Schoonmaken met de menselijke maat in Badhotel Domburg

13 maart 2019 | redactie

Hoewel de temperatuur eind februari al zomerse trekjes heeft, is Domburg nog niet de hotspot die het over een paar maanden wel is. Op dat moment is het een komen en gaan van vooral Duitse gasten in het Badhotel Domburg, een paar honderd meter van het strand. Sinds een jaar is Gom Hospitality verantwoordelijk voor de schoonmaak van de 116 hotelkamers en het wellnesscenter. Opvallend detail: een tekortschietende schoonmaakkwaliteit was voor hotelmanager Ankie Vermeulen géén reden om van leverancier te switchen.

Veel inspirerender kan een hotel niet liggen. Het Badhotel schurkt tegen de duinen en het bosgebied rond Domburg aan, dat in 1834 officieel de status van badplaats kreeg. Het is de plek waar het badhotel sinds 1866 is gevestigd. Na een grote brand die het complex verwoestte is het in 1994 herbouwd. Van de drukte die kenmerkend is voor de zomerperiode is nu nog weinig te merken, constateert Vermeulen. "Maar we zien wel dat het seizoen voor ons steeds langer wordt. De aftrap is met Pasen, daarna loopt het door tot eind oktober. Het scheelt ook dat we hebben geïnvesteerd in een spa, waardoor een verblijf voor gasten ook buiten de zomermaanden aantrekkelijker is. Die komen voor de helft uit Duitsland, met name uit Nordrhein-Westfalen en het Ruhrgebied."

Het is het soort gast dat hoge eisen stelt, weet zij. "Duitse gasten zijn gründlich, degelijk. Geen moeilijke gasten, maar de basis moet wel goed zijn. Daarin is de schoonmaak een heel belangrijk element."

Een 8,7 voor schoonmaak

Precies een jaar geleden nam Gom Hospitality de schoonmaaktaken over. Niet omdat het ontbrak aan voldoende kwaliteit op schoonmaakgebied, erkent Vermeulen. "We houden daar zelf enquêtes voor onder onze gasten. Het afgelopen jaar was de score voor schoonmaak een 8,7. Dat is heel hoog. Natuurlijk mag het van ons altijd hoger, maar ik realiseer me ook dat dit al een heel goede score is."

Omgang met medewerkers

De reden om toch van schoonmaakpartner te switchen was dan ook een heel andere: het Badhotel Domburg vindt de omgang van een werkgever met schoonmaakmedewerkers heel belangrijk. "Het is fijn dat Gom en wij daarin dezelfde visie hebben. Ik kwam hun verhaal een keer tegen in een vakblad. 'Een keer een gesprek kan altijd', dacht ik bij het aflopen van het vorige contract. Maar het klikte meteen. Het sprak ons direct aan: hoe je medewerkers behandelt, hoe je hen kansen geeft op groei, wat er voor opleidingen zijn. Natuurlijk is de schoonmaakkwaliteit belangrijk, maar wat voor ons even goed telt is dat medewerkers door hun werkgever schappelijk worden behandeld. Dat geldt voor onze eigen mensen, maar ook die van een schoonmaakbedrijf. We behandelen medewerkers op dezelfde manier waarop wij zelf behandeld willen worden. En dat werkt ook. We hebben medewerkers die hier al jaren rondlopen. Dat kan alleen maar als je goed met mensen omgaat."

Misstanden in hotelschoonmaak

Die visie introduceerde Gom Hospitality drie jaar terug in de markt. Tot dan toe kwam de hotelschoonmaak vooral in het nieuws als er weer eens misstanden te melden waren. Het regende zwartboeken. Klantmanager Maarten van Driel is de eerste om te ontkennen dat Gom Hospitality verandering in de markt heeft gebracht. Maar iets van een kentering is wel zichtbaar, zegt hij. "Het Badhotel Domburg is daar een goed voorbeeld van: een opdrachtgever die ons benadert om onze visie. Hotels gaan eindelijk de waarde van schoonmaak ontdekken. Wat als je door een verhoogde review je score met een punt weet te verhogen? Dat is commercieel buitengewoon aantrekkelijk. Hetzelfde geldt voor de medewerkerstevredenheid. In een tijd waarin ook hotels worden geconfronteerd met personeelskrapte, is een stapje meer zetten voor mensen geen luxe meer."

Basisopleiding voor het hele personeel

Ook in Domburg bracht Gom die menselijke aanpak in de praktijk. Vermeulen: "Gom heeft meteen aangeboden het voltallige schoonmaakpersoneel een basisopleiding schoonmaak te geven. Dat gebeurt ook bij de aanstelling van nieuwe medewerkers. Het hoofd huishouding, die ook al jaren bij ons rondloopt, heeft zelfs een persoonlijk coachingstraject aangeboden gekregen. De bestaande medewerkers zijn allemaal meegegaan naar Gom. Je calculeert op zo’n moment altijd even iets van onrust onder het personeel in. Maar dat was heel snel voorbij. Gom was zich daarvan bewust en heeft van meet af aan heel duidelijk gecommuniceerd."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Alles over legionella en dode leidingen

Legionella… Veteranen onder de hoteliers zullen zich herinneren hoe deze ziekteverwekker naam en ‘faam’ kreeg dankzij een congres van het American Legion (Philadelphia, 1976). Dat was nog ver weg, maar in 1999 sloeg de bacterie hard toe in Nederland: 32 mensen overleden door de zi...

Ewout Hoogendoorn spreekt zich uit

Op het Van Hessen relatie event van 6 juni komen een aantal interessante sprekers. Onder wie Ronnie Hinrichs (directeur Van Hessen), Ronald Huiskamp (eigenaar van H-Hospitality en restaurant Arles) en Ewout Hoogendoorn. Ewout is managing eigenaar en managing director van Horwarth HTL Benelux en ...

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: