Speel geen verstoppertje op het internet

12 september 1998 | Redactie

Overal in de Westerse wereld woedt de digitale revolutie. Bedrijven moeten hun entree maken in de wereld van nullen en eenen. Daarom organiseerde de Noord?Amerikaanse vestiging van het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBT) een Internet?workshop voor het toeristisch bedrijfsleven. Het NBT kreeg steeds meer vragen over hoe toeristen - met name uit de VS - met Internet omgaan. De workshop vond plaats op 15 juni in het Media Plaza te Utrecht. Onder de deelnemers waren onafhankelijke hotels, hotelketens, VVV’s, inkomende touroperators, et cetera.

 

Gastspreker Philip Wolf, directeur van het adviesbureau PhoCusWright en één van de meest vooraanstaande Internetadviseurs van de reisindustrie in de Verenigde Staten, hield een pakkend betoog. De deelnemers kregen praktische tips over hoe zij via hun websites meer bezoek kunnen genereren. Wolf vertelde ook hoe het succes van een Internet-site meetbaar gemaakt kan worden.

 

Eenvoudig en snel

Internet moet in de gehele organisatie worden doorgevoerd; die stelling van Wolf liep als een rode draad door de workshop. Kort gezegd bedoelde hij dat een bedrijf op allerlei manieren zijn websiteadres, of om in Internet?termen te spreken zijn URL (Universal Record Locator) moet communiceren. Voorzie al je drukwerk - ook visitekaartjes - van je websiteadres; spreek je websiteadres in op je antwoordapparaat, enzovoorts. Een bedrijf kan over een schitterende site beschikken, maar als het bezit daarvan niet naar de doelgroepen en relaties gecommuniceerd wordt, heeft het geen zin. Wie consequent dat advies opvolgt, neemt een grote voorsprong op de concurrentie. Als een site de toerist bevalt, zal hij eerder besluiten om 'daar' een kamer te boeken. De boodschap: communiceer ten allen tijde en overal je URL!

Aan de hand van een aantal tips werd de deelnemers uitgelegd hoe een goede site ontworpen en onderhouden moet worden. Allereerst is het belangrijk een kort en eenvoudig te onthouden websiteadres te kiezen. Vervolgens zou in de homepage de mogelijkheid ingebouwd moeten worden om te kiezen tussen tekst en illustraties. Op de homepage moet duidelijk worden aangegeven uit welke opties kan worden gekozen, zodat het de surfer weinig tijd kost op de gewenste pagina uit te komen. Deelnemer Hans Wils, director of sales & marketing van Hotel Sofitel Amsterdam: ’De penetratiegraad van Internet ligt in de Verenigde Staten veel hoger dan in Nederland. Amerikanen zijn meer gewend informatie van het net te halen. Van onze Internetaanvragen en -reserveringen komt negentig procent uit de VS. De Amerikaanse surfer wil snel de gewenste informatie vinden. Een site moet zonder veel moeite te vinden zijn en eenvoudig van opzet zijn.’

 

Aantrekkelijk

Om te stimuleren dat bezoekers meerdere malen op een site terugkomen, kun je een interactief gedeelte opnemen (een wedstrijd of spelletje) en connecties maken naar sites van andere bedrijven die de surfer zouden kunnen interesseren (bijvoorbeeld van musea, restaurants, theaters, attractieparken en autoverhuurbedrijven).

 

Tijdens de workshop werd de site van Golden Tulip Hotels bekeken. Diana van Roest, marketing manager van Golden Tulip International: ’De homepage is de toegangspoort tot je site. Je moet er dus voor zorgen dat deze er aantrekkelijk uitziet. Een tip voor ons was, om meer beweging en een wedstrijd (bijvoorbeeld ’Win een weekeinde naar Amsterdam’) aan de homepage toe te voegen. Volgens Philip Wolf is onze huidige site te veel vanuit de aanbiederskant - Golden Tulip dus - opgezet. We moeten de site opzetten vanuit de gebruikerskant. Bovendien bevat onze homepage op dit moment te veel tekst en te weinig foto’s. Toch moet je met foto's oppassen, want te veel foto’s op je homepage maken dat deze te langzaam opstart. Daardoor loop je het risico dat de bezoeker ongeduldig wordt en op zoek gaat naar een snellere site. Een andere bruikbare tip was, dat we onze keuzeknoppen op de homepage bovenaan moeten zetten, zodat deze direct zichtbaar zijn als iemand onze site opstart. Er kan dan direct een keuze worden gemaakt.'

Voeg ook telkens speciale prijzen, aanbiedingen, enzovoort toe aan je site. Niets is meer frustrerend voor een bezoeker dan een verouderde site. Een site is bovendien goedkoper in onderhoud dan brochures. Uiteraard kan Internet drukwerk niet geheel vervangen, maar als mensen telefonisch informatie opvragen, kun je ze in ieder geval verwijzen naar je site. Om een bruikbare database op te kunnen bouwen van consumenten, is het onontbeerlijk een soort gastenboek binnen je site in te bouwen. Hiermee ontstaat een bruikbare verzameling van gegevens van potentiële gasten, mits het gastenboek zorgvuldig met effectieve vragen wordt opgesteld. Een uitgebreid 'vraag en antwoord' gedeelte geeft de bezoeker direct antwoord op de meest gestelde vragen.

 

Lokaal

Nog een site die onder de loep werd genomen, was die van Budget Rent a Car. Erik Leene, database marketing coördinator: ’Eigenlijk wist ik al behoorlijk wat van Internet, dus echt nieuwe dingen heb ik niet gehoord. Wel was het goed om eens met mensen van andere bedrijven over hetzelfde onderwerp na te denken en te discussiëren. De eerste vraag die Wolf mij stelde, was waarom onze site alleen in het Nederlands is. We zijn een onafhankelijke licentiehouder van Budget Rent a Car Corporation en richten ons met de Nederlandse site puur op de lokale markt. In tegenstelling tot wat de meeste andere deelnemers hiervan vonden, bleek dat we hiermee de juiste keuze hadden gemaakt.’

Auteur: Michelle Brugman

HM30JAAR HM301998

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Branded Content
Vind de route naar jouw gasten

Eindelijk, de restaurants gaan binnenkort weer open. Dat geldt ook voor veel hotels. Langzaam komt de Nederlandse gastvrijheidsindustrie weer tot leven. Wij zien ook weer een stijgende lijn in reserveringen, met name voor hotels buiten de grote steden. Voor alle hotels geldt dat slimme marketing een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: