Wat betekent de nieuwe privacywet voor hotels?

28 februari 2018 | redactie

Vanaf 25 mei 2018 kunnen hotels worden aangesproken op het naleven van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze wet geldt voor alle grote en kleine bedrijven en dient ter bescherming van de persoonsgegevens van de consument. Deze wet levert extra administratieve lasten op, maar het biedt daarnaast ook mogelijkheden.

De wet AVG, ook wel GDPR genoemd, houdt in dat je als ondernemer verplicht bent om in kaart te hebben wat voor gegevens je allemaal verwerkt, waarom je dat doet en hoe lang je het bewaart. Daarnaast moet je je processen hebben ingericht om aan de rechten te voldoen die consumenten vanuit deze wet krijgen.

Bedrijven moeten ‘in control’ zijn

Je moet als hotelier de processen van je bedrijf in kaart brengen en aantonen dat je op dit gebied ‘in control’ bent. Bedrijven die hierin falen, riskeren boetes die kunnen oplopen tot 20 miljoen euro of 4 procent van de jaarlijkse (wereldwijde) omzet. En die boetes gaan uitgedeeld worden volgens Rico van Hooidonk, Riskmanagement Consultant bij Meeùs. ‘Wij zien de ingang van de nieuwe AVG als een eerste stap. Tot nu toe konden organisaties wel een controle krijgen, maar bleef het bij een vermaning. Nu de Europese wetgeving intreedt, gaan er ook daadwerkelijk boetes uitgedeeld worden. Je moet je als ondernemer hiertegen wapenen.’

"Laat jouw klanten zien dat je de bescherming van hun persoonsgegevens belangrijk vindt"

Onderdeel van het kwaliteitsmanagement

Bij handhaving van de wet ligt de nadruk op de verantwoordelijkheid van bedrijven. De boetes bij het niet voldoen aan de AVG zijn aanzienlijk. Dit mag echter niet de belangrijkste drijfveer zijn voor het nemen van maatregelen. Laat klanten en andere stakeholders zien dat je de bescherming van (hun) gegevens belangrijk vindt en dat privacybescherming deel uitmaakt van jouw kwaliteitsmanagement. 

Om goed voorbereid te zijn op de privacyregels adviseren wij eerst om je goed te verdiepen in de nieuwe wet- en regelgeving. Rico: ‘We zien dat veel ondernemers, ook in de hotelbranche, het risico nog onvoldoende realiseren. Door je in het onderwerp te verdiepen zul je zien dat je de noodzakelijke stappen al snel kunt maken. Op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens staat veel informatie die je kan helpen.’’

Klantgegevens goed beveiligen

Zijn de persoonsgegevens van jouw gasten ook écht goed beveiligd, bijvoorbeeld tegen datalekken? Meeùs inventariseert onafhankelijk de risico’s, zoals data- en online veiligheid, van bedrijven en komt tot passende oplossingen. Zo voorkom je dat de gegevens van jouw klanten op straat komt te liggen. Meer informatie over dataveiligheid lees je op meeus.com/dataveiligheid.

GOED VOORBEREID OP DE NIEUWE PRIVACYWET

De eerste stappen op weg naar een veilige omgeving zorgen er voor dat u goed bent voorbereid als de nieuwe privacywet ingaat.

Veranker het belang van privacy- en gegevensbescherming op het hoogste niveau binnen de organisatie.

Voer een analyse van je bedrijf uit om privacyrisico’s te identificeren.

Maak een verwerkingsregister waarin wordt vastgelegd hoe gegevens worden verwerkt.

Evalueer bestaande contracten met partijen waarmee gegevens worden gedeeld.

Verhoog het privacybewustzijn van medewerkers door gerichte activiteiten.

Contactinformatie

Rico van Hooidonk, Riskmanagement
Consultant bij Meeùs

e.van.hooidonk@meeus.com
088-3434738

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Weet jij alles over privacywetgeving binnen de hotellerie? Volg de training van de HM Academy

Het zorgvuldig omgaan met persoonlijke gegevens is tegenwoordig voor iedere branche van groot belang, ook voor de hotellerie. Specifiek voor de hotellerie draait veel om het bieden van een goede service aan je gasten, en hieronder valt ook het zorgvuldig omgaan met hun persoonlijke gegevens. Als ...

Hotel Opening
Fattal Hotel Group opent vier nieuwe hotels in Londen

Fattal Hotel Group heeft op 18 maart aangekondigd een huurovereenkomst voor langere tijd te hebben verkregen op vier Grange Hotels in Londen. Hierdoor treedt de groep toe tot de markt van centraal Londen. Het nieuws volgt na de recente acquisitie van het iconische Midland Hotel in Manchester; &eacut...

Achtergronden Internationaal
Hotelgasten werden in het geheim begluurd in dit hotel

Wel 1600 hotelgasten zijn begluurd door mensen die 45 dollar per maand betaalden om in realtime mee te kijken naar wat er op de bewuste hotelkamers van argeloze toeristen in Zuid-Korea gebeurde. In stopcontacten De camera's waren in het geheim geplaatst in de hotelkamers van het hotel. Ze ...

Interview Longread
Ilja Leonard Pfeijffer: "Airbnb moet verboden worden, in de hotellerie schuilt de oplossing"

Ilja Leonard Pfeijffer is de auteur van de besteller-roman ‘Grand Hotel Europa’. Begin deze week werd bekend dat de naam van de schrijver prijkt op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2019. Dit is de meest belangrijke prijs voor een Nederlandse literaire roman en de winnaar ontva...

Chefs F&B
Roel Oostrum nieuwe executive chef van Blooming in Bergen

Het zaadje werd geplant toen hij als souschef de keuken van Blooming betrad. Nu, jaren later, bloeit er iets heel moois. Vanaf heden is Roel Oostrum de nieuwe executive chef van Blooming in Bergen. Blooming bestaat uit drie unieke locaties: Blooming hotel, Landgoed Het Hof en strandpaviljoen Bloomin...

Hotelbouwplannen
Nog nooit zoveel hotelkamers verbouwd of gebouwd

Nog nooit zijn er zoveel kamers gesignaleerd die verbouwd of gerealiseerd worden binnen de hotellerie. 2018 bijkt het jaar van de grote hotelbouwplannen, zo blijkt uit een inventarisatie van Hotelbouwplannen. In onderstaande afbeeldingen zie je de trends en statistieken. Hotelbouwplannen heeft al...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: