Blog Shima Zeroual (3/12)

30 augustus 2011 |
Blog Shima Zeroual (3/12)<

%{font-size:14pt}Vragen die je met ja of nee kunt beantwoorden, zijn zelden interessant% Ik ben het helemaal eens met deze titel. Juist de vragen die verder gaan dan ja of nee zijn uitdagend en erg interessant! Na mijn laatste blog heb ik veel leuke reacties ontvangen en een goed gesprek gehad met meneer de Vries over verschillende manieren van revenue management.

In deze aflevering van mijn blog wil ik graag een aantal reacties die ik ontvangen heb met u delen.

1.Waar ligt de grens wanneer een prijs omhoog gaat, en wanneer daalt deze prijs om als last minute te gelden?

Deze vraag heeft best veel gegevens nodig voordat deze beantwoord kan worden. Traditionele revenue management geeft aan dat er eerst naar een aantal zaken gekeken moet worden.

1. Markt/doelgroep: in welke markt zit het bedrijf en welke prijs is de doelgroep bereid te betalen.
2. Geschiedenis: cijfers van vraag en aanbod uit het verleden van het bedrijf.
3. Reserveringspatronen: welk middel gebruiken gasten om te boeken. Wat was de bezetting vorig jaar en duur van het verblijf in dezelfde periode.
4. Tijdelijk producten/service: hoeveel kan het bedrijf verkopen en in welke periode.
5. Voorspelling van de vraag: welke bezetting/winst wordt er verwacht.
6. Prijsmanagement: voor welke prijs verkoopt het bedrijf de verschillende producten/service en aan welke gasten.
7. Verkoop: vroeg boekingen/reservaties en doorlooptijd.
8. Overboeking: om zeker te weten dat 100% kan worden verkocht.

Waar ligt de grens?
Een combinatie van deze punten geven een zo goed mogelijk beeld van de toekomstige vraag en aanbod. Dus waar ligt dan de grens voordat een prijs omhoog gaat? Dat kan aan de voorspelling van de vraag liggen, mogelijke evenementen in de buurt, weersomstandigheden en huidige bezettingsgraad. Last minute kan gelden om ervoor de zorgen dat variabele kosten gedekt worden of juist om de 100 procent bezettingsgraad te halen. Aan de hand van een goede vraagvoorspelling kunnen verschillende keuzes gemaakt worden.

2. Wat haal je uit je bedrijf en hoe? Dat is de grote vraag. Zonder dat de horeca zichzelf uit de markt prijst met de hoge prijzen sinds de komst van de euro.

De gastvrijheidsindustrie heeft het inderdaad zwaar sinds de euro en de crisis. Dus dit is een zeer interessante vraag en ook niet in één keer te beantwoorden. Gelukkig ben ik niet de enige student die onderzoek doet op de NHTV, dus wellicht kunnen we met onze (gecombineerde) onderzoeken deze vraag later in het jaar beantwoorden. Mocht u een antwoord hebben op deze vraag of heeft uw bedrijf hier geen last van? Dan zou het geweldig zijn mocht u dit willen delen met uw medecollega’s en natuurlijk met ons: de studenten.

Geen revenue management toepassen kost gewoon geld
Er zijn zoveel leuke vormen van revenue management die ik natuurlijk ook met u wil delen. Ik heb een zeer interessant gesprek gehad met meneer de Vries van het bedrijf de Vries&Fortuin. Hij gaf aan dat tien jaar geleden in een hotel elke kamer dezelfde prijs had, of het nu druk of rustig was. Deze methode bleek toen toch veel geld te kosten voor het hotel. Vergelijk dit eens met een frisdrank machine in een parkeergarage in Amerika. Hoe warmer het wordt in de parkeergarage hoe duurder het blikje frisdrank, is het koud in de parkeergarage dan is het blikje ook goedkoper. Leuke vorm van revenue management. Meneer de Vries geeft ook aan dat er twee vormen van revenue management zijn, namelijk:

• Revenue management wat bijna geen energie kost en geen tijd
• Revenue management wat veel tijd en energie kost

Het meest ideale in mijn opzicht en misschien die van velen is de eerste methode, maar hoe doe je dat?

De drie kleuren van het stoplicht
Dancing Crazy Pianos in Scheveningen heeft hier een leuk antwoord op gevonden, namelijk een stoplicht. Is het groen dan kunnen gasten gratis naar binnen, het is nog rustig. Is het licht oranje dan is het iets drukker en dan betaalt men een entreeprijs. Is het rood dan is het erg druk binnen. Er is dan een wachttijd en een hogere entreeprijs. Crazy Pianos, en sommige kapsalons die ook het principe van een stoplicht toepassen, vormen een goed voorbeeld van het toepassen van revenue management op een manier die bijna geen energie of tijd kost maar toch meer omzet oplevert.

Variabele prijzen en vertrouwen in het systeem
En wat dacht u van het feit dat een receptionist van een hotel bijna nooit problemen met gasten heeft over de hoogte van de prijs voor een kamer. Hoe komt dit? Een receptionist typt een datum in en krijgt de prijs voor die dag op haar/zijn scherm, geen onderhandelingen want zijn of haar taak is om het systeem te vertrouwen en te volgen. In een (hotel)restaurant is dit nog helemaal niet aan de orde. Misschien is het nodig om niet alleen medewerker bediening te zijn maar ook ‘receptionist’ van een restaurant.

Nieuwe vragen
Ik wil graag iedereen bedanken voor het volgen en blijven volgen van mijn blog en de reacties, ik leer hier meer en meer van. Daarbij zijn er reacties en vragen over revenue management bij geweest waarover ik nog niet nagedacht had die wellicht toe te passen zijn in een nieuw onderzoek.

Mocht u ook vragen of suggesties hebben die u wilt delen, dan hoor ik het graag.

Tot de volgende blog.

Shima Zeroual

Wilt u reageren? Stuur dan uw reactie naar de "redactie van Hospitality Management":mailto:redactie@uitgeverijps.nl?SUBJECT=Mijn%20reactie%20op%20blog%20Shima%20Zeroual. De contactgegevens van Shima Zeroual zijn bij ons bekend.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: