Wat betekent de nieuwe privacywet voor hotels?

28 februari 2018 | redactie

Vanaf 25 mei 2018 kunnen hotels worden aangesproken op het naleven van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze wet geldt voor alle grote en kleine bedrijven en dient ter bescherming van de persoonsgegevens van de consument. Deze wet levert extra administratieve lasten op, maar het biedt daarnaast ook mogelijkheden.

De wet AVG, ook wel GDPR genoemd, houdt in dat je als ondernemer verplicht bent om in kaart te hebben wat voor gegevens je allemaal verwerkt, waarom je dat doet en hoe lang je het bewaart. Daarnaast moet je je processen hebben ingericht om aan de rechten te voldoen die consumenten vanuit deze wet krijgen.

Bedrijven moeten ‘in control’ zijn

Je moet als hotelier de processen van je bedrijf in kaart brengen en aantonen dat je op dit gebied ‘in control’ bent. Bedrijven die hierin falen, riskeren boetes die kunnen oplopen tot 20 miljoen euro of 4 procent van de jaarlijkse (wereldwijde) omzet. En die boetes gaan uitgedeeld worden volgens Rico van Hooidonk, Riskmanagement Consultant bij Meeùs. ‘Wij zien de ingang van de nieuwe AVG als een eerste stap. Tot nu toe konden organisaties wel een controle krijgen, maar bleef het bij een vermaning. Nu de Europese wetgeving intreedt, gaan er ook daadwerkelijk boetes uitgedeeld worden. Je moet je als ondernemer hiertegen wapenen.’

"Laat jouw klanten zien dat je de bescherming van hun persoonsgegevens belangrijk vindt"

Onderdeel van het kwaliteitsmanagement

Bij handhaving van de wet ligt de nadruk op de verantwoordelijkheid van bedrijven. De boetes bij het niet voldoen aan de AVG zijn aanzienlijk. Dit mag echter niet de belangrijkste drijfveer zijn voor het nemen van maatregelen. Laat klanten en andere stakeholders zien dat je de bescherming van (hun) gegevens belangrijk vindt en dat privacybescherming deel uitmaakt van jouw kwaliteitsmanagement. 

Om goed voorbereid te zijn op de privacyregels adviseren wij eerst om je goed te verdiepen in de nieuwe wet- en regelgeving. Rico: ‘We zien dat veel ondernemers, ook in de hotelbranche, het risico nog onvoldoende realiseren. Door je in het onderwerp te verdiepen zul je zien dat je de noodzakelijke stappen al snel kunt maken. Op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens staat veel informatie die je kan helpen.’’

Klantgegevens goed beveiligen

Zijn de persoonsgegevens van jouw gasten ook écht goed beveiligd, bijvoorbeeld tegen datalekken? Meeùs inventariseert onafhankelijk de risico’s, zoals data- en online veiligheid, van bedrijven en komt tot passende oplossingen. Zo voorkom je dat de gegevens van jouw klanten op straat komt te liggen. Meer informatie over dataveiligheid lees je op meeus.com/dataveiligheid.

GOED VOORBEREID OP DE NIEUWE PRIVACYWET

De eerste stappen op weg naar een veilige omgeving zorgen er voor dat u goed bent voorbereid als de nieuwe privacywet ingaat.

Veranker het belang van privacy- en gegevensbescherming op het hoogste niveau binnen de organisatie.

Voer een analyse van je bedrijf uit om privacyrisico’s te identificeren.

Maak een verwerkingsregister waarin wordt vastgelegd hoe gegevens worden verwerkt.

Evalueer bestaande contracten met partijen waarmee gegevens worden gedeeld.

Verhoog het privacybewustzijn van medewerkers door gerichte activiteiten.

Contactinformatie

Rico van Hooidonk, Riskmanagement
Consultant bij Meeùs

e.van.hooidonk@meeus.com
088-3434738

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
World Trade Center Association kiest voor Lindner WTC Hotel & City Lounge Antwerp

World Trade Center Association (HQ New York) kiest ervoor om zijn dienstverlening onder te brengen in het Lindner WTC Hotel & City Lounge Antwerp aan het Centraal Station in Antwerpen. Door de samenwerking en de co-branding met dit wereldmerk verandert de naam van het hotel officieel in: Lindner...

Amsterdam Van der Valk
Waxsalon in Van der Valk Hotel Amsterdam-Amstel

In oktober opent Van der Valk Hotel Amsterdam-Amstel aan de Joan Muyskenweg 20 de deuren. Dit gloednieuwe hotel is een aanwinst voor het Van der Valk concern én voor de hoofdstad. Hier vindt u alles onder één dak, waaronder een zeer complete wellness met een waxsalon van Delete ...

Awards
De winnaars van Gaia Green Awards zijn...

Tijdens de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam zijn op dinsdag 18 september voor de derde keer de Gaia Green Awards uitgereikt. Op het inspiratiepaviljoen rondom duurzaam ondernemen in de horeca, het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen heeft ambassadeur Leon Keekstra (Stadsbemoeial Rotterdam) in de catego...

Amsterdam Culinair
Viering 25 jaar Roberto’s Restaurant met parade van pure klassiekers

Roberto’s Restaurant in Hilton Amsterdam viert dit najaar zijn 25-jarig bestaan. Het klassiek Italiaanse restaurant is altijd trouw gebleven aan zijn filosofie ‘Italiaans te zijn in alle facetten’. Vanaf oktober wordt het jubileum gevierd met een parade van pure klassiekers op de m...

Hilton Interview Longread
Exclusief interview Roberto Payer: "Dit is geen afscheidsinterview"

Roberto Payer. Wellicht de bekendste hotelier van Nederland, een boegbeeld van de hotellerie. Naar eigen zeggen wordt hij snel vergeten als hij stopt. “Zo zit de samenleving in elkaar, maar mij maakt dat niets uit. Als ik stop, herkent niemand me meer, dan ben ik een totale nobody.” Miss...

Events Hoteltech
Wat gebeurt er in het brein van de hotelier?

Tijdens HotelTech 2018, op maandag 19 november in Bunnik, is Margriet Sitskoorn keynote spreker. Zij spreekt over de invloed van leiderschap op het brein en dat geldt natuurlijk niet alleen voor uw hoteliersbrien. Voor hotelmanagers is HotelTech een event dat je niet wilt missen. Bovendien is regist...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: