The Grand Amsterdam koestert Vijfsterren gevoel.

17 februari 1995 | Redactie

'Nee hoor, dat kan hier allemaal', reageert p.r. manager Irene Bieszke op de verontschuldiging dat ondergetekende per stoere motor op de binnenplaats arriveert en dienovereenkomstig is gekleed. Het strakke rokje en het Peugeootje hadden achteraf best gekund, want The Grand beschikt over een eigen parkeerservice en een eigen parkeergarage.

Het roemrijke verleden van The Grand Amsterdam doet onmiddellijk haar jonkheid vergeten. De panden waarin het hotel is gehuisvest zijn immers al 500 jaar prominent in het Amsterdamse stadsleven aanwezig. De bestemmingen van deze monumentale panden waren talrijk. Voor sommige gasten geeft de wetenschap dat Willem van Oranje en vele andere vooraanstaanden hen ooit zijn voorgegaan een extra dimensie aan hun verblijf.

Trouwzaal als p.r.-medium

Het voormalige stadhuis aan de Oudezijds Voorburgwal werd in 1991 aangekocht door La Compagnie Internationale Phénix Hotels (CIP Hotels), waarna men in nauwe samenwerking met het stadsbestuur van Amsterdam een omvangrijk, stijlvol renovatieproject in gang heeft gezet. Bij deze werkzaamheden werd de hulp ingeroepen van ambachtslieden uit Nederland en uit het buitenland. De opening van The Grand Amsterdam op 16 maart 1992 betekent dat het 16e eeuwse 'Logement voor Princen en Groote Heeren' ofwel de 'Princenhof' zijn oude bestemming weer heeft teruggekregen. Een modern 'Princenhof' waarin de vijf-sterrenluxe van nu is geïntegreerd. Het eigentijdse hotel beschikt bovendien over een tweetal bijzondere faciliteiten: De Raadzaal, waar prinses Beatrix en Claus von Amsberg trouwden, vormt met een vloeroppervlak van 290 m2 de grootste ruimte in het hotel voor vergaderingen of banquets.

De voormalige Trouwkamer Eerste Klasse van de Gemeente Amsterdam kan nu worden gebruikt voor een besloten diner of privé-gelegenheid. Op vrijdag en zaterdag kunnen er bovendien opnieuw huwelijken worden gesloten. Via deze 'service' maken de bruiloftsgasten en passant kennis met The Grand Amsterdam. Het vijfsterren hotel blijft daardoor op de meest positieve manier bij velen in gedachten. Zo maakt men van bruiloftsgasten 'Grandgasten'.  

Selectief persberichtenbeleid

The Grand Amsterdam schuwt het prullenbakkenbeleid inzake het versturen van persberichten. 'Je moet geloofwaardig blijven' meent Irene Bieszke, 'en niet de doelgroepen onder een lawine van persberichten en mailings bedelven. Wanneer we iets van ons laten horen dan moet men denken "ah, dat is van The Grand, daar moet ik even op letten". Wanneer je voor elk 'flauwekulletje' persberichten of mailings de deur uit doet word je niet meer serieus genomen en dan bereikt ook het èchte nieuws de doelgroepen niet.

Collegiaal

Hotel The Grand Amsterdam werkt voor sommige projecten nauw samen met de overige vijfsterren hotels in Amsterdam. Men is uiterst tevreden over die samenwerking met de kollega's waardoor men gezamenlijk, ieder met zijn eigen specialisatie(s) de zakelijke of toeristische reiziger kwaliteit kan bieden. De 18 vijfsterren hotels die Amsterdam rijk is stellen zich in deze als één produkt op, als 'Amsterdam'. Bieszke: 'collega's houdt je te allen tijde hoog. Je moet nooit vallen in de valkuil van het zwaktebod van bijvoorbeeld "ja maar bij ons kunt u wèl parkeren". Je moet wel goed weten waarin je onderling verschilt, dat mag ook natuurlijk. Tekortkomingen kun je in je eigen voordeel ombuigen. Wij zijn bijvoorbeeld niet voor grote bussen bereikbaar. Dan benadruk je het feit dat we uitstekend per boot of kleinere bussen bereikbaar zijn.

Marketing instrumenten

De sales afdeling van The Grand Amsterdam bestaat uit 2 segmenten: national sales en international sales. P.r. manager Bieszke: 'als marketing instrumenten gebruiken we in de eerste plaats onze eigen medewerkers omdat het bij een hotel als het onze gaat om persoonlijke service en gastvrijheid. Hierbij hoort een persoonlijk contact met de opdrachtgever. We geloven niet in grootscheepse telefoonrondes. Mensen worden al genoeg lastig gevallen. Soms houden we een klein marktonderzoek, of de follow-up van een mailing, maar we huren geen extern bureau in met voor de opdrachtgever onbekenden om sales voor ons te doen. Verder nodigen we verder zoveel mogelijk mensen uit ons te komen bezoeken om te weten waarom het uniek is, want iedereen roept "we zitten op een mooie lokatie", of "we zijn zo historisch". Ook geven we veel rondleidingen omdat we relatief nieuw zijn. Verder proberen we met degenen die onze gasten zijn geworden de band zo goed mogelijk te onderhouden. Voor je continuïteit zijn zowel bestaande als nieuwe opdrachtgevers belangrijk. Voorts entameren we goede kontakten met touroperators, congresbureaus enz. Het is belangrijk dat bijvoorbeeld een congresbureau weet dat we ook culturele partner-programma's kunnen verzorgen. Op internationaal niveau zijn we aangesloten bij een aantal reserveringssystemen. Daarnaast maken we sales trips naar o.a. Amerika om mensen op de hoogte te stellen van ons bestaan. We proberen dan partnerships af te sluiten; zo staan we bijvoorbeeld samen met de KLM op een sales-pitch. Dan verkopen we beiden Nederland. Verder staan we op vakbeurzen en sommige consumentenbeurzen, o.a. in Amerika. We zijn ook lid van Preferred Hotels & Resorts Worldwide. Een club van chique hotels over de hele wereld waarvan wij als enig Nederlands hotel lid zijn. Ook ons hoofdkantoor in Parijs is heel aktief voor ons

Albert Roux verdienstelijk door 'Franse slag'

Het restaurant van The Grand Amsterdam is getooid met de naam Café Roux. Dit restaurant, dat met zijn eiken vloer en de art deco inrichting een informele brasserie-sfeer uitstraalt, valt onder de verantwoordelijkheid van Albert Roux. Als eigenaar van het eerste drie sterren restaurant Le Gavroche in Londen, schrijver van succesvolle kookboeken en televisiepresentator is hij misschien wel de bekendste chef-kok in Groot-Brittannië. Maître Cuisinier de France Roux is verantwoordelijk voor de culinaire discipline in The Grand Amsterdam, terwijl zijn echtgenote Monique Roux haar creatieve inzichten in een functionele inrichting heeft weten samen te vatten. Ook Karel Appel heeft zijn stempel op Café Roux gezet: bij de ingang van het restaurant wordt de blik ontegenzeggelijk getrokken naar één van de beroemdste muurschilderingen die Amsterdam rijk is. Deze muurschildering heeft als titel 'Vragende Kinderen' en is in 1949 vervaardigd door Karel Appel. Naar verluidt is de muurschildering destijds gemaakt bij wijze van terugbetaling van een schuld aan de gemeente. Jarenlang slechts voor medewerkers van het stadhuis zichtbaar, kan het werk nu, volledig gerestaureerd, door een ieder worden aanschouwd. Sinds de aanpassing in 1993 'loopt het restaurant als een trein'. De ambiance is er vriendelijk te noemen. De culinaire mogelijkheden tegen alleszins redelijke prijzen zijn niet gering. Albert Roux waakt over de kwaliteit en is elke 3 à 4 weken een aantal dagen in Café Roux te vinden. Personeelstraining staat dan eveneens op zijn programma. De eigen ingang van het restaurant, het uitzicht op de gracht, en het gebodene hebben al heel wat terugkerende gasten opgeleverd. Veel journalisten, theatermakers, architecten, mensen van financiële instellingen uit de buurt, maar ook uit de regio Amsterdam, weten het restaurant aan de Oudezijds Voorburgwal te waarderen. Bieszke: 's avonds zit het hier vol. We hebben ook veel vaste gasten die elke dag komen lunchen. Zo'n brasserie-sfeer voor de lunch blijkt goed voor de continuïteit. Ik heb liever dat men hier vaak komt, ook om prijstechnische redenen, dan dat men hier zo af en toe copieus en duur komt dineren'. Het bedienend personeel is wars van de knipmesmethode en voelt aan wanneer het iets kan toevoegen aan een humoristische situatie aan tafel. The Grand Amsterdam lijkt erin geslaagd op velerlei manieren het vijfsterren gevoel vooral ontspannen uit te dragen.

Siska van der Beek

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: