Upgrade to happiness

6 mei 2015 |
Upgrade to happiness<

Dr. Thomas Gilovich (Professor in de psychologie, Cornell University) onderbouwt in een artikel dat ik recent heb gelezen wat ik al jaren roep:
wat wij beleven is een belangrijker deel van ons ‘zijn’ dan hetgeen wij bezitten. Hij bevestigt in het artikel dat we gelukkiger worden van wat we beleven dan van wat we materieel bezitten. Natuurlijk allemaal binnen marges, maar belevenissen worden uiteindelijk een geïntegreerd onderdeel van wie we zijn. Zelfs ervaringen die ons geluksgevoel ter plekke negatief beïnvloeden, zijn vaak na verloop van tijd een ‘mooi verhaal’ op feestjes en bijeenkomsten.

Terecht stelt de professor aan het eind van het artikel de vraag: ‘As a society, shouldn’t we be making experiences easier for people to have?’ Hierin is een taak voor de overheid weggelegd, maar met dit als gegeven in je achterhoofd - hoe kun je dan als hotelier bijdragen aan het geluksgevoel van je gasten?

Met enige regelmaat geef ik hoteliers de mogelijkheid mijn happiness te beïnvloeden en slechts weinigen stellen mij teleur. Zo ben ik de afgelopen paar jaar met enige regelmaat buiten de schoolvakanties om een paar dagen naar het buitenland geweest. Wat mij het meeste opviel, buiten de normaal gesproken vriendelijke ontvangst, was dat ik de laatste jaren steeds vaker onverwachts een upgrade kreeg aangeboden. Zonder er naar te vragen en waar ik natuurlijk niet bekend ben zoals in Nederland ;-). Van gewone kamer naar junior suite, naar een beter uitzicht, enzovoorts. Altijd met het nadrukkelijk vermelden van de upgrade. Hiermee geeft men mij, als gast, het gevoel dat mijn bezoek wordt geapprecieerd! Daarnaast is het zonder dat het wordt uitgesproken meteen duidelijk dat ik deze upgrade nu krijg en het geen garantie geeft voor een volgend bezoek.

En waarom zou je het niet doen? Het blijven 2 bedden die moeten worden opgemaakt en 1 badkamer die je moet schoonmaken, die paar extra vierkante meters of dat betere uitzicht maakt voor jou als hotelier in de kosten niet veel verschil. Voor je gast is het ‘gevoel’ een veel grotere plus dan de eventuele extra handelingen voor de housekeeping. Recent kreeg ik een upgrade naar één van de grootste suites die ik ooit gezien had; mooi materiaal voor feesten en partijen! Mijn meiden plaatsten foto’s op hun Instagram en Facebook. Met als gevolg dat wij, als gelukkige gasten, mond-tot-mond en mouth-to-web reclame hebben gemaakt, wat mogelijkerwijs weer het geluksgevoel en de omzet van de hotelier heeft beïnvloed!

Hans van Spronsen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personalia
Transfers binnen Hotel Okura

Met het aantreden van Michiel Roelfsema als general manager van Hotel Okura Amsterdam vinden er verschuivingen binnen het managementteam plaats. Michiel Roelfsema maakt bekend dat Femke Groeneveld-Weller en Jos Pallandt, beiden reeds werkzaam in het hotel, nieuwe verantwoordelijkheden op zich nemen....

Opening
Bühne vrij voor Ruby Leni Hotel Düsseldorf

Niet ver van de beroemde Königsallee opende de Ruby Group afgelopen maandag 13 mei met Ruby Leni haar tweede hotel in Düsseldorf. Het hotel heeft 170 kamers, een bar, een café en een buitenterras. De ruimtes die vroeger als kantoorruimte van het Mischimmobilie dienden, herbergen teg...

Events
Van Hessen viert honderd jarig bestaan met speciaal event

Ronald Huiskamp is conceptontwikkelaar, eigenaar van H-Hospitality en eigenaar van het restaurant Arles. Drie goede redenen om Ronald uit te nodigen om te spreken tijdens het 100-jarig event van Van Hessen. Een restaurant starten is één. Je doelstellingen realiseren is twee. Ronald ...

Video Achtergronden
Politie deelt beelden van aanslag in hotel Zaandijk

De politie heeft beelden van de gigantische explosie in een hotel in Zaandijk openbaar gemaakt. De poltie meldt dat het een wonder is dat niemand gewond is geraakt. De bewuste video, waarin je ziet hoe de dader op een scooter zonder kentekenplaat te werk gaat, geeft duidelijk weer hoe groot de schad...

Achtergronden
Dit is wat je wil weten over de sterrenclassificatie, deel 1

In het verleden hoefde het niet zo te zijn dat je in een viersterrenhotel in Duitsland hetzelfde kon verwachten als in een viersterrenhotel in Nederland. Dit kwam doordat ieder Europees land er een eigen classificatiesysteem op nahield. Om meer eenheid te krijgen binnen de Europese landen is er besl...

Personalia
Alfred Bree vertrekt na 35 jaar bij Carlton Hotel Collection

Na bijna 35 jaar neemt Alfred Bree deze zomer afscheid als Managing Director van de Carlton Hotel Collection. Wat op 1 april 1985 begon met het Carlton Beach Hotel in Scheveningen, is nu een groeiende collectie van twaalf bijzondere hotels in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Elk ho...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: