Tips voor een goede e-mailcampagne

13 februari 2018 | Thijs Jacobs

Er gaat vanuit de hotellerie veel geld naar partijen die zelf geen logiesfunctie aanbieden. Logisch, wanneer het partijen zijn die noodzakelijke diensten aanbieden, zoals linnenbeheer of leveranciers van PMS-systemen. Anderzijds zijn er partijen die commissie vragen over een gemaakte boeking. Onvermijdelijk? Deels wel, maar er zijn bewezen effectieve manieren om die omzet (commissie) binnenboord te houden.

Hoteliers kunnen de macht terugpakken

Hielko van der Molen heeft zijn sporen verdiend op het vlak van e-mailmarketing. Voor Fletcher ontwikkelde hij succesvolle campagnes, waardoor het hotelbedrijf goede resultaten boekte. Hielko: “Als marketeer sta ik versteld van het feit dat binnen de hotellerie een partij als Booking.com tot dertig procent van het boekingsbedrag aan commissie kan vragen. Ongehoord eigenlijk, zeker als je de werkwijze vergelijkt met de retail. Daar koop je een product in bij de leveranciers, is er sprake van een inkoopprijs en bepaal je zelf de marges. Binnen de hotellerie zijn de zaken omgedraaid en loop je vooraf al risico, door toedoen van de OTA’s. Vroeger namen reisbureaus het risico over; weliswaar met een relatief lage kamerprijs, maar daar stonden wel gegarandeerde inkomsten tegenover. De markt is wat dat betreft sterk veranderd. Het is voor de hotellerie zeker mogelijk om de macht deels terug te pakken. Dat kan door het inzetten van goede e-mailmarketingcampagnes.”

Cursus e-mailmarketing

In samenwerking met Hospitality Management geeft Hielko een ééndaagse cursus e-mailmarketing op 26 maart aanstaande. De noodzaak is er, aangezien veel hoteliers de beschikbare data nog niet effectief inzetten. “Als hotel weet je heel goed dat bepaalde mensen terugkomen. Maak daar in je campagne gebruik van. Je weet immers wie dat zijn en hoe je ze kunt bereiken. Ze gaan bijvoorbeeld ieder jaar naar de Ardennen of vieren Kerst altijd binnen hetzelfde hotel. Er zijn manieren om die gasten vaker terug te laten komen en daarbij speelt e-mailmarketing een grote rol. Natuurlijk is er een investering nodig, maar die weegt niet op tegen de commissies die je anders kwijt bent bij OTA’s. Hoteliers weten immers wat de gast als plezierig heeft ervaren; dat staat allemaal in het PMS-systeem. Je weet wat ze besteed hebben, of ze gebruik hebben gemaakt van wellnessfaciliteiten of van het restaurant… Die zaken weet Booking.com niet. Maak daar gebruik van! Deze kennis kun je eerder inzetten in je marketingcampagne.”

Maak gebruik van je kennis


Toch zijn er veel valkuilen en wordt de beschikbare data niet correct ingezet door hoteliers. “Hoteliers begrijpen vaak niet zo goed dat een mountainbiker anders benaderd moet worden dan een stelletje dat een romantisch weekendje weg gaat. De nieuwsbrief die naar de mountainbiker gaat, kan gevuld worden met lichte foto’s, beweging en een stralende zon. Anderzijds kan de nieuwsbrief voor romantische stelletjes gevuld worden met donkerdere foto’s en romantische taferelen. Het complete plaatje moet kloppen om een goede conversie te behalen. Juist op dit vlak wordt de plank regelmatig misgeslagen.”

Handige tips

Hielko heeft nog meer tips: “Je moet niet bang zijn om vaak nieuwsbrieven te versturen. Liever één keer een rake nieuwsbrief op twaalf verzendingen dan minder verzonden campagnes en nul resultaat. Daarnaast zijn nieuwsbrieven met veel tekst net van deze tijd. Je moet de lezer juist naar je website lokken. Probeer ook nieuwsbrieven ver vooruit te sturen. Bij Fletcher zagen we dat mensen die tijdens Kerst in een hotel verblijven, vaak een jaar vooruit boeken wanneer ze de juiste trigger krijgen. Stuur dan direct na Kerst een campagne met promotie voor de volgende Kerst. Als je nu al een reservering hebt staan, is dat natuurlijk veel comfortabeler in je marketingactiviteiten dan wanneer je op het laatste moment nog boekingen moet genereren. Het ‘revenuespel’ kun je daardoor eerder of anders spelen. En dat is fijn voor hoteliers.”

Aanmelden voor de cursus

Nieuwsgierig geworden naar manieren om uw marketingcampagne te optimaliseren? Schrijf u dan nu in voor de cursus e-mailmarketing op 26 maart 2018 in Postillion Hotel Utrecht Bunnik. Er is plek voor slechts 12 cursisten, aangezien Hielko de deelnemers intensief begeleidt.

Via www.uitgeverijps.nl/hm-academy leest u meer over de inhoud van de cursus en kunt u zich aanmelden of informatie aanvragen. Voor de vroegboekers (aanmelden vóór 24 februari) geldt een korting van 100 euro ten opzichte van het reguliere tarief van 395 euro. Voor 295 euro bent u straks een e-mailmarketing expert!
Wees er snel bij. Vol is vol! Bij voldoende animo organiseren we een tweede cursusdag.

 

    Naam event: HM Academy: cursus e-mailmarketing
    Startdatum/-tijd:
26 Mar 2018, 09:00
    Einddatum/-tijd:
26 Mar 2018, 16:30
   
*  Voornaam:
*  Achternaam:
*  Emailadres:
*  Bedrijfsnaam:
*  Functie:
    Telefoonnummer:
*  Factuurgegevens:
   

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Economie
"Horeca 22.00 uur dicht, maximale groepsgrootte naar 30"

Tijdens de persconferentie van vanavond zal premier Mark Rutte bekendmaken dat de horeca iedere dag verplicht om 22.00 uur de deuren zal moeten sluiten. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. Dat geldt dus ook in restaurants. Daarbij wordt het personeel niet meegerekend. D...

Toerisme Coronacrisis
''Dit jaar 70 procent minder buitenlanders naar Nederland''

Het aantal buitenlanders dat dit jaar naar Nederland komt, ligt 70 procent lager dan vorig jaar. Bovendien gaan ongeveer 40 procent minder Nederlanders op vakantie in eigen land, waarmee het niveau van het toerisme terug op het niveau is van de jaren negentig, zo schetst het Nederlands Bureau voor T...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: