Tips! Hoe pak ik een vol terras aan?

16 augustus 2013 |
Tips! Hoe pak ik een vol terras aan?<

Met hopelijk nog een paar mooie (na)zomerdagen voor de boeg, is het zaak om uw terras tiptop te blijven laten draaien. Met deze tips helpen we u en uw personeel met goed functioneren op
volle terrassen. Werkze!

Goede planning
Om volledig overzicht te houden en goed te functioneren, is het nodig dat er genoeg personeel aanwezig is. Geen enkele gast wil lang op zijn bestelling wachten. Zet voldoende mensen in op zonnige dagen en zorg voor een duidelijke taakverdeling. Het is van belang dat op het terras werknemers aanwezig zijn die alleen bestellingen opnemen. Leg daarnaast vast wie uitserveert en wie achter de bar staat. Dit is een goede planning en zorgt voor een strakke organisatie.

Afkoelen
Tussen het rennen door is het voor het personeel fijn als er een plaats is om even af te koelen. De terrassen zitten vol en dit vraagt veel energie van de werknemers. Zorg er daarom voor dat ze genoeg eten en voldoende vocht binnenkrijgen.

Nog eens 7 tips
• Veel terrasbezoekers kiezen een terraslocatie op basis van een eerste indruk. Gasten kiezen voor de schoonste, leukste en meest comfortabel uitziende plek. Zeker op grote horecapleinen in binnensteden heeft de gast het voor het uitkiezen.
• Merk nieuwe gasten snel op. Begroet mensen altijd vriendelijk. Ga niet schreeuwen over het hele terras. Geef bij een te grote afstand een duidelijk zichtbare hoofdknik.
• Met het correct opnemen van de bestelling valt of staat de efficiëntie van een goedlopend terras. Wees geconcentreerd en hou oogcontact met de klant (is soms lastig bij grote bestellingen en/of moderne handheld apparatuur).
• Het personeel kent het aanbod van eten en drinken, en alle extra’s buiten de kaart uit het hoofd. Mensen die in eerste instantie alleen drankjes bestellen kunnen, afhankelijk van het tijdstip, worden overgehaald voor een dag- of borrelhap, wanneer deze goed combineert bij de drankjes. Doe aan up- en crossselling!
• Let goed op wanneer gasten toe zijn aan een tweede (derde, vierde, vijfde, enz) bestelling. Bij mooi zonnig weer is het eerste drankje vaak zo vervlogen.
• Met een leeg dienblad in de hand op het terras? Goed rondkijken of er vaatwerk afgehaald kan worden van de (niet bezette) tafeltjes.
• Met een vriendelijk afscheid kunt u gasten binden. Vraag of alles naar wens was en of men lekker gegeten/gedronken heeft. Zeg niet ‘dag’, maar ‘tot ziens’. Na vertrek het tafeltje afnemen, asbakken legen, stoelzittingen controleren op mogelijk achtergebleven vuil en recht zetten. En door!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Longread
Beste hotelier, vergeet wat er was en focus op wat er komen kan

Lang geleden stond er een hotel ergens in een binnenstad. De markante gevel pronkte trots naar de voorbijgangers. Het hotel stond er statig bij, en een tikkeltje chique zelfs, uitnodigend naar iedereen die er langsliep. Wie het hotel zag wilde naar binnen. Die gedachte gaf je kriebels in je buik, ni...

KHN Coronacrisis
Horeca eerder dicht? ''Buitenproportioneel!''

Koninklijke Horeca Nederland vindt het voornemen van het kabinet om horeca in de Randstad (in zes veiligheidsregio's waar het aantal besmettingen met het coronavirus snel stijgt) waardeloos. Dirk Beljaarts, directeur van KHN noemt het in het NOS Radio 1 Journaal 'buitenproportioneel' en ...

Interview Longread
Gasthoofdredacteur Roberto Payer interviewt Pieter Elbers

Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam, tevens gasthoofdredacteur van de septemberuitgave van Hospitality Management) en Pieter Elbers (CEO KLM) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Middenin die crisis, begin augustus, ontmoeten ze elkaar in het Waldorf Astoria in de hoofdstad...

Hotel & Recht
Rechten en plichten ten tijde van corona

Corona heeft een grote impact op het aantal gasten in hotels en de manier waarop in de hotels moet worden gewerkt. Thuiswerken is meestal geen mogelijkheid en daarom is een veilige werkplek extra belangrijk. Deze nieuwe situatie roept veel vragen op over de rechten van werkgevers maar ook van werkne...

KHN Coronacrisis
KHN vreest extra coronamaatregelen in grote steden

Gisterenavond bereikte Koninklijke Horeca Nederland (KHN) het signaal dat er in enkele Nederlandse regio’s extra coronamaatregelen worden ingevoerd, die mogelijk ook voor de horeca zullen gelden. Via verschillende bronnen heeft KHN vernomen dat een verplichte horecasluiting om 24:00 voor een a...

Tech Branded Content
''Veel hotels kennen hun echte foodcost niet''

Nu de inkomsten onzeker blijven, is controle van de kosten belangrijker dan ooit. “Naar foodcost wordt echter weinig gekeken", merkt Carl Jacobs CEO van Apicbase op. “Terwijl het toch over 30 procent van je business gaat. Vaak zelfs meer, dat is problematisch.” Hotelketens en ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: