Utrechtse ondernemers krijgen Groene Pluim

16 september 2014 |
Utrechtse ondernemers krijgen Groene Pluim<

Gistermiddag 15 september hebben 15 Utrechtse horecaondernemers de Oorkonde “Groene Pluim” van de gemeente Utrecht en Koninklijke Horeca Nederland ontvangen.

Oorkonde
Horecabedrijven die zich onderscheiden in duurzaamheid, energiegebruik, afval, en water komen in aanmerking voor deze oorkonde. De 15 Utrechtse ondernemingen zijn: Star Lodge, Eetwinkel Geniet, Zanzibar, Park Plaza Utrecht, De Oude Bakkerij, DeFabrique, Café Gastmaal, Stathe, Café het Hart, Barbeton, Doppio Espresso Hertogweg, Burger Bar, Café de Bastaard en Kaatjes Restaurant.

Duurzaam ondernemen serieus nemen
Maandagmiddag reikte wethouder van Hooijdonk (Milieu en Duurzaamheid) samen met KHN deze oorkondes uit aan de Utrechtse horecabedrijven. "Als het ergens kan, is het in Utrecht! De Groene Pluim is ons compliment aan de bedrijven voor hun inzet in energie- en waterbesparing en afvalbeheer en inrichting. Met de pluim kunnen zij aan hun gasten laten zien - en natuurlijk aan de collega’s in de branche - dat zij duurzaam ondernemen meer dan serieus nemen. Energieverbruik, afvalstromen, watergebruik en besparende maatregelen zijn onderdelen waar bedrijven op beoordeeld worden om deze pluim te behalen."

Duurzaamheidsscan
De gemeente Utrecht heeft in samenwerking met KHN afdeling Utrecht het initiatief genomen de horecasector te gaan verduurzamen. Onderdeel hiervan is het laten uitvoeren van een duurzaamheidsscan. Op basis van de behaalde resultaten gaat KHN, samen met gemeenten die zich hebben gecommitteerd aan het programma KHN Vergroenen en Verdienen, Groene Pluimen uitdelen aan ondernemers die via de uitgevoerde scan eenzelfde inspanning hebben geleverd op het gebied van water- en energieverbruik en afvalbeheer.

Toekomstbestendige horecabranche
Lodewijk van der Grinten, algemeen directeur KHN: “Duurzaam is hot. Gasten vragen om verantwoorde producten en voor ruim een derde van hen is het zelfs doorslaggevend in de beslissing welk restaurant te bezoeken. Door als horecaondernemer gelijk ook na te denken over afvalverwerking en energiebesparing bespaar je geld en vergroot je de bijdrage aan de samenleving met MVO. Het is in deze tijd niet meer de vraag óf horecaondernemers duurzaam moeten ondernemen, maar hóe ze dat doen. KHN zet zich in dit kader in voor een toekomstbestendige horecabranche waar duurzaam ondernemen een vanzelfsprekend deel van uitmaakt.”

Wel of geen Groene Pluim
Op dit moment is in ca. 160 Utrechtse horecabedrijven de duurzaamheidsscan uitgevoerd die vooraf gaat aan behalen van voldoende punten om een oorkonde te kunnen krijgen. Bij de resultaten van de scan krijgt de ondernemer meteen een advies met de maatregelen die hij kan nemen om verder te verduurzamen. Uit de resultaten van de scan plus de genomen maatregelen rolt een score. Hiermee wordt bepaald of een ondernemer de Groene Pluim krijgt. De elf ondernemers die nu een pluim krijgen hebben onder andere de volgende maatregelen getroffen: installeren energiezuinige verlichting, betere installaties en terugdringen watergebruik.

Ondersteunen en stimuleren van ondernemers
De verwachting is dat er dit jaar en volgend jaar nog meer bedrijven een vignet gaan behalen. Er worden dit jaar nog minimaal 40 scans uitgevoerd. KHN gaat de scans komend jaar uitrollen in het hele land. De gemeente Utrecht wil het programma ook volgend jaar continueren. Utrecht heeft binnen haar duurzaamheidsprogramma Utrechtse Energie! verschillende instrumenten om ondernemers te ondersteunen en stimuleren. Op de website utrecht.nl/energiepuntbedrijven staan de mogelijkheden op een rij.
Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: