Column Hans van Spronsen: Upgrade to happiness

Auteur: Redactie
Hans van Spronsen 6 mei 2015
Column Hans van Spronsen: Upgrade to happiness

Dr. Thomas Gilovich (Professor in de psychologie, Cornell University) onderbouwt in een artikel dat ik recent heb gelezen wat ik al jaren roep: wat wij beleven is een belangrijker deel van ons ‘zijn’ dan hetgeen wij bezitten. Hij bevestigt in het artikel dat we gelukkiger worden van wat we beleven dan van wat we materieel bezitten. Natuurlijk allemaal binnen marges, maar belevenissen worden uiteindelijk een geïntegreerd onderdeel van wie we zijn. Zelfs ervaringen die ons geluksgevoel ter plekke negatief beïnvloeden, zijn vaak na verloop van tijd een ‘mooi verhaal’ op feestjes en bijeenkomsten.

Terecht stelt de professor aan het eind van het artikel de vraag: ‘As a society, shouldn’t we be making experiences easier for people to have?’ Hierin is een taak voor de overheid weggelegd, maar met dit als gegeven in je achterhoofd - hoe kun je dan als hotelier bijdragen aan het geluksgevoel van je gasten?

Met enige regelmaat geef ik hoteliers de mogelijkheid mijn happiness te beïnvloeden en slechts weinigen stellen mij teleur. Zo ben ik de afgelopen paar jaar met enige regelmaat buiten de schoolvakanties om een paar dagen naar het buitenland geweest. Wat mij het meeste opviel, buiten de normaal gesproken vriendelijke ontvangst, was dat ik de laatste jaren steeds vaker onverwachts een upgrade kreeg aangeboden. Zonder er naar te vragen en waar ik natuurlijk niet bekend ben zoals in Nederland ;-). Van gewone kamer naar junior suite, naar een beter uitzicht, enzovoorts. Altijd met het nadrukkelijk vermelden van de upgrade. Hiermee geeft men mij, als gast, het gevoel dat mijn bezoek wordt geapprecieerd! Daarnaast is het zonder dat het wordt uitgesproken meteen duidelijk dat ik deze upgrade nu krijg en het geen garantie geeft voor een volgend bezoek.

En waarom zou je het niet doen? Het blijven 2 bedden die moeten worden opgemaakt en 1 badkamer die je moet schoonmaken, die paar extra vierkante meters of dat betere uitzicht maakt voor jou als hotelier in de kosten niet veel verschil. Voor je gast is het ‘gevoel’ een veel grotere plus dan de eventuele extra handelingen voor de housekeeping. Recent kreeg ik een upgrade naar één van de grootste suites die ik ooit gezien had; mooi materiaal voor feesten en partijen! Mijn meiden plaatsten foto’'s op hun Instagram en Facebook. Met als gevolg dat wij, als gelukkige gasten, mond-tot-mond en mouth-to-web reclame hebben gemaakt, wat mogelijkerwijs weer het geluksgevoel en de omzet van de hotelier heeft beïnvloed!

HM302015

Overig nieuws