Verslag AF&BM in Hamburg (1)

6 juni 2015 |
Verslag AF&BM in Hamburg (1)

Ken je het verhaal van de bus die naar Hamburg ging? Nou, hij ging niet.. Dat zou nog eens een spectaculaire wending zijn! Zeker nadat de AF&BM
vorig jaar met het social event een soortgelijke ervaring had met de net gedoopte spiksplinternieuwe boot die uiteindelijk werd ingewisseld voor een bus. En dat beviel zó goed, dat dit jaar koers wordt gezet naar de Hanzestad Hamburg (met de bus). Na een ontspannen busrit van een uur of 6 en een slinkende wijnvoorraad vermenigvuldigd met het getal 5, arriveren we über relaxed bij het Scandic Hamburg Emporio. Een welkomstwoord van René Giel en een glaasje prik... Jetzt hat das Social Event angefangen!




Schönes Leben
De metropool Hamburg is na Berlijn de grootste stad van Duitsland. Het fraaie uitzicht, door de historische combinatie van oude en nieuwe gebouwen, is uniek. En dat het leben schön ist, wordt meteen duidelijk als we bij een idyllisch Duits straatje aankomen waar we eten bij ‘Schönes Leben im Alt Hamburger Bürgerhaus’. Waar ik bij het horen van het ‘Bürgerhaus’ droom over een echte Duitse hamburger met friet en een biertje blijkt dat te simpel gedacht. We worden uiteraard helemaal ondergedompeld in de Duitse cultuur, dus dat biertje ,van serieus formaat, staat in no time voor m’n neus. De grootte blijkt niet alleen voor mij zeer indrukwekkend en is erg welkom door de tropische temperatuur. Al snel passeren Duitse specialiteiten de revue en wordt de borrel, vanwege de hitte, na afloop van het diner buiten verder voortgezet. Het kleine stukje dat we tot nu toe hebben gezien van Hamburg smaakt naar meer. Morgen een dag vol zintuigelijke ervaringen, dus dat moet helemaal goedkomen!




Chocola, bier en koffie
Wie houdt er niet van chocola? Gelukkig is er niemand die z’n vinger opsteekt, want dat zou wel een heel zwaar museumbezoek worden. In het Chocoversum Museum leren we alles wat er te leren valt over alle soorten chocola. Van een kort historisch college over de achtergrond en de oorsprong komen we al snel aan bij leren en zien hoe chocola wordt gemaakt. In dit razend populaire museum krijgen we daarbij ook nog eens elke fase van de chocoladecyclus te proeven. De chocolademachines draaien op volle toeren en prikkelen duidelijk ons creatieve brein. Stuk voor stuk chocoladeproducenten in de dop. Het eindresultaat? Een special edition chocolate bar!

Must-see
Een ‘must see’ in Hamburg. Zo staat de Coffee Roastery bekend. In het koffiewarenhuis gaan we weer eventjes de schoolbanken in. En dat koffie ‘hot’ is weten we inmiddels allemaal. Maar dat er zoveel over koffie te vertellen valt, in het daverende tempo waarin we door de stof gaan, zorgt bij iedereen voor een lachimpuls. De man die ons de fijne kneepjes van het vak probeert bij te brengen is een combinatie van een docent en een barista. Hij schat ons kennelijk op waarde aangezien hij zijn stof (van normaliter drie trainingen) vertelt in sneltreinvaart waarna we direct overgaan tot een vernieuwende coffee tasting. Aangezien de verschillende tastings bij iedereen zeer goed zijn bevallen, mag uiteraard ook een Duitse biertasting niet ontbreken. En bij Micro-Brouwerij Gröninger Braukeller weten ze wel hoe ze ons enthousiast moeten krijgen voor het Hamburgse bier. We drinken 4 soorten bier waardoor we de veelzijdigheid van Duitse bierindustrie pijlsnel leren kennen.




Havenstad
De haven van Hamburg is na de haven van Rotterdam en Antwerpen het grootst en wordt aangeduid als Zeehaven. We strijken neer bij restaurant het Fischerhaus waar we voor een lunch van Schol (XL) aan het goede adres zijn. Vanuit de haven lopen we na afloop van de lunch langs de sfeervolle gebouwen en uitgestrekte terrassen vliegensvlug het centrum in. Vanavond gaat de bourgondische trip gewoon weer verder. Maar nu even tijd voor onszelf om de stad verder te ontdekken, of eerst misschien even een kleine siësta?

Tekst: Julia Bos www.julicious.nl Foto’s: Cynthia van Dijke

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Columns
Column Ewout Hoogendoorn: Het nut van data is nul

‘72 procent van de grotere ondernemingen is er nog niet in geslaagd om een datagedreven cultuur te creëren. Dat getal zal onder MKB-bedrijven nog veel hoger uitvallen’. Veel bedrijven investeren erin, maar zijn dus niet niet in staat een cultuurverandering tot stand te brengen. Hoe ...

Opening Internationaal
Ruby Hotels: een derde hotel in Londen én uitbreiding in Wenen

Ruby Hotels heeft vertrouwen in de toekomst. Ondanks de huidige uitdagende tijd waarin ook deze hotelgroep hard geraakt wordt door de gevolgen van Covid-19, wordt er nog steeds uitgebreid. Zowel in het openen van nieuwe hotels als in het uitbreiden van bestaande. Meet Ruby Zoe! Na de succesvol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: