar honderd meter van het strand. Sinds een jaar is Gom Hospitality verantwoordelijk voor de schoonmaak van de 116 hotelkamers en het wellnesscenter. Opvallend detail: een tekortschietende schoonmaakkwaliteit was voor hotelmanager Ankie Vermeulen géén reden om van leverancier te switchen.

Veel inspirerender kan een hotel niet liggen. Het Badhotel schurkt tegen de duinen en het bosgebied rond Domburg aan, dat in 1834 officieel de status van badplaats kreeg. Het is de plek waar het badhotel sinds 1866 is gevestigd. Na een grote brand die het complex verwoestte is het in 1994 herbouwd. Van de drukte die kenmerkend is voor de zomerperiode is nu nog weinig te merken, constateert Vermeulen. "Maar we zien wel dat het seizoen voor ons steeds langer wordt. De aftrap is met Pasen, daarna loopt het door tot eind oktober. Het scheelt ook dat we hebben geïnvesteerd in een spa, waardoor een verblijf voor gasten ook buiten de zomermaanden aantrekkelijker is. Die komen voor de helft uit Duitsland, met name uit Nordrhein-Westfalen en het Ruhrgebied."

Het is het soort gast dat hoge eisen stelt, weet zij. "Duitse gasten zijn gründlich, degelijk. Geen moeilijke gasten, maar de basis moet wel goed zijn. Daarin is de schoonmaak een heel belangrijk element."

Een 8,7 voor schoonmaak

Precies een jaar geleden nam Gom Hospitality de schoonmaaktaken over. Niet omdat het ontbrak aan voldoende kwaliteit op schoonmaakgebied, erkent Vermeulen. "We houden daar zelf enquêtes voor onder onze gasten. Het afgelopen jaar was de score voor schoonmaak een 8,7. Dat is heel hoog. Natuurlijk mag het van ons altijd hoger, maar ik realiseer me ook dat dit al een heel goede score is."

Omgang met medewerkers

De reden om toch van schoonmaakpartner te switchen was dan ook een heel andere: het Badhotel Domburg vindt de omgang van een werkgever met schoonmaakmedewerkers heel belangrijk. "Het is fijn dat Gom en wij daarin dezelfde visie hebben. Ik kwam hun verhaal een keer tegen in een vakblad. 'Een keer een gesprek kan altijd', dacht ik bij het aflopen van het vorige contract. Maar het klikte meteen. Het sprak ons direct aan: hoe je medewerkers behandelt, hoe je hen kansen geeft op groei, wat er voor opleidingen zijn. Natuurlijk is de schoonmaakkwaliteit belangrijk, maar wat voor ons even goed telt is dat medewerkers door hun werkgever schappelijk worden behandeld. Dat geldt voor onze eigen mensen, maar ook die van een schoonmaakbedrijf. We behandelen medewerkers op dezelfde manier waarop wij zelf behandeld willen worden. En dat werkt ook. We hebben medewerkers die hier al jaren rondlopen. Dat kan alleen maar als je goed met mensen omgaat."

Misstanden in hotelschoonmaak

Die visie introduceerde Gom Hospitality drie jaar terug in de markt. Tot dan toe kwam de hotelschoonmaak vooral in het nieuws als er weer eens misstanden te melden waren. Het regende zwartboeken. Klantmanager Maarten van Driel is de eerste om te ontkennen dat Gom Hospitality verandering in de markt heeft gebracht. Maar iets van een kentering is wel zichtbaar, zegt hij. "Het Badhotel Domburg is daar een goed voorbeeld van: een opdrachtgever die ons benadert om onze visie. Hotels gaan eindelijk de waarde van schoonmaak ontdekken. Wat als je door een verhoogde review je score met een punt weet te verhogen? Dat is commercieel buitengewoon aantrekkelijk. Hetzelfde geldt voor de medewerkerstevredenheid. In een tijd waarin ook hotels worden geconfronteerd met personeelskrapte, is een stapje meer zetten voor mensen geen luxe meer."

Basisopleiding voor het hele personeel

Ook in Domburg bracht Gom die menselijke aanpak in de praktijk. Vermeulen: "Gom heeft meteen aangeboden het voltallige schoonmaakpersoneel een basisopleiding schoonmaak te geven. Dat gebeurt ook bij de aanstelling van nieuwe medewerkers. Het hoofd huishouding, die ook al jaren bij ons rondloopt, heeft zelfs een persoonlijk coachingstraject aangeboden gekregen. De bestaande medewerkers zijn allemaal meegegaan naar Gom. Je calculeert op zo’n moment altijd even iets van onrust onder het personeel in. Maar dat was heel snel voorbij. Gom was zich daarvan bewust en heeft van meet af aan heel duidelijk gecommuniceerd."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com OTA's
Booking.com kondigt verbeterde BookingButton aan

Booking.com kondigt de wereldwijde lancering van de nieuwe en verbeterde BookingButton aan. De nieuwste versie van de stand-alone online booking engine van het bedrijf is ontwikkeld en uitgegeven door BookingSuite. Dit is een afdeling binnen Booking.com die gespecialiseerd is in software-oplossingen...

Economie
Blycolin neemt Wasserij De Blinde over

Blycolin, al bijna 50 jaar partner in linnenservice voor horecaondernemingen, neemt per 25 maart Wasserij De Blinde over. De Blinde was onderdeel van Floronet en is één van de grotere wasserijen in Nederland gespecialiseerd in het verwerken van horecatextiel. Blycolin neemt van De B...

Weet jij alles over privacywetgeving binnen de hotellerie? Volg de training van de HM Academy

Het zorgvuldig omgaan met persoonlijke gegevens is tegenwoordig voor iedere branche van groot belang, ook voor de hotellerie. Specifiek voor de hotellerie draait veel om het bieden van een goede service aan je gasten, en hieronder valt ook het zorgvuldig omgaan met hun persoonlijke gegevens. Als ...

Hotel Opening
Fattal Hotel Group opent vier nieuwe hotels in Londen

Fattal Hotel Group heeft op 18 maart aangekondigd een huurovereenkomst voor langere tijd te hebben verkregen op vier Grange Hotels in Londen. Hierdoor treedt de groep toe tot de markt van centraal Londen. Het nieuws volgt na de recente acquisitie van het iconische Midland Hotel in Manchester; &eacut...

Achtergronden Internationaal
Hotelgasten werden in het geheim begluurd in dit hotel

Wel 1600 hotelgasten zijn begluurd door mensen die 45 dollar per maand betaalden om in realtime mee te kijken naar wat er op de bewuste hotelkamers van argeloze toeristen in Zuid-Korea gebeurde. In stopcontacten De camera's waren in het geheim geplaatst in de hotelkamers van het hotel. Ze ...

Interview Longread
Ilja Leonard Pfeijffer: "Airbnb moet verboden worden, in de hotellerie schuilt de oplossing"

Ilja Leonard Pfeijffer is de auteur van de besteller-roman ‘Grand Hotel Europa’. Begin deze week werd bekend dat de naam van de schrijver prijkt op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2019. Dit is de meest belangrijke prijs voor een Nederlandse literaire roman en de winnaar ontva...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: