Tips voor een goede e-mailcampagne

13 februari 2018 | Thijs Jacobs

Er gaat vanuit de hotellerie veel geld naar partijen die zelf geen logiesfunctie aanbieden. Logisch, wanneer het partijen zijn die noodzakelijke diensten aanbieden, zoals linnenbeheer of leveranciers van PMS-systemen. Anderzijds zijn er partijen die commissie vragen over een gemaakte boeking. Onvermijdelijk? Deels wel, maar er zijn bewezen effectieve manieren om die omzet (commissie) binnenboord te houden.

Hoteliers kunnen de macht terugpakken

Hielko van der Molen heeft zijn sporen verdiend op het vlak van e-mailmarketing. Voor Fletcher ontwikkelde hij succesvolle campagnes, waardoor het hotelbedrijf goede resultaten boekte. Hielko: “Als marketeer sta ik versteld van het feit dat binnen de hotellerie een partij als Booking.com tot dertig procent van het boekingsbedrag aan commissie kan vragen. Ongehoord eigenlijk, zeker als je de werkwijze vergelijkt met de retail. Daar koop je een product in bij de leveranciers, is er sprake van een inkoopprijs en bepaal je zelf de marges. Binnen de hotellerie zijn de zaken omgedraaid en loop je vooraf al risico, door toedoen van de OTA’s. Vroeger namen reisbureaus het risico over; weliswaar met een relatief lage kamerprijs, maar daar stonden wel gegarandeerde inkomsten tegenover. De markt is wat dat betreft sterk veranderd. Het is voor de hotellerie zeker mogelijk om de macht deels terug te pakken. Dat kan door het inzetten van goede e-mailmarketingcampagnes.”

Cursus e-mailmarketing

In samenwerking met Hospitality Management geeft Hielko een ééndaagse cursus e-mailmarketing op 26 maart aanstaande. De noodzaak is er, aangezien veel hoteliers de beschikbare data nog niet effectief inzetten. “Als hotel weet je heel goed dat bepaalde mensen terugkomen. Maak daar in je campagne gebruik van. Je weet immers wie dat zijn en hoe je ze kunt bereiken. Ze gaan bijvoorbeeld ieder jaar naar de Ardennen of vieren Kerst altijd binnen hetzelfde hotel. Er zijn manieren om die gasten vaker terug te laten komen en daarbij speelt e-mailmarketing een grote rol. Natuurlijk is er een investering nodig, maar die weegt niet op tegen de commissies die je anders kwijt bent bij OTA’s. Hoteliers weten immers wat de gast als plezierig heeft ervaren; dat staat allemaal in het PMS-systeem. Je weet wat ze besteed hebben, of ze gebruik hebben gemaakt van wellnessfaciliteiten of van het restaurant… Die zaken weet Booking.com niet. Maak daar gebruik van! Deze kennis kun je eerder inzetten in je marketingcampagne.”

Maak gebruik van je kennis


Toch zijn er veel valkuilen en wordt de beschikbare data niet correct ingezet door hoteliers. “Hoteliers begrijpen vaak niet zo goed dat een mountainbiker anders benaderd moet worden dan een stelletje dat een romantisch weekendje weg gaat. De nieuwsbrief die naar de mountainbiker gaat, kan gevuld worden met lichte foto’s, beweging en een stralende zon. Anderzijds kan de nieuwsbrief voor romantische stelletjes gevuld worden met donkerdere foto’s en romantische taferelen. Het complete plaatje moet kloppen om een goede conversie te behalen. Juist op dit vlak wordt de plank regelmatig misgeslagen.”

Handige tips

Hielko heeft nog meer tips: “Je moet niet bang zijn om vaak nieuwsbrieven te versturen. Liever één keer een rake nieuwsbrief op twaalf verzendingen dan minder verzonden campagnes en nul resultaat. Daarnaast zijn nieuwsbrieven met veel tekst net van deze tijd. Je moet de lezer juist naar je website lokken. Probeer ook nieuwsbrieven ver vooruit te sturen. Bij Fletcher zagen we dat mensen die tijdens Kerst in een hotel verblijven, vaak een jaar vooruit boeken wanneer ze de juiste trigger krijgen. Stuur dan direct na Kerst een campagne met promotie voor de volgende Kerst. Als je nu al een reservering hebt staan, is dat natuurlijk veel comfortabeler in je marketingactiviteiten dan wanneer je op het laatste moment nog boekingen moet genereren. Het ‘revenuespel’ kun je daardoor eerder of anders spelen. En dat is fijn voor hoteliers.”

Aanmelden voor de cursus

Nieuwsgierig geworden naar manieren om uw marketingcampagne te optimaliseren? Schrijf u dan nu in voor de cursus e-mailmarketing op 26 maart 2018 in Postillion Hotel Utrecht Bunnik. Er is plek voor slechts 12 cursisten, aangezien Hielko de deelnemers intensief begeleidt.

Via www.uitgeverijps.nl/hm-academy leest u meer over de inhoud van de cursus en kunt u zich aanmelden of informatie aanvragen. Voor de vroegboekers (aanmelden vóór 24 februari) geldt een korting van 100 euro ten opzichte van het reguliere tarief van 395 euro. Voor 295 euro bent u straks een e-mailmarketing expert!
Wees er snel bij. Vol is vol! Bij voldoende animo organiseren we een tweede cursusdag.

 

    Naam event: HM Academy: cursus e-mailmarketing
    Startdatum/-tijd:
26 Mar 2018, 09:00
    Einddatum/-tijd:
26 Mar 2018, 16:30
   
*  Voornaam:
*  Achternaam:
*  Emailadres:
*  Bedrijfsnaam:
*  Functie:
    Telefoonnummer:
*  Factuurgegevens:
   

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden Marketing
Unieke aanbieding: Cursus e-mailmarketing voor hoteliers

Hospitality Management biedt een unieke kans. In samenwerking met e-mailmarketingspecialist Hielko van der Molen organiseren we een volledig verzorgde ééndaagse cursus e-mailmarketing. Het is niet zomaar een cursus, want Hielko heeft zijn kennis en kunde bewezen voor Fletcher Hotels en...

Achtergronden Culinair
Restaurant Valuas Venlo ontwikkelt knaloranje vegetarische Koningsbitterbal

Sterrenrestaurant Valuas in Venlo heeft een speciale Koningsbitterbal ontwikkeld. De bitterbal is gevuld met pompoen en oud-Hollandse specerijen en is knaloranje van kleur. De vegetarische snack is een ode aan Koning Willem-Alexander en Koningsdag. De Koningsbitterbal is de nieuwste aanwinst binnen ...

Hotel Achtergronden
Nieuw dagelijks bestuur Eindhovens Hoteliers Overleg (EHO)

Het Eindhovens Hoteliers Overleg (EHO) is trots om haar nieuwe bestuur van 2018 aan te kondigen. EHO is een vereniging waarbij het merendeel van de Eindhovense hotels is aangesloten. Het bestuur is samengesteld uit directieleden van de aangesloten hotels. EHO kijkt met een nieuw bestuur vol vertr...

Achtergronden
Nederlands Elftal niet langer naar Grand Hotel Huis Ter Duin

Het Nederlands Elftal zal voorlopig zijn intrek niet meer nemen in het Noordwijkse Grand Hotel Huis Ter Duin, waardoor ook de trainingsaccommodatie van Quick Boys in Katwijk niet gebruikt zal worden door onze Oranje Leeuwen. De KNVB in een persbericht laten weten. Vanaf heden slaapt en traint Oranje...

Dick Koerselman nieuwe voorzitter FNV Horecabond

De leden van FNV Horecabond hebben vandaag tijdens het Ledencongres Dick Koerselman verkozen tot voorzitter. Per 1 april 2018 zal Dick Koerselman het voorzitterschap overnemen van Ben Francooy die 1 mei 2018 met pensioen gaat. Dick Koerselman over zijn rol als voorzitter: “Ik zie het als mi...

Amsterdam Airbnb
Rechter stelt Amsterdamse woonbootverhuurders in het gelijk

Op de website van AT5 lezen we dat de Airbnb-voorwaarden van de gemeente voor woonboten te streng zijn. Dit besloot de rechter afgelopen week. De regel dat er maximaal vier personen op een woonboot mogen logeren gaat de rechter te ver. 60 dagen Ook de voorwaarde dat er toeristenbelasting moet ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: