Column Hans van Spronsen: Upgrade to happiness

6 mei 2015 | Redactie

Dr. Thomas Gilovich (Professor in de psychologie, Cornell University) onderbouwt in een artikel dat ik recent heb gelezen wat ik al jaren roep: wat wij beleven is een belangrijker deel van ons ‘zijn’ dan hetgeen wij bezitten. Hij bevestigt in het artikel dat we gelukkiger worden van wat we beleven dan van wat we materieel bezitten. Natuurlijk allemaal binnen marges, maar belevenissen worden uiteindelijk een geïntegreerd onderdeel van wie we zijn. Zelfs ervaringen die ons geluksgevoel ter plekke negatief beïnvloeden, zijn vaak na verloop van tijd een ‘mooi verhaal’ op feestjes en bijeenkomsten.

Terecht stelt de professor aan het eind van het artikel de vraag: ‘As a society, shouldn’t we be making experiences easier for people to have?’ Hierin is een taak voor de overheid weggelegd, maar met dit als gegeven in je achterhoofd - hoe kun je dan als hotelier bijdragen aan het geluksgevoel van je gasten?

Met enige regelmaat geef ik hoteliers de mogelijkheid mijn happiness te beïnvloeden en slechts weinigen stellen mij teleur. Zo ben ik de afgelopen paar jaar met enige regelmaat buiten de schoolvakanties om een paar dagen naar het buitenland geweest. Wat mij het meeste opviel, buiten de normaal gesproken vriendelijke ontvangst, was dat ik de laatste jaren steeds vaker onverwachts een upgrade kreeg aangeboden. Zonder er naar te vragen en waar ik natuurlijk niet bekend ben zoals in Nederland ;-). Van gewone kamer naar junior suite, naar een beter uitzicht, enzovoorts. Altijd met het nadrukkelijk vermelden van de upgrade. Hiermee geeft men mij, als gast, het gevoel dat mijn bezoek wordt geapprecieerd! Daarnaast is het zonder dat het wordt uitgesproken meteen duidelijk dat ik deze upgrade nu krijg en het geen garantie geeft voor een volgend bezoek.

En waarom zou je het niet doen? Het blijven 2 bedden die moeten worden opgemaakt en 1 badkamer die je moet schoonmaken, die paar extra vierkante meters of dat betere uitzicht maakt voor jou als hotelier in de kosten niet veel verschil. Voor je gast is het ‘gevoel’ een veel grotere plus dan de eventuele extra handelingen voor de housekeeping. Recent kreeg ik een upgrade naar één van de grootste suites die ik ooit gezien had; mooi materiaal voor feesten en partijen! Mijn meiden plaatsten foto’'s op hun Instagram en Facebook. Met als gevolg dat wij, als gelukkige gasten, mond-tot-mond en mouth-to-web reclame hebben gemaakt, wat mogelijkerwijs weer het geluksgevoel en de omzet van de hotelier heeft beïnvloed!

HM302015

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: