Wat is hét moment voor een hotelaanbieding?

22 februari 2016
Wat is hét moment voor een hotelaanbieding?

Een specifieke dag/week/maand voor succesvolle aanbiedingen bestaat niet in de hotellerie. Elk hotel is anders, heeft andere gasten
en heeft een ander hoogseizoen. Toch kan het bestuderen van boekgedrag interessant zijn om te bepalen wat een goed moment is om je prijzen iets te laten zakken en extra interessant te zijn voor potentiële boekers. Hotelprijsvergelijker "www.trivago.nl":http://www.trivago.nl/ deelt wat statistieken die behulpzaam kunnen zijn.

*Op welke dag van de week boeken Nederlanders het meest?*
Als je een succesvolle aanbieding wilt plaatsen, moet je weten wanneer er het meest wordt geboekt en wanneer specifiek koopjesjagers het meest op aanbiedingen ingaan en hun hotelovernachtingen boeken. Zondag is de meest populaire dag om hotels te boeken; op elke andere dag van de week worden 15 tot 34 procent minder boekingen gedaan. Verder kun je ervan uitgaan dat op zondag, omdat het een weekenddag is, het aandeel zakenreizigers lager is en boekingen dus vaker vakantiegerelateerd zijn. Aangezien zondag een vrije dag is waarop mensen meer tijd hebben om rustig hotels te zoeken, kunnen aanbiedingen meer aandacht krijgen dan andere dagen van de week.


~Hotelboekingen door Nederlanders per dag van de week. In percentage van de meest geboekte dag.~

Op vrijdag en zaterdag worden gemiddeld de minste hotels geboekt. Anders dan zondag is vrije tijd hier geen gunstige factor. De drukkere en vaak recreatieve invulling van vrijdagen en zaterdagen zorgt ervoor dat Nederlanders minder tijd hebben om hotels te boeken.

*Hoe ver boeken reizigers vooruit?*
Het verlagen van je prijzen is natuurlijk niet per sé gunstig op elk mogelijk moment. Loopt je hotel sowieso vol, dan is een prijsverlaging natuurlijk niet relevant. Gaat het echter minder voor de wind, en overweeg je een concurrerendere prijs te vragen, dan is het belangrijk om te weten hoeveel reizigers nog moeten boeken. Heeft het gros nog geen hotelkamer, of hebben de meeste potentiële gasten al geboekt? Gemiddeld gezien boeken Nederlanders 41 dagen vooruit. Dat wil zeggen dat 41 dagen voor de check-in datum gemiddeld 50 procent van de Nederlandse hotelgasten geboekt heeft. Deze periode van 41 dagen is echter een gemiddelde en varieert sterk op basis van de tijd van het jaar, en naar alle waarschijnlijkheid ook op basis van het soort gasten dat een specifiek hotel aantrekt.


~Gemiddelde periode tussen boeking en check-in. In dagen na de boeking per maand.~

De gemiddelde tijd tussen het maken van een boeking en de check-in datum is in januari het grootst; 61 dagen. Dat wil zeggen dat reizigers gedurende januari gemiddeld verder vooruit boeken dan in andere maanden. Potentiële vakantiegangers boeken alvast hun vakanties voor de lente en de zomer. Ook in februari en maart is de periode tussen boeking en check-in met 50 en 47 dagen hoger dan gemiddeld. In juli is deze periode gemiddeld het laagst; met 28 dagen gemiddeld worden in juli meer lastminute-boekingen gedaan door reizigers die vlak voor hun vakantie nog geen hotel hebben gevonden.


~Gemiddelde periode tussen boeking en check-in. In dagen na de boeking per dag van de week.~

Het verschil in tijd tussen boeking en check-in verschilt weinig tussen de verschillende werkdagen. Alleen zaterdag en zondag zijn significant verschillend van de andere dagen van de week. Het weekend wordt vaker gebruikt om te zoeken naar vakantiemogelijkheden en dit betekent dat gemiddeld verder in de toekomst wordt gezocht. Op doordeweekse dagen worden meer boekingen gedaan voor bedrijfsdoeleinden; ver van tevoren boeken is voor zakelijke boekingen minder gangbaar.
?
*Welke prijs verwachten hotelgasten in welke periode?*
Juist in die perioden dat Nederlandse gasten extra vroeg of extra laat boeken wordt daarvan geprofiteerd. De gemiddelde hoteluitgaven zijn in die perioden 20 tot 35 procent lager dan in andere maanden. In april wordt door Nederlandse reizigers het meeste geld uitgegeven aan hotelboekingen. Ook in mei, juni, september, oktober en november zijn de uitgaven relatief hoog.


~Links: Gemiddelde periode tussen boeking en check-in. In dagen na de boeking per maand. Rechts. Gemiddelde uitgaven aan hotelovernachtingen. In percentage van de duurste maand per maand.~

*Eigen hotel centraal*
Hoewel de informatie in dit artikel een beeld schept van de gemiddelde Nederlandse boeker, zullen maar weinig hotels naadloos aansluiten aan de exacte seizoensgebondenheid die in dit artikel wordt geschetst. Ben je als hotelier op zoek naar exacte statistieken voor je eigen hotel? Bijvoorbeeld over welk type reiziger naar jouw hotel op zoek is of hoe concurrenten ervoor staan? Dan komt de PRO versie van trivago "Hotel Manager":http://www.trivago.nl/hotelmanager/ goed van pas.

~Jules Dijkstra, Trivago~

Overig nieuws