Stijgende hoteltarieven, stabiele luchtvaarttarieven en nieuwe zakenreistrends

13 september 2017 | Thijs Jacobs
Stijgende hoteltarieven, stabiele luchtvaarttarieven en nieuwe zakenreistrends<

Advito's 2018 Industry Forecast voorspelt een matige toename in hoteltarieven wereldwijd en een toename in vliegreizen die, buiten markten waar de vraag het grootst is, een minimaal effect op luchtvaarttarieven heeft. De forecast geeft ook aan dat het gebrek aan hotelkamers voor voorkeurstarieven een steeds groter probleem wordt. Verder is er sprake van doorlopende problemen met de veiligheid en risico’s voor reizigers en toenemende uitdagingen rondom nieuwe NCD-normen. Ook biedt het een overzicht van nieuwe diensten door derden met de mogelijkheid om reizigers voordeel te geven via machinaal leren.

Problemen met beschikbaarheid van hotelprijzen blijven bestaan

Een van de grootste uitdagingen waar zakelijke inkopers en reisafdelingen tegenaan lopen, is de beschikbaarheid van hotelprijzen. Hotels gaan steeds doordachter om met yield management, waardoor het voor zakenreizigers moeilijker wordt om voorkeurstarieven te vinden en te boeken. Onderzoek van Advito toont aan dat die tarieven wereldwijd in 24 procent van de gevallen niet beschikbaar waren, bij Europese hotels soms zelfs 33 procent. Bedrijven die audits van standaardhotelprijzen en prijsbeschikbaarheid uitvoeren en na een boeking hotelprijzen blijven monitoren op prijsverlagingen tot op het moment van inchecken, zijn het beste voorbereid op deze uitdaging.

Promotie van NDC-normen versnelt

Sinds 2015 willen steeds meer luchtvaartmaatschappijen dat zakenreisorganisties en hun zakelijke klanten overschakelen op nieuwe boekingskanalen die voldoen aan de New Distribution Capability (NDC)-normen van IATA. Hiermee kunnen luchtvaartmaatschappijen gebundelde pakketten aanbieden in plaats van keuzes die alleen gebaseerd zijn op de prijs. Heffingen in rekening brengen voor boekingen via indirecte kanalen wordt steeds gewoner. De verwachting is dat deze trend snel zal toenemen. "Het gebruik van NDC-overeenkomsten vormt een van de grootste gevaren voor bedrijven: afzwakking van hun onderhandelingskracht op de lange termijn. Een van de grote krachten van een GDS is de uitgebreide leverancierscontent, waardoor het mogelijk is om prijzen te vergelijken", zegt Bob Brindley, Vice President en Principal van Advito, het wereldwijde reisadviesbureau dat de jaarlijkse studie uitgeeft.

Bezorgdheid om reisrisico's en security blijft aanhouden

Door geopolitiek en terrorisme worden meer reizigers aan gevaar blootgesteld. Aspecten om het komende jaar in de gaten te houden zijn onder meer de verslechterende diplomatieke relaties tussen de VS en Rusland en de escalerende spanningen op het Koreaanse schiereiland. Reizen kan bemoeilijkt worden door wijzigingen in de visum- en immigratiereguleringen, maar ook door de bescherming van reizigers tegen mogelijke bedreigingen door beveiligingsbeambten, zoals een verbod op elektronische apparaten aan boord. Omdat het onmogelijk is om te voorspellen wanneer en waar terroristische dreigingen of natuurrampen zullen plaatsvinden, moeten zakenreisafdelingen het wereldnieuws blijven volgen, zoeken naar technologische oplossingen die de communicatie met reizigers verbeteren, de aansprakelijkheid in verband met de zorgplicht verzekeren en doorgewinterde reizigers leren wat te doen in geval van een incident.

Machinaal leren geeft besparingsvoordelen

Leveranciers maken nu ook gebruik van machinaal leren om reizigers voordelen te geven. De toegevoegde waarde overschrijdt het aanvankelijke doel om meer over de klanten te leren. Deze technologie wordt nu toegepast om bedrijven te helpen met besparingen en de stress voor reizigers te verminderen door prijsvoorspellingen, het voorspellen van vluchtvertragingen en het omboeken van vluchten als de tickets al gekocht zijn. Deze toepassing geeft de reizigers weer controle en helpt hen om betere reiskeuzes te maken.

Download de infographic van Advito's 2018 Industry Forecast of het volledige rapport hier.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Video
Video: Hotel & F&B: Leerhotel Het Klooster Amersfoort

Voor de special Hotel & Food & Beverage (deze verschijnt morgen!) van Hospitality Management gingen we op bezoek in Amersfoort. Bij Leerhotel Het Klooster wordt gewerkt aan de hospitality van de toekomst. Deze studenten worden met passie begeleidt door de ervaren leraren. Wat drijft de jonge...

Video Achtergronden F&B
Video: Hotel & F&B Patrick Aarsman en Sido de Brabander van Crowne Plaza Den Haag - Promenade

Voor de special Hotel & Food & Beverage (deze verschijnt aanstaande dinsdag) van Hospitality Management gingen we op bezoek in Den Haag, bij Crowne Plaza Den Haag - Promenade. General Manager Patrick Aarsman en chef-kok Sido de Brabander leidde ons rond in het vijfsterrenhotel tussen dui...

Visa gaat samenwerken met Bidroom

Visa kondigt een driejarige samenwerking aan met hotelboeking service, Bidroom. In de EU boekte bijna de helft (49%) van de internetgebruikers een vakantie en/of hotelaccommodatie via internet (Eurostat). In het Verenigd Koningkrijk gebruikte 83% van de mensen het internet voor het boeken van hun ho...

Hotel Restaurant
Amrâth Grand Hotel de l’Empereur geeft restaurant hippe moderne make-over

Goed, puur eten voor een vriendelijke prijs in een informele sfeer. Dat is de weg die Amrâth Grand Hotel de l’Empereur inslaat na heropening van haar vernieuwde Grand restaurant begin april. Een hip en modern interieur, een veelzijdige kaart met een combinatie van streek- en internationa...

Regelgeving Airbnb
Amsterdam wil Airbnb verbieden

Het aanstaande college van Amsterdam wil Airbnb in bepaalde wijken van de stad gaan verbieden. Dit om het massatoerisme tegen te gaan. Naar schatting bezoeken jaarlijks 20 miljoen toeristen de hoofdstad. Verwacht wordt dat dit in rap tempo op zal lopen tot 30 miljoen, zo lezen we op nrc.nl. Om de...

Events
Training e-mailmarketing

Niet alleen op het gebied van privacy, maar ook op het gebied van e-mailmarketing helpt de kennis van de HM Academy u als hotelier verder. E-mailmarketing is een uitstekend instrument om via de juiste campagnes uw gasten gericht en persoonlijk aan te spreken en terug te laten komen. Succesvolle e-ma...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: