The Dylan, Amsterdam: 'A perfect match'

2 februari 2005 | redactie

Echt overgehaald hoefde ze niet te worden. Toen de Britse ontwerpster Anouska Hempel op verzoek van baron Van Asbeck in 1997 het monumentale pand aan de Keizersgracht 384 kwam bezichtigen, wist ze het onmiddellijk. ‘I will do it!' De rijke historie van het uit 1612 daterende monumentale pand was en is onweerstaanbaar.

De fraaie entree (gelegen achter een hek en via een binnenplaatsje te bereiken), de architectuur van het oorspronkelijk uit hout en later in steen opgetrokken pand en de vele trappen overtuigden Hempel meteen. In dit pand - ooit een theater, een bakkerij en een locatie voor de bedeling - moest een hotel komen.

In 1999 verraste Hempel de Amsterdamse 'incrowd' met Blakes Amsterdam: een mengeling van gedurfde stijlelementen en oosterse ‘yin en yan’-invloeden, subliem vorm gegeven in het zwart en wit van de publieke ruimtes, de in negen duotoonkleuren uitgevoerde kamers, en het marmer, hout en steen van de vloeren.

Het mooiste compliment

Het contract met Hempel is inmiddels beëindigd; het hotel is in 2002 overgenomen door de Stein Group; de naam Blakes is vervangen door die van een andere Engelse dichter, te weten Dylan Thomas.

Isabelle van Ouwerkerk, hotelmanager: ‘Onze gasten, een internationale mengeling van beroemdheden, toeristen en vaste gasten, kunnen zich hier onopvallend bewegen. Het hotel is met 41 kamers klein van omvang en leent zich daarom uitstekend voor een anoniem verblijf. De sfeer is, mede dankzij de speciale muziek en het kaarslicht - van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat branden hier kaarsen - perfect om te ontspannen. Ooit heeft een gast het gevoel omschreven als "a home from home". Een mooier compliment kunnen we niet krijgen.’

Een verblijf in The Dylan ontstijgt de primaire hotelfunctie: het gaat om een 'totaal unieke belevenis'. Het prijskaartje (€ 255,- tot € 1.495,- per kamer) roept hoge verwachtingen op. ‘Dat klopt,’ aldus Van Ouwerkerk. ‘We benaderen onze gasten dan ook met persoonlijke dienstverlening. Guest supplies zijn een essentieel onderdeel van die unieke totaalbeleving. Voor The Dylan gaan luxe merknamen zoals Molton Brown niet ver genoeg. In overleg met de Stein Group en een Nederlandse producent hebben we een eigen productlijn ontwikkeld onder de naam Zenzone: producten, die geheel gericht zijn op het mentale en fysieke welbevinden van onze gasten, Niet alleen allerlei gangbare badproducten, maar ook een oogmasker, "bodyscrub" en badkaviaar. We hebben kaarsen met 40 branduren en "roomsprays". Dit alles om onze gasten op hun eigen kamer het Spa-gevoel te geven. En straks: de opening van een zwembad en Spa op nummer 380.'

Evenwicht

Er is meer. De minibar op de kamers bevat niet alleen alcoholische versnaperingen en sapjes. Van Ouwerkerk: ‘Ook hier is het welbevinden van onze gasten het uitgangspunt. Zij treffen zaken aan die bijdragen aan het welslagen van een bijzonder moment of gelegenheid, en andere zaken die de gevolgen van een nachtje stappen ongedaan maken. De producten zien er 'hip en funky' uit, en de leverancier (Anatomicals uit Engeland) geeft met een knipoog aan waarvoor ze bedoeld zijn: de ‘Snog me senseless breath freshener’ en het ‘On the move Travel Survival System’ en de ‘Hangover from hell’. Ook de vitaminepreparaten, de zuurstof en het in eigen beheer gebottelde bronwater zijn bedoeld voor het hervinden van evenwicht.’

Geen bezuinigingen op guest supplies dus, maar een continue investering. Van Ouwerkerk: ‘Ja, want de inhoud van de minibar verandert om de twee tot drie maanden. De druk om steeds met iets nieuws en verrassends te komen is groot, maar tegelijkertijd heel uitdagend. Voor onze gasten gaat niets te ver.’

Design Hotel La Bergère, Maastricht

Rituelen in de badkamer

Het eerste Design Hotel in de Benelux bevindt zich midden in het centrum van Maastricht, op enkele minuten loopafstand van het Vrijthof en het Centraal Station. Mensen die van de goede dingen des levens houden, komen af op de reputatie van dit hotel dat een assemblage van klasse en passie biedt. Achter de klassieke voorgevel gaan de 74 designkamers schuil, ruimtes waar het voor gasten (met een modale tot een flinke beurs) goed toeven is.

De sfeer van het hotel wordt bepaald door de aanwezigheid van veel Italiaans 'disegno', warme tinten, frisse kleuren en een maffe vloerbedekking. Opvallend zijn de nieuwe La Bain-kamers met grote luxe badkamers die voorzien zijn van tweepersoonsbaden en grote douches. Fraaie guest supplies mogen hier vanzelfsprekend niet ontbreken.

Hoe kiest La Bergère de guest supplies uit? Rino Soeters, general manager: ‘Tijdens brainstormsessies, waaraan alle medewerkers deelnemen, wordt een keuze gemaakt. We gebruiken altijd guest supplies van bepaalde merken. Hoewel die vaak standaard zijn, ervaar ik dat niet per definitie als negatief. Je moet de guest supplies wel zo kiezen dat ze bij de uitstraling van je bedrijf passen.’

Om de gasten telkens te verrassen met iets nieuws, verandert La Bergère elke zes tot negen maanden van producten. Het Design Hotel werkte tot voor kort samen met gerenommeerde merken als Aveda en Korres, nu met Rituals. ‘Om goed op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen, hebben we regelmatig contact met andere hotels en leveranciers,' vertelt Soeters. 'Verder kijken we goed om ons heen en lezen we de wellness- en healthbladen.’

Een logo werkt

Gasten van La Bergère treffen op hun kamer een stuk zeep aan (50 gr), shampoo (2 maal 25 ml), bodylotion (2 maal 25 ml) en bodywash (2 maal 25 ml). Overige producten, zoals een 'vanity kit', wattenstaafjes, tandpasta, een tandenborstel, een kam en condooms, kunnen gratis bij de Front Office worden aangevraagd.

Om het spannend te houden, zorgt La Bergère altijd voor een speelse verpakking. Soeters: ‘Zo hebben we nu zwarte toiletmapjes waarop ons knalroze logo is aangebracht. De gasten mogen deze tasjes uiteraard meenemen. Veel van onze gasten komen na een poos voor een herhaalverblijf bij ons terug en gebruiken het tasje nog altijd als reistasje. Dus een logo - ook als dit op een tasje zit - werkt zeker! Het komt niet vaak voor dat gasten de guest supplies meenemen; ze worden meestal gebruikt tijdens het verblijf. Onze gasten geven regelmatig aan dat ze de producten zeer op prijs stellen.’

Geen bezuinigingen op guest supplies voor Design Hotel La Bergère. Soeters: ‘Kwaliteit is juist een vereiste in mindere tijden. Gasten moet je belonen voor het feit dat zij, ondanks de mindere tijden, voor jou hebben gekozen. Dan komen ze vast ook in de betere tijden terug.’

Hotel Ravel – Hilversum

Niet overdrijven

In driesterrenhotel Ravel in Hilversum bepaalt eigenaar-directeur Anema hoogstpersoonlijk het aanbod van guest supplies. Wat treffen zijn (voornamelijk zakelijke) gasten aan als zij in de fraaie art deco-villa overnachten? ‘Een zeepje, shampoo, conditioner, doucheschuim en een douchemuts. Gasten die iets vergeten zijn, kunnen aan de balie een tandenborstel of een scheersetje kopen.’ Hebben de guest supplies een imagoverhogende werking voor zijn hotel? Anema: ‘Voor mijn gevoel wel. Uitstraling vind ik belangrijk.

De guest supplies die Hotel Ravel aanvankelijk had, zagen er - volgens de hotelier zelf - een beetje oubollig uit. Anema: 'Ik betrek nu de guest supplies van Intros; het zijn producten met een hip uiterlijk. Maar of mijn gasten dat ook zo zien? Volgens mij nemen ze alles voor vanzelfsprekend aan. En een eigen hotellogo op een zeepje? ‘Wanneer ik als gast het zeepje met logo later terug zou zien, zou ik waarschijnlijk denken: O ja, daar ben ik geweest. Maar daar blijft het dan ook bij. Je moet het effect niet overdrijven, tenzij je misschien de uitstraling hebt van een Amstel Hotel... Er zit bovendien een prijskaartje aan vast en ze zijn niet altijd even makkelijk verkrijgbaar.’

Aftroeven

Heeft Anema - met het oog op de mindere tijden - ooit overwogen om op guest supplies te bezuinigen? ‘Ja. Aanvankelijk ben ik uitgegaan van één zeepje per persoon. Dat is inmiddels één zeepje per kamer geworden. Ze zijn overigens redelijk groot. Ik heb er geen moeite mee als mijn gasten de guest supplies meenemen. Dat doe ik zelf ook. Als ze de rest op het planchet - een bakje met handdoekjes bijvoorbeeld - maar laten staan.’

Anema vindt het aanbod aan guest supplies redelijk royaal. ‘Het aantal aanbieders is relatief klein; ze troeven elkaar flink af. Ik krijg regelmatig aanbiedingen en zelfs heel dure mailings uit Duitsland. Maar ja, wat moet je ermee?’

HM302005

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Corona
Swissôtel op Damrak dwingt huurkorting af

Het Swissôtel op het Amsterdamse Damrak dwingt bij rechter 50 procent huurkorting af, zo lezen we op de website van het Parool. Het hotel telt 114 kamers en een restaurant. De huur bedraagt jaarlijks ruim één miljoen euro. Het hotel stelt dat het hard wordt getroffen door de coro ...

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: