Upgrade to happiness

6 mei 2015 |
Upgrade to happiness<

Dr. Thomas Gilovich (Professor in de psychologie, Cornell University) onderbouwt in een artikel dat ik recent heb gelezen wat ik al jaren roep:
wat wij beleven is een belangrijker deel van ons ‘zijn’ dan hetgeen wij bezitten. Hij bevestigt in het artikel dat we gelukkiger worden van wat we beleven dan van wat we materieel bezitten. Natuurlijk allemaal binnen marges, maar belevenissen worden uiteindelijk een geïntegreerd onderdeel van wie we zijn. Zelfs ervaringen die ons geluksgevoel ter plekke negatief beïnvloeden, zijn vaak na verloop van tijd een ‘mooi verhaal’ op feestjes en bijeenkomsten.

Terecht stelt de professor aan het eind van het artikel de vraag: ‘As a society, shouldn’t we be making experiences easier for people to have?’ Hierin is een taak voor de overheid weggelegd, maar met dit als gegeven in je achterhoofd - hoe kun je dan als hotelier bijdragen aan het geluksgevoel van je gasten?

Met enige regelmaat geef ik hoteliers de mogelijkheid mijn happiness te beïnvloeden en slechts weinigen stellen mij teleur. Zo ben ik de afgelopen paar jaar met enige regelmaat buiten de schoolvakanties om een paar dagen naar het buitenland geweest. Wat mij het meeste opviel, buiten de normaal gesproken vriendelijke ontvangst, was dat ik de laatste jaren steeds vaker onverwachts een upgrade kreeg aangeboden. Zonder er naar te vragen en waar ik natuurlijk niet bekend ben zoals in Nederland ;-). Van gewone kamer naar junior suite, naar een beter uitzicht, enzovoorts. Altijd met het nadrukkelijk vermelden van de upgrade. Hiermee geeft men mij, als gast, het gevoel dat mijn bezoek wordt geapprecieerd! Daarnaast is het zonder dat het wordt uitgesproken meteen duidelijk dat ik deze upgrade nu krijg en het geen garantie geeft voor een volgend bezoek.

En waarom zou je het niet doen? Het blijven 2 bedden die moeten worden opgemaakt en 1 badkamer die je moet schoonmaken, die paar extra vierkante meters of dat betere uitzicht maakt voor jou als hotelier in de kosten niet veel verschil. Voor je gast is het ‘gevoel’ een veel grotere plus dan de eventuele extra handelingen voor de housekeeping. Recent kreeg ik een upgrade naar één van de grootste suites die ik ooit gezien had; mooi materiaal voor feesten en partijen! Mijn meiden plaatsten foto’s op hun Instagram en Facebook. Met als gevolg dat wij, als gelukkige gasten, mond-tot-mond en mouth-to-web reclame hebben gemaakt, wat mogelijkerwijs weer het geluksgevoel en de omzet van de hotelier heeft beïnvloed!

Hans van Spronsen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Awards Culinair
Booking.com lanceert nieuwe pilot-app 'CityBook'

Door het gebruik van machine learning krijgen reizigers aanbevelingen die het makkelijker maken om de steden te verkennen. Met als missie het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te beleven, kondigt Booking.com een nieuwe pilot aan: CityBook. Deze digitale stedengids brengt inspiratie, pl...

Wet- en regelgeving Airbnb
KHN: Snel ingrijpen op platformen zoals Airbnb noodzakelijk

De Tweede Kamer spreekt donderdag 16 januari in een schriftelijk verslag over nieuwe wetgeving voor huizenverhuurplatformen, zoals Airbnb. In aanloop naar deze kamerbehandeling pleit Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voor verplichte medewerking van deze platformen als het gaat om toezicht op verhuu...

Personalia Mensen
RAI Amsterdam benoemt Luuk Scholte tot Domain & Partnership Manager

Na zeven edities leiding te hebben gegeven aan Horecava is Luuk Scholte door RAI Amsterdam benoemd tot Domain & Partnership Manager. Carlijn Groen, huidig Exhibition Manager van Horecava, neemt het stokje van Luuk Scholte over. Luuk Scholte is in zijn nieuwe rol verantwoordelijk voor het rea...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: