Vliegtickets.nl: 1 op 25 vliegvakantiereizigers vergeet ID

1 december 2016 | Jorien Slager

Maar liefst 4 procent van de mensen die vanuit Nederland per vliegtuig met vakantie gaan, vergeet op de dag van vertrek zijn ID (meestal het paspoort). Dit heeft soms verstrekkende gevolgen. Bijna 1 op de 10 mensen vergeet de zorgpas. Er wordt nog wel meer niet meegenomen, zo blijkt uit een representatief onderzoek van Vliegtickets.nl onder de Nederlandse consument.

Dit percentage is afgezet tegen het meest recente, beschikbare cijfer over het aantal vakantiegangers in de zomer van 2015 en de aanname van minstens evenveel reizigers in 2016, gezien de stijgende ontwikkeling van het vliegtoerisme. Dan zien we dat ook dit jaar ruim 347.000 mensen alleen al in de zomer bij aankomst op het vliegveld geen ID bij zich hadden.

De marechaussee verwacht dat het aantal verstrekte noodpaspoorten over 2016 zich richting de 10.000 zal ontwikkelen. Zo’n document wordt verstrekt als een paspoort is vergeten, maar ook als de geldigheidsduur na vertrek niet voldoende lang is of als die is verlopen.

Trends in vergeten

Naast de 1 op 25 mensen die zijn ID vergeet, laat 1 op de 10 zijn zorgpas thuis liggen. Niet handig of verstandig als je in het buitenland met een ongeval of ziekte te maken krijgt. Of als je medicijnen nodig hebt.

Zaken die worden vergeten, maar nog wel kunnen worden aangeschaft op vliegveld of vakantiebestemming zijn een EHBO-kit (21 procent), een internationale (stroom)adapter (20 procent) en snacks voor onderweg (12 procent).

Verder gaven de deelnemers aan het onderzoek aan dat zij niet goed nadenken over extra kleding in de handbagage (voor als de koffer niet aankomt, 23 procent), genoeg ruimte in de bagage om souvenirs mee terug te nemen (21 procent) en het wegen van de bagage (om extra kosten te voorkomen, 11 procent). 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: