Veel annuleringen bij hotels in Zandvoort tijdens Formule 1-weekend

Auteur: Thijs Jacobs
25 augustus 2021
Veel annuleringen bij hotels in Zandvoort tijdens Formule 1-weekend

De komst van de Formule 1 naar Zandvoort werd door de lokale hoteliers met gejuich ontvangen, maar nu een deel van de kaarten zijn geannuleerd vanwege de coronamaatregelen, zijn veel hotelovernachtingen geannuleerd. Dat ziet ook Christine van der Veen-Yeh (zie openingsfoto), die samen met haar man Tom eigenaar is van Hotel Keur in de bekende badplaats.

Het hotel is vernoemd naar de oprichter Cornelis Keur en bestaat al ruim 100 jaar. Christine, die hiervoor – net als haar man – werkzaam was in het bankwezen, heeft het hotel overgenomen van haar ouders en een flinke ‘facelift’ gegeven in 2019. "We hebben alle 27 kamers opgefrist en ook de benedenverdieping gemoderniseerd nadat we het hotel van mijn ouders hadden overgenomen in 2019."

Christine: “Helaas is een derde van het aantal verkochte tickets voor de Formule 1-race op 5 september geannuleerd vanwege de regelgeving omtrent corona. De meeste mensen die een ticket hadden weten te bemachtigen voor de race, hadden al een hotelkamer geboekt. Deze mensen willen natuurlijk annuleren, nu ze niet meer bij de race kunnen zijn. Vrijwel al deze boekingen waren non-refundable, maar wij zijn coulant geweest en hebben de reserveringen doorgeschoven naar 2022. Het is namelijk onmacht, onze gasten kunnen er ook niks aan doen.”

Ondanks de annuleringen zien we op boekingssites nog behoorlijk hoge kamerprijzen in Zandvoortse hotels tijdens het F1-weekend. Met name aan de appartementjes hangen prijskaartjes die fors zijn, soms tot wel 3500 euro voor een nacht! Hotels in Zandvoort kennen vrijwel geen beschikbaarheid op de geselecteerde data, wat opmerkelijk is gezien het aantal annuleringen. “Wij hebben de prijzen niet zo drastisch verhoogd; we rekenen 2 tot 2,5 keer de normale prijs, wat ik best gangbaar vind in het geval van een eenmalig en populair evenement zoals de F1. Sommigen laten de prijs veel vaker over de kop gaan, dat is hun eigen keuze, maar ik vraag me af of deze accommodaties opgevuld gaan worden voor zo’n bedrag. Wij hebben er bewust voor gekozen om de tarieven niet te veel te verhogen, omdat we veel vaste gasten hebben en een ‘echt familiehotel’ zijn. De relatie met onze gasten is belangrijk. Mijn man is overigens voorzitter van het hoteloverleg in Zandvoort en hoort van andere hoteliers dat er veel annuleringen zijn geweest die maar moeilijk opgevuld kunnen worden.”

Het seizoen is een uitdaging geweest voor de hoteliers in de kustplaats. “Er komen traditioneel veel Duitsers naar Zandvoort, maar veel van hen bleven weg. Nederland kleurde namelijk rood op de coronakaart tussen maart en juli, waardoor het toeristenseizoen pas laat is begonnen. Duitsers zijn best gehoorzaam naar de overheid toe en voorzichtig met betrekking tot corona, dus ze gaven gehoor aan de oproep om niet naar Nederland te reizen.”

Werd dat gat niet opgevuld door Nederlanders? “Deels wel”, verklaart Christine, "maar Nederlanders boeken vaak last-minute en verblijven een of twee nachten, terwijl Duitsers een of twee weken blijven. De Nederlanders hebben het verlies maar deels kunnen compenseren.” Toch is Christine optimistisch over de toekomst: “De Formule 1 zet Zandvoort echt wel op de kaart, de bekendheid van de plaats wordt erdoor vergroot. De spin-off is nu al merkbaar, want in de voorbereiding kwamen raceteams al trainen op het circuit, waardoor hotels boekingen binnenkregen.”

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws