Column Hans van Spronsen: Upgrade to happiness

6 mei 2015 | Redactie

Dr. Thomas Gilovich (Professor in de psychologie, Cornell University) onderbouwt in een artikel dat ik recent heb gelezen wat ik al jaren roep: wat wij beleven is een belangrijker deel van ons ‘zijn’ dan hetgeen wij bezitten. Hij bevestigt in het artikel dat we gelukkiger worden van wat we beleven dan van wat we materieel bezitten. Natuurlijk allemaal binnen marges, maar belevenissen worden uiteindelijk een geïntegreerd onderdeel van wie we zijn. Zelfs ervaringen die ons geluksgevoel ter plekke negatief beïnvloeden, zijn vaak na verloop van tijd een ‘mooi verhaal’ op feestjes en bijeenkomsten.

Terecht stelt de professor aan het eind van het artikel de vraag: ‘As a society, shouldn’t we be making experiences easier for people to have?’ Hierin is een taak voor de overheid weggelegd, maar met dit als gegeven in je achterhoofd - hoe kun je dan als hotelier bijdragen aan het geluksgevoel van je gasten?

Met enige regelmaat geef ik hoteliers de mogelijkheid mijn happiness te beïnvloeden en slechts weinigen stellen mij teleur. Zo ben ik de afgelopen paar jaar met enige regelmaat buiten de schoolvakanties om een paar dagen naar het buitenland geweest. Wat mij het meeste opviel, buiten de normaal gesproken vriendelijke ontvangst, was dat ik de laatste jaren steeds vaker onverwachts een upgrade kreeg aangeboden. Zonder er naar te vragen en waar ik natuurlijk niet bekend ben zoals in Nederland ;-). Van gewone kamer naar junior suite, naar een beter uitzicht, enzovoorts. Altijd met het nadrukkelijk vermelden van de upgrade. Hiermee geeft men mij, als gast, het gevoel dat mijn bezoek wordt geapprecieerd! Daarnaast is het zonder dat het wordt uitgesproken meteen duidelijk dat ik deze upgrade nu krijg en het geen garantie geeft voor een volgend bezoek.

En waarom zou je het niet doen? Het blijven 2 bedden die moeten worden opgemaakt en 1 badkamer die je moet schoonmaken, die paar extra vierkante meters of dat betere uitzicht maakt voor jou als hotelier in de kosten niet veel verschil. Voor je gast is het ‘gevoel’ een veel grotere plus dan de eventuele extra handelingen voor de housekeeping. Recent kreeg ik een upgrade naar één van de grootste suites die ik ooit gezien had; mooi materiaal voor feesten en partijen! Mijn meiden plaatsten foto’'s op hun Instagram en Facebook. Met als gevolg dat wij, als gelukkige gasten, mond-tot-mond en mouth-to-web reclame hebben gemaakt, wat mogelijkerwijs weer het geluksgevoel en de omzet van de hotelier heeft beïnvloed!

HM302015

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel vier: SP

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview Corona
Interview: deze hotelier opent zijn terras op 16 maart

Gilles Harthoorn is eigenaar van Hotel Duinzicht op Schiermonnikoog. Gisteren zetten veel horecaondernemers in Friesland de terrassen op de kop als ludieke actie vanwege de sluiting van de horeca, maar op 16 maart wil deze hotelier zijn terras daadwerkelijk openen. “Als er geen stipje op de ho ...

Plannen voor hotel in Rotterdamse Delfshaven

Van de molen tot de bruggen en de oude kerk. Delfshaven bruist van de historie, maar toeristen en Rotterdammers weten het karakteristieke deel van Rotterdam nog steeds niet voldoende te vinden. De gemeente Rotterdam heeft dan ook grote plannen om Delfshaven het komende jaar terug op de kaart te z ...

Ondernemen
Jonge Honden: Jan Willem Janssen pakt door met H2OTEL

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Jan Willem Janssen (26), eigenaar van H2OTEL in Rotterdam. Een monoloog. ...

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: