Meldpunt faillissementsfraude horeca

28 november 2012 |
Meldpunt faillissementsfraude horeca<

FNV Horeca opent een meldpunt om fraude bij faillissementen in de horeca aan te kaarten. De vakbond heeft dit gedaan, omdat ze de afgelopen periode steeds meer signalen hierover heeft ontvangen.

Faillissementsfraude
Als een werkgever bankroet gaat en er een nieuwe exploitant is die de zaak overneemt, dan hoeft de nieuwe uitbater het personeel niet over te nemen. Hiervoor worden soms onoverzichtelijke constructies en schimmige spelletjes ingezet, zo vindt FNV Horeca. Uit eerder onderzoek (2005) is gebleken dat bij 29 procent van de faillissementen in de horeca het vermoeden bestond dat het om faillissementsfraude ging.

Uit ander onderzoek blijkt dat de invoering van de nieuwe Wet controle rechtspersonen per 1 juli 2011, die meer toezicht en een strengere aanpak op faillissementsfraude zou beloven, weinig heeft opgeleverd.

Aandacht gevraagd
Aangezien het vaak moeilijk te bewijzen is dat bij een faillissement sprake is van fraude, heeft FNV Horeca een meldpunt geopend. Afhankelijk van de meldingen zullen deze in een zwartboek worden opgenomen of zal er opnieuw onderzoek uitgevoerd worden om het onderwerp weer prominent op de (politieke) agenda te krijgen.
Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: