Uniek recycleconcept voor de horeca: Blycolin introduceert Comeback

26 juni 2017 | Thijs Jacobs
Uniek recycleconcept voor de horeca: Blycolin introduceert Comeback<

Een tweede leven voor kleding en textiel. Met de gedeelde missie om afvaltextiel tot nieuwe producten te verwerken, hebben Blycolin Textile Services en BlueLOOP Originals de samenwerking gezocht voor de ontwikkeling van Comeback: een gerecycled denimconcept voor hotelkamers.

Comeback is een co-creatie

Blycolin is met een ruime 45 jarige historie inmiddels de toonaangevende specialist in linnenservice voor hotels en restaurants in de Benelux, Duitsland en Polen. Al jaren doen wij intensief onderzoek naar duurzame linnenconcepten, energiebesparende wasprocessen en milieuvriendelijke katoenproductie. Bij het Nederlandse recycled denim bedrijf Blue Loop Originals vonden zij een gedeelde missie: een ingrijpende verandering van materiaalgebruik binnen de textielindustrie. BlueLOOP lanceerde de afgelopen vier jaar al verschillende baanbrekende circulaire textielproducten. Met de combinatie van speciale recycletechniek van BlueLOOP en de kennis, passie voor hoteltextiel van Blycolin ontwikkelden zij samen prototypes voor bedlopers en sierkussens.

From Stories to Bedwear

Comeback is een nieuw, innovatief en uniek concept gebaseerd op het hergebruik van spijkerbroeken. Na het verzamelen van oude jeans verscheuren sterke versnippermachines iedere spijkerbroek tot katoenvezels. Worden ritsen en knopen verwijderd. Aan het eind van dit proces is alle oude kleding ontrafeld in kleine blauwe vezels. Daarna wordt het denim opnieuw gesponnen tot garen en door een gespecialiseerd familiebedrijf geweven tot de krachtige Comeback-stof.

Comeback in het kort

De Comeback-stof bestaat uit gedragen spijkerbroeken (45%), snijafval (30%), gerecyclede petflessen (15%) en virgin polyester (10%). Met Comeback wordt een nieuwe stap gezet in de richting van een circulaire economie. Bij het ontrafelen van gedragen jeans wordt geen water of kleurstof gebruikt.

De hele productie wordt uitgevoerd in de regio Alicante, zodat ook de uitstoot van CO2 in transport tot een minimum wordt beperkt. De gast vindt dit terug op het speciale QR-label; een innovatief track&trace systeem van REMO voor hergebruikte materialen.

Industrieel en gerecycled: Comeback bij De Gulden Stroom

Na verschillende technische testen zijn goede resultaten behaald, nu wordt de Comeback in de praktijk getest. Na het bezoek van marketingmanager Jacqueline Mommer en regiomanager Robert van Ierlant aan onze klant De Gulden Stroom in Vlissingen liggen daar nu de eerste prototypes. De reactie van directeur/eigenaar Joost van Damme: “Wij vinden dit ongelofelijk vet! Vanaf het eerste moment waren wij enthousiast over dit duurzame initiatief van Blycolin. In Zeeland zitten we in een gebied van rust, ruimte en natuur en we merken dat niet alleen onze Nederlandse, maar zeker ook onze Duitse gasten het zeer op prijs stellen dat we bewust omgaan met afval, biologisch eten en (groene) stroom.” Een passende plek voor het testen van intensief gebruik van de duurzame Comeback.

De cirkel is rond

Doorstaat de Comeback ook de test in de praktijk, dan wordt hij in de collectie opgenomen. Daarmee zet Blycolin een nieuwe stap in de richting van de circulaire economie; naar het reduceren van (textiel) afval en het hergebruik van katoen als kostbare grondstof. Het bedrijf is trots op het krachtige blauwe materiaal en het authentieke verhaal. Blycolins missie is om steeds meer textiel een nieuw leven te geven. Werkt u daar ook aan mee?

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: