Tips voor een goede e-mailcampagne

13 februari 2018 | Thijs Jacobs

Er gaat vanuit de hotellerie veel geld naar partijen die zelf geen logiesfunctie aanbieden. Logisch, wanneer het partijen zijn die noodzakelijke diensten aanbieden, zoals linnenbeheer of leveranciers van PMS-systemen. Anderzijds zijn er partijen die commissie vragen over een gemaakte boeking. Onvermijdelijk? Deels wel, maar er zijn bewezen effectieve manieren om die omzet (commissie) binnenboord te houden.

Hoteliers kunnen de macht terugpakken

Hielko van der Molen heeft zijn sporen verdiend op het vlak van e-mailmarketing. Voor Fletcher ontwikkelde hij succesvolle campagnes, waardoor het hotelbedrijf goede resultaten boekte. Hielko: “Als marketeer sta ik versteld van het feit dat binnen de hotellerie een partij als Booking.com tot dertig procent van het boekingsbedrag aan commissie kan vragen. Ongehoord eigenlijk, zeker als je de werkwijze vergelijkt met de retail. Daar koop je een product in bij de leveranciers, is er sprake van een inkoopprijs en bepaal je zelf de marges. Binnen de hotellerie zijn de zaken omgedraaid en loop je vooraf al risico, door toedoen van de OTA’s. Vroeger namen reisbureaus het risico over; weliswaar met een relatief lage kamerprijs, maar daar stonden wel gegarandeerde inkomsten tegenover. De markt is wat dat betreft sterk veranderd. Het is voor de hotellerie zeker mogelijk om de macht deels terug te pakken. Dat kan door het inzetten van goede e-mailmarketingcampagnes.”

Cursus e-mailmarketing

In samenwerking met Hospitality Management geeft Hielko een ééndaagse cursus e-mailmarketing op 26 maart aanstaande. De noodzaak is er, aangezien veel hoteliers de beschikbare data nog niet effectief inzetten. “Als hotel weet je heel goed dat bepaalde mensen terugkomen. Maak daar in je campagne gebruik van. Je weet immers wie dat zijn en hoe je ze kunt bereiken. Ze gaan bijvoorbeeld ieder jaar naar de Ardennen of vieren Kerst altijd binnen hetzelfde hotel. Er zijn manieren om die gasten vaker terug te laten komen en daarbij speelt e-mailmarketing een grote rol. Natuurlijk is er een investering nodig, maar die weegt niet op tegen de commissies die je anders kwijt bent bij OTA’s. Hoteliers weten immers wat de gast als plezierig heeft ervaren; dat staat allemaal in het PMS-systeem. Je weet wat ze besteed hebben, of ze gebruik hebben gemaakt van wellnessfaciliteiten of van het restaurant… Die zaken weet Booking.com niet. Maak daar gebruik van! Deze kennis kun je eerder inzetten in je marketingcampagne.”

Maak gebruik van je kennis


Toch zijn er veel valkuilen en wordt de beschikbare data niet correct ingezet door hoteliers. “Hoteliers begrijpen vaak niet zo goed dat een mountainbiker anders benaderd moet worden dan een stelletje dat een romantisch weekendje weg gaat. De nieuwsbrief die naar de mountainbiker gaat, kan gevuld worden met lichte foto’s, beweging en een stralende zon. Anderzijds kan de nieuwsbrief voor romantische stelletjes gevuld worden met donkerdere foto’s en romantische taferelen. Het complete plaatje moet kloppen om een goede conversie te behalen. Juist op dit vlak wordt de plank regelmatig misgeslagen.”

Handige tips

Hielko heeft nog meer tips: “Je moet niet bang zijn om vaak nieuwsbrieven te versturen. Liever één keer een rake nieuwsbrief op twaalf verzendingen dan minder verzonden campagnes en nul resultaat. Daarnaast zijn nieuwsbrieven met veel tekst net van deze tijd. Je moet de lezer juist naar je website lokken. Probeer ook nieuwsbrieven ver vooruit te sturen. Bij Fletcher zagen we dat mensen die tijdens Kerst in een hotel verblijven, vaak een jaar vooruit boeken wanneer ze de juiste trigger krijgen. Stuur dan direct na Kerst een campagne met promotie voor de volgende Kerst. Als je nu al een reservering hebt staan, is dat natuurlijk veel comfortabeler in je marketingactiviteiten dan wanneer je op het laatste moment nog boekingen moet genereren. Het ‘revenuespel’ kun je daardoor eerder of anders spelen. En dat is fijn voor hoteliers.”

Aanmelden voor de cursus

Nieuwsgierig geworden naar manieren om uw marketingcampagne te optimaliseren? Schrijf u dan nu in voor de cursus e-mailmarketing op 26 maart 2018 in Postillion Hotel Utrecht Bunnik. Er is plek voor slechts 12 cursisten, aangezien Hielko de deelnemers intensief begeleidt.

Via www.uitgeverijps.nl/hm-academy leest u meer over de inhoud van de cursus en kunt u zich aanmelden of informatie aanvragen. Voor de vroegboekers (aanmelden vóór 24 februari) geldt een korting van 100 euro ten opzichte van het reguliere tarief van 395 euro. Voor 295 euro bent u straks een e-mailmarketing expert!
Wees er snel bij. Vol is vol! Bij voldoende animo organiseren we een tweede cursusdag.

 

    Naam event: HM Academy: cursus e-mailmarketing
    Startdatum/-tijd:
26 Mar 2018, 09:00
    Einddatum/-tijd:
26 Mar 2018, 16:30
   
*  Voornaam:
*  Achternaam:
*  Emailadres:
*  Bedrijfsnaam:
*  Functie:
    Telefoonnummer:
*  Factuurgegevens:
   

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Opening Den Haag
Park Centraal opent in cultureel centrum van Den Haag

Hospitalitygroep Sircle Collection heeft het 160 jaar oude pand van Park Hotel Den Haag, voorzien van een grondige restyling waarmee het interieur en de identiteit opnieuw zijn vormgegeven tot Park Centraal Den Haag. De renovatie en rebranding van het hotel brengen het culturele erfgoed en bewaarde ...

Columns
Column Jantiene Berg: Mijn hele hebben en houwen op tafel

Het is nu vijf maanden geleden dat mijn compagnon en ik de sleutel van ons urban boutique hotel in Rotterdam inleverden bij de curator. Per direct geen zeggenschap meer, maar nog wel een hoop verplichtingen richting de curator. Een eenzaam proces zonder echt afscheid van je gasten en medewerkers te ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig gemiddeld 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies, dus een gemiddelde op basis van deze rekensom: 2,75 procent van het verlies aan omzet. Dit meldt de NOS op basis ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: