Sol Meliá: derde hotelgroep in Europa

13 juni 1997 | Redactie

Sol Meliá, de derde hotelgroep in Europa (na Accor en Golden Tulip) en de vijftiende in de wereld, heeft nog geen vestigingen in Nederland en België. ’Maar we zijn zeer geïnteresseerd,’ zegt Enzo Russi, regionaal verkoop­di­recteur van het bedrijf in Andalusië. Deze Italiaan is een kenner van de Benelux, want hij groeide op in Hasselt en spreekt dus vloeiend Nederlands.

De grote hotelgroepen in Europa zijn relatief jong. Zo ook Sol Meliá, dat het eerste hotel opende in 1956: Hotel Sol in Palma de Mallorca. Inmiddels telt de beursgenoteerde onderneming 215 hotels in 25 landen. Eind 1997 zal dat aantal zijn gestegen tot 230. Sol Meliá was overigens de eerste ISO-9002-gecertificeerde hotelgroep in Europa.

Verovering

Ga­briel Escarrer, de oprichter en huidige president van Sol Meliá, begon op 21-jarige leeftijd met het reeds genoemde, zestig kamers tellende Hotel Sol in Palma de Mallorca (1956). De zes voorafgaande jaren had Escarrer gewerkt in de 'tour-operating business'. In die peri­ode bestudeerde hij de mogelijk­heid om kleine hotels te huren en te 'managen', waarbij de identiteit van die hotels niet aangetast zou mogen worden.

Zo bedacht, zo gedaan. De winst die dat 'systeem' Escarrer opleverde, werd geïnvesteerd in uitbreiding; aanvanke­lijk alleen op de Balearen, onder de groepsnaam 'Hoteles MallorQuines Asociados'. In 1976 begon de verovering van het vasteland en de Canarische eilanden. Daarom werd de naam veranderd in 'Hoteles Sol'. In 1984 werd de Spaa­nse groep Hostasa overgenomen; in 1987 ook de presti­gieuze Spaanse Meliá-keten. Sol Meliá was de eerste hotelketen op Cuba; momenteel heeft de groep daar zeven hotels. De internationali­satie begon al eerder (in 1985) met de opening van een hotel op Bali. Een snelle interna­tio­nale ac­quisitie volgde: in 1988 was het Amerikaanse continent aan de beurt. Pas in 1993 volgde uit­breiding in Europa (Portu­gal en Duitsland).  Sol Meliá sloot 1996 af met 203 hotels in 25 landen; 47.938 kamers en 90.000 bedden; 18 miljoen over­nachtingen; een gemiddelde bezetting van 74,6 %; en een omzet van 1,12 miljard U.S. dollar. Het bedrijf telt 21.000 personeelsleden. Sol Meliá plukt de vruchten van veel eigen 'know-how'; onder andere in het reserve­ringssysteem, waarvan ook touroperators en reisbureaus dankbaar gebruik maken. De groep heeft tevens eigen kwaliteitscontrole- en kostenbewakings­sys­temen.

Net als de andere ketens, toont de catalogus van Sol Meliá diverse hoteltypes. Zo zijn er vier Gran Meliá's (vijfsterrenhotels), te weten in Mexico, Jakarta, Malaga en op Tene­rife. Daarnaast zijn er Meliá-hotels met vier sterren, en de eveneens met vier sterren gewaardeerde Meliá Comfort hotels. De Sol-hotels worden in Spanje ook ge­waardeerd met vier sterren. 'Sol' kent overigens ook enige verscheidenheid: Sol Élite, Sol Club, Sol, en Sol Inn. De laatste is goed voor drie sterren.

Voornemens

Een jonge loot is Paradisus Resorts, waarvan de eerste vestigingen zijn geopend in Mexico en de Domi­nicaanse Republiek. Het ver­blijf in deze resorts is inclu­sief alle service, maal­tijden, tussendoortjes, dran­kjes en zelfs rookwa­ren en animatie. Een derde volgt in Djer­ba (Tunesië). Russi: ’We haken daarmee in op een nieu­we t­rend: luxe hotels, waarbij alles is inbegrepen in de boekingsprijs; tot en met de ster­ke drank, de sigaretten en een goede sigaar. Er zijn bijvoorbeeld prijzen inclusief en exclu­sief black la­bel-dran­ken.’ - De dagprijs bedraagt 120 tot 160 dollar per persoon.

Sol Meliá heeft het voornemen om uit te breiden met vestigingen in Spaanse steden en in Europese landen waar het concern nog niet is vertegen­woordigd. Nederland en België behoren daartoe, maar Zuid-Amerika heeft de voorkeur, omdat Spaans/Portugees daar de voer­taal is.

Sol Meliá is de grootste groeier in Latijns Amerika. Ook in Azië en de Pacific zijn uitbreidingen gepland, terwijl het concern onlangs vier tophotels van de Salam-groep in Marokko in management nam, en vijf ho­tels in Israël. Sol Meliá wil uitbreiden met 25 à 30 hotels per jaar (in 1996 groeide Sol Meliá met 41 hotels). Russi: ’We willen graag stedenhotels toevoegen in alle Europese hoofdsteden. Daarnaast richten we onze ogen nog steeds op de Middellandse Zee, van Griekenland tot Tunesië. In dat laatste land heb­ben we een tiental hotels gepland.’ De groep geeft er de voorkeur aan om het management van zulke hotels op zich te nemen; gebaseerd op een doortimmerde overeenkomst met de eigenaars. Met Sol Meliá kunnen hoteleigenaren zowel een manage­ment- als een franchisecontract sluiten. Het concern installeert de eigen technologie en biedt voortdurende begeleiding. Bovendien neemt Sol Meliá het hotel op in het eigen verkoopnetwerk en voert het regelmatig kwaliteitscontroles uit. Bij managementcontracten wordt bovendien de exploi­tatie van het hotel door Sol Meliá gecontroleerd. Russi: 'In Duitsland beschikken we inmiddels over acht Sol Inn-hotels. Die zijn daar erg populair. In Spanje willen we nog meer het binnenland in. We volgen daar­mee de trek van de Spanjaarden.’

Doelgroepen

Tachtig procent van de gasten van de Sol Meliá hotels bestaat uit vrijetijds-toeris­ten. Tien procent bezoekt een Sol Meliá-hotel uit zakelijke overwegingen. Dat wordt gestimuleerd door de congresfaciliteiten in de meeste hotels. Congressen vinden immers doorgaans buiten het toeristenseizoen plaats.

Voorbeelden van hotels met dergelijke faciliteiten in een 'zomervakantieoord' als Torremolinos zijn: Meliá Torremolinos (275 kamers, zaalcapa­citeit tot 470 personen); Sol Elite Don Pablo (433 kamers, 6 zalen met elk een capaci­teit tot 300 personen); en Sol Elite Aloha Puerto (zaalcapaciteit tot 500 perso­nen, 370 kamers). SolRes, het eigen reserverings­systeem van Sol Meliá, is bereikbaar via 550.000 computer terminals van circa 100.­000 reisagenten. De databank is gekoppeld aan de boekingssys­temen van Thisco, Galileo, Sabre, Amadeus, System One en Worldspan. Uiteraard zijn er directe computerverbindingen met de overige hotels van de groep en met de 21 eigen verkoopkantoren, wereldwijd. Agenten die via het SolRes-systeem boeken, dingen per boeking mee naar vrije weekeinden in de hotels. De Spaanse loterijgroep Ounce verricht de trekkingen. 

ISO 9002

Sol Meliá ontving begin 1996 als eerste de Europese ISO-certi­ficering voor hotelservice management, in­clusief pro­ductie, installatie en after-sales manage­ment. Russi: ’We wilden die servicekwaliteit graag laten vast leggen. Onze hotels moeten uit­blinken in kwaliteit, persoonlijke dienstverlening, goed opge­leid perso­neel en een goed kostenbeleid.’ Ook de buiten-Europese hotels zullen worden 'geïsonormeerd'. Het spits werd afgebeten door Melià Kuala Lumpur in juni 1996.

Van groot belang zijn de interne trainingsprogramma's, vooral gericht op de internationale expansie. Managers van Sol Meliá hotels volgen vier cursussen, waarin alle specifieke eigenschappen en procedures aan bod komen, inclusief de interne communicatie. Sol Meliá zet het milieu centraal in een ecologi­sche campagne voor haar personeel. Gestreefd wordt naar maximale recycling van afval; een bewuster omgaan met water en elektriciteit; beperking van het gebruik van chemicaliën; en het vervangen van synthetische door natuurlijke(r) materialen. Het chloor in de zwembaden is dus vervangen door 'ozonvriendelijke' bromide, en het spreekt haast vanzelf dat de grond rond de ho­tels zorgvuldig wordt schoongehouden. 

Voorkeurspositie

Sol Melia werkt, als Spaanse hotelgroep, samen met de nationale luchtvaartmaatschappij Iberia. Russi: ’Onze hotels zijn de "prefered hotels" van Iberia, en binnen­kort starten we onder de naam Iberia Plus een gezamen­lijk "frequent flyer-programma". Soms werken we ook samen in promotie-acties. Ons eigen loyaliteitsprogramma be­staat inmiddels drie jaar. We hebben 250.000 cardhouders. Andere partners waarmee we strategische allianties getekend hebben zijn: Avis, American Express en Mundi Color.'

Auteur: Bert Salden

HM30JAAR HM301997

 

 

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: