Wat is er te doen op de BBB?

19 januari 2012 |
Wat is er te doen op de BBB?<

Een bezoek aan de BBB staat niet alleen garant voor het opdoen en onderhouden van contacten. Ook kan men er terecht voor inspiratie en kennisverrijking. Onder andere de uitgebreide programma’s van het BBB Theater, Columbus Plein en Stichting Europa Culinair dragen hieraan bij.

BBB Theater
Het BBB Theater heeft dit jaar zijn primeur. Diverse partners bieden er gedurende de gehele dag een uitgebreid programma rondom belangrijke onderwerpen in de hotel-, restaurant-, café/bar/discotheek- en fastservicesector. Horecaondernemers zullen er ‘getriggerd’ worden om over hun bedrijfsformule na te denken!

Columbus Plein
Het Columbus Plein is een smeltkroes van creativiteit en inspiratie. Opmerkelijke concepten, waaronder die van de vier finalisten van de Columbus Trofee 2012, trekken er de aandacht. Gedurende de vier beursdagen vinden hier Catwalk Shows, (besloten) bijeenkomsten en netwerkborrels plaats. Ook de opening van deze 58e editie van de BBB vindt plaats op het Columbus Plein. Tijdens de opening geeft de bekende schrijver Ronald Giphart een presentatie over ‘eten, drinken en slapen bij grote sterrenkoks’. Daarnaast vraagt hij René Hanssen (Algemeen Directeur MECC Maastricht) en Lodewijk van der Grinten (Directeur Koninklijke Horeca Nederland) naar hun ervaringen op dit gebied en hun visie voor het komende jaar.

Stichting Europa Culinair
Voor alweer het 33e jaar op rij organiseert Stichting Europa Culinair (SEC) ‘Le Grand Concours Culinaire International Maastricht’. Niet alleen kunnen deze kook- en serveerwedstrijden bepalend zijn voor de loopbanen van de deelnemers. Ook beursbezoekers weten het kookpodium in groten getale te vinden. Niet voor niets scouten vooraanstaande chefs hier hun nieuw talent. Zien en gezien worden is dan ook het motto!

De wedstrijden gaan dagelijks rond 10.00 uur van start op het SEC-kookpodium. Rond 16.30 uur vindt de prijsuitreiking plaats in het BBB Theater.

Op het kookpodium van SEC wordt gestreden om de volgende prijzen:
Maandag 30 januari 2012
Tuscho Wisseltrofee, internationale kookwedstrijd ‘A-La-Minute’ & serveerwedstrijd voor leerlingen van horeca dagvakscholen.
Dinsdag 31 januari 2012
Ecolab Wisseltrofee, internationale kookwedstrijd ‘A-La-Minute’ & serveerwedstrijd voor leerlingen in de praktijk.
Woensdag 1 februari 2012
Lebouille Valkenburg Grand Prix Wisseltrofee, Cuisine Internationale en serveren gastheer / gastvrouw
Oester Trofee, premier Nederlands Kampioenschap ‘Oesters Openen’. Aanvang 15.00 uur.
Donderdag 2 februari 2012
Daily Fresh Food B.V. Wisseltrofee, internationale kookwedstrijd ‘A-La-Minute’ & serveerwedstrijd voor leerlingen van VMBO gastheer / gastvrouw opleidingen.

Maandag 30 januari 2012
Bierproeverij onder leiding van bierspecialist en Proost!-journalist Sander van Werkhoven
Dinsdag 31 januari 2012
Ochtend:
Baristaworkshop door barista en koffiegek Jeroen Veldkamp (Douwe Egberts)
Middag
Workshop cocktails maken, verzorgd door Mikael Eman (oprichter en eigenaar van Cocktail & Cocktail)
Woensdag 1 februari 2012
Ochtend
Baristaworkshop door barista en koffiegek Jeroen Veldkamp (Douwe Egberts)
Middag
Workshop cocktails maken, verzorgd door Mikael Eman (oprichter en eigenaar van Cocktail & Cocktail)
Donderdag 2 februari 2012
Netwerkbijeenkomst (voor relaties)

Koninklijke Horeca Nederland
Met ‘Grenzeloos Gastvrij’ als centraal thema verzorgt Koninklijke Horeca Nederland (KHN) dagelijks sessies in het BBB Theater. De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Social Media, waaronder Hyves, Twitter en Foursquare o.a. door KLM, Hyves.
- Alcohol en Jeugd
- Ondernemersdossier
- Domeindiscussie

De meerwaarde van Biologisch en Streekproducten op de menukaart
Inspirator, doener en denker Eric van Veluwen brengt, aan de hand van actuele gebeurtenissen en voorbeelden, onderstaande onderwerpen op humoristische wijze ter sprake:
• Bezieling en de kansen die er zijn met het gebruik van biologische producten en streekproducten (transparantie, smaak, herkenbaar, gezondheid en eerlijk betaald)
• Het gebruik en de aandacht voor streekproducten en biologische ingrediënten in de keuken.
• De voor- en nadelen van streekproducten en de manier waarop men zichzelf moet blijven ontwikkelen en trainen om met positiviteit en creativiteit invulling te geven aan een duurzame bedrijfsvoering.
• De mythe dat biologisch en streekgebonden inkopen duurder is, wordt ontkracht.
• Tegen welke problemen lopen de chefs van nu tegen bij hun zoektocht naar streekproducten.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden Coronacrisis
Leegstaande hotelkamers worden verhuurd aan thuiswerkers

Door de coronacrisis werken veel Nederlanders vanuit huis. Met spelende kinderen, huilende baby's en bellende partners is dat een soms een flinke uitdaging. Tegelijkertijd staan er veel hotelkamers leeg door het het wegvallen van toerisme. Olivier Kruger en Seffie Treistman willen beide probleme...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Een faillissement kan worden voorkomen

In 2019 brak de Nederlandse hotelmarkt nog alle records. Nu hebben hotels massaal de deuren gesloten vanwege het coronavirus. Als dit maanden gaat duren, komen hotels onverminderd in zwaar weer. De NOW-regeling is slechts een tijdelijke en beperkte oplossing. De Wet homologatie onderhands akkoord (W...

Coronacrisis
Koningin Máxima steekt horeca een hart onder de riem

Hare Majesteit Koningin Máxima heeft woensdagochtend een werkbezoek gebracht aan twee horecagelegenheden in Amsterdam. Het bezoek vond plaats in het kader van de uitbraak van het coronavirus (COVID-19). De uitbraak van het coronavirus heeft voor de horecabranche geresulteerd ...

Economie Coronacrisis
Rabobank: Nederlandse economie krimpt dit jaar harder dan in 2009 

Aangenomen dat de coronabeperkende maatregelen pas vanaf 1 juni worden versoepeld, krimpt de Nederlandse economie dit jaar naar verwachting met 5 procent. Daarbij raakt de coronacrisis veel sectoren bijzonder hard, zoals de horeca, de landbouw, de industrie en delen van de zakelijke dienstverlening....

Toerisme Coronacrisis
NBTC: Boek- en zoekgedrag met 85 procent gedaald

NBTC, het marketingplatform voor toerisme in en naar Nederland, monitort de komende tijd relevante indicatoren die inzicht kunnen geven in het effect van de coronacrisis op het gedrag van bezoekers. Denk daarbij aan het zoek- en boekgedrag, maar ook het sentiment onder potentiële reizigers. ...

KHN Coronacrisis
KHN: reparatie NOW en demping Wab-effecten dringend noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) signaleert dat de NOW-regeling op belangrijke onderdelen tekortschiet. Afgelopen maandag opende het UVW het NOW-loket. Door de afbakening van het omzetverlies en de fixatie van de vergoeding loonsom sv op uitsluitend januari 2020, worden schrijnende effecten zichtb...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: