Waar worden vakantiekeuzes op gebaseerd?

25 februari 2019 | Yonne van Geene

Bij de keuze voor een vakantiebestemming laat het gros van de Nederlanders zich leiden door de weersomstandigheden. Vakantiegangers beoordelen het weer met een 8,9 op een schaal van 1 tot 10, gevolgd door een goede prijs/aanbieding (8,6) en veiligheid (8,3). Opvallend is dat ook social media een steeds belangrijkere rol inneemt. Inmiddels blijken we meer waarde te hechten aan de foto’s en verhalen op deze platformen dan aan de ervaringen van familie en vrienden. Dat blijkt uit onderzoek door online reisbureau dé VakantieDiscounter.

Zaken die een minder grote rol spelen in de keuze voor een vakantiebestemming zijn praktische zaken als de taal (4,5) en het verkrijgen van de juiste reispapieren (4,3). En hoewel veiligheid genoemd wordt als een van de belangrijkste topics, blijkt men de benodigde vaccinaties een stuk minder belangrijk te vinden (4,2).

Factoren keuze reisbestemming (schaal 1-10)

  • Weer (8,9)
  • Prijs (8,6)
  • Veiligheid (8,3)
  • Reistijd (6,3)
  • Foto’s/verhalen op social media (6,2)
  • Ervaringen vrienden/familie (5,4)
  • Taal (4,5)
  • Benodigde reispapieren (4,3)
  • Benodigde vaccinaties (4,2)

 

 

 

 

 

Prijs geeft doorslag 

Als de bestemming dan eenmaal gekozen is, wordt er voor het kiezen van de juiste accommodatie vooral gekeken naar de prijs. Daarbij zijn ook de reviews van anderen en de ligging doorslaggevend. Minder waarde hechten we aan het aantal sterren van de accommodatie en, opvallend genoeg, de aanwezigheid van wifi.

Een all inclusive vakantie scoort nog maar nét een voldoende: met een gemiddelde van 5,6 willen we niet per se alles binnen handbereik hebben in ons resort. Liever eten we buiten de deur en ontdekken we de vakantiebestemming.

Factoren keuze accommodatie (schaal 1-10):

  • Prijs (8,3)
  • Reviews (8,1)
  • Ligging t.o.v. centrum en/of strand (8,0)
  • Aantal sterren (6,7)
  • Aanwezigheid van wifi (6,7)
  • All inclusive (5,6)

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanwege he...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: