Vanavond: documentaire over de grootste wijnoplichter ooit

28 december 2016 | Jorien Slager

Hoe heeft de grootste wijnoplichter ooit, jarenlang wijnhandelaren en verzamelaars kunnen misleiden door bekroonde kwaliteitswijnen te vervalsen en voor exorbitant hoge prijzen te verkopen? Een reconstructie.

Rudy Kurniawan

2Doc: Sour Grapes gaat over Rudy Kurniawan, de grootste wijnoplichter ooit, die bekroonde kwaliteitswijnen van gerenommeerde wijnhuizen namaakt en voor exorbitant hoge prijzen verkoopt maar uiteindelijk toch wordt ontmaskerd. Hoe heeft deze "rockstar of wine tasting” de rijke wijnhandelaren en –verzamelaars jarenlang kunnen misleiden?


 
De traditionele, gerespecteerde wijnwereld wordt omstreeks het jaar 2000 geconfronteerd met de nieuwe rijken, bij wie het niet om verfijnde smaak gaat maar die dure wijnen voornamelijk als lucratieve beleggingsobjecten zien. De prijzen schieten omhoog: in 2000 brengen wijnveilingen wereldwijd 92 miljoen dollar op. In 2008 is dat al vervijfvoudigd tot 478 miljoen dollar. In dit speelveld overspoelt de jonge enthousiaste Rudy Kurniawan aan de vooravond van de economische crisis van 2008 de Amerikaanse markt met zijn zelfgemaakte wijnen, zogenaamd van befaamde wijnhuizen.

Met zijn enorme kennis van wijnjaren en een uitzonderlijk goed smaakpalet doet Rudy mee met de grote spelers. Al snel worden zijn wijnen via veilingen door superrijke handelaren gekocht. Biljonair Bill Koch geeft bijvoorbeeld 2,1 miljoen dollar uit voor 200 van Rudy´s flessen. Maar er hangt ook een waas van mysterie om hem heen. Hoe succesvoller hij wordt, des te meer vragen mensen zich af wie hij is en waar hij vandaan komt. En zijn die oude wijnen van luxe wijnhuizen die hij verkoopt wel echt?


 
Uiteindelijk overspeelt hij zijn hand: een Bourgogne-wijn die hij aanbiedt, komt uit een jaar waarin deze niet geproduceerd blijkt te zijn. 2Doc: Sour Grapes is een reconstructie van een karakteristiek "nieuwe kleren van de keizer"-verhaal.

Woensdag 28 december om 22.40 uur op NPO 2

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening Den Haag
Park Centraal opent in cultureel centrum van Den Haag

Hospitalitygroep Sircle Collection heeft het 160 jaar oude pand van Park Hotel Den Haag, voorzien van een grondige restyling waarmee het interieur en de identiteit opnieuw zijn vormgegeven tot Park Centraal Den Haag. De renovatie en rebranding van het hotel brengen het culturele erfgoed en bewaarde ...

Columns
Column Jantiene Berg: Mijn hele hebben en houwen op tafel

Het is nu vijf maanden geleden dat mijn compagnon en ik de sleutel van ons urban boutique hotel in Rotterdam inleverden bij de curator. Per direct geen zeggenschap meer, maar nog wel een hoop verplichtingen richting de curator. Een eenzaam proces zonder echt afscheid van je gasten en medewerkers te ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig gemiddeld 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies, dus een gemiddelde. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitma ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: