Weg met afval en verspilling

11 maart 2014 |
Weg met afval en verspilling<

Een glimlach ontlokken aan de gast is voor veel ondernemers in de horeca een deel van de beloning. Het tegengaan van verspilling, afval, verpakking en kilometers van toeleveranciers is in de
horeca steeds meer aan de orde om een bijdrage te leveren aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

Samenwerking
2 initiatieven die daar vol op inzetten hebben besloten om strategisch te gaan samenwerken. ECO-tap en Foodiebag zetten zich in om transportkilometers en verspilling tegen te gaan.
Proefpakket
Om de Nederlandse horeca kennis te laten maken met de Foodiebag, heeft ECO-tap gezorgd voor gratis Foodiebag proefpakketten. Sinds begin maart worden deze pakketten door heel Nederland verspreid. Ook Grand Café Buena Vista in Kinderdijk heeft een pakket ontvangen. Margaret: ''Wij vinden het belangrijk om bewust met voedsel om te gaan en we vonden het dan ook erg leuk om via dit initiatief kennis te maken met deze duurzame initiatieven.''

Foodiebag
50 miljoen kilo voedsel wordt er in Nederlandse horeca jaarlijks weggegooid. Jawel, u las het goed: vijftig miljoen kilo! Kan dat niet anders? Foodiebag is een initiatief om de 'doggy bag' ook in Nederland een sociaal geaccepteerd verschijnsel te maken. De gast durft op dit moment (nog) niet goed te vragen om het resterende eten mee te nemen. En dat is zonde, want weggooien is daarmee nog de enig overgebleven optie. Zelfs recyclen als diervoeder is niet (meer) toegestaan. Afval dus, wat de ondernemer ook nog eens geld kost om af te laten voeren!

Charmante optie
Tijd om een charmante manier te introduceren, waarmee de gast kan laten weten dat zij het resterende voedsel géén afval vindt. En tijd voor een nieuwe naam, want het was zó lekker, dat wat overblijft wil je mee naar huis nemen en is helemaal niet voor de hond bedoeld!

Foodiebag levert de oplossing
De naam doet recht aan wat het is: een stijlvol tasje om voedsel in te vervoeren en geen 'zak voor de hond'.
Het ontwerp maakt het voor de keuken mogelijk om haar werk en resultaat op een eenvoudige en toch aantrekkelijke manier aan de gast mee te geven. Het speciale Foodiebag lepel-clipje op tafel is voor de gast de discrete mogelijkheid om zonder vragen aan te geven, dat zij het op prijs stelt om de niet genuttigde heerlijkheden later thuis alsnog met smaak te verorberen. Door het lepel-clipje aan de bordrand te schuiven, maakt de gast zijn wens duidelijk.

ECO-tap
Bron- en mineraalwater (weet u overigens het verschil?) wordt uit een berg of de grond gepompt om vervolgens met tankwagens naar de bottelarij getransporteerd te worden.
Vervolgens worden de flessen of pakken naar de distributiecentra gebracht om vandaar naar de groothandel te worden gebracht die het op haar beurt dan weer transporteert om het bij u af te leveren. De lege fles is dan het resterende afval dat soms – wederom na transport – gerecycled kan worden.

Overstijgt kwaliteit bron- en mineraalwater
ECO-tap is een concept waarbij het lokale kraanwater gezuiverd wordt van alle ( eventueel) aanwezige vervuiling of verontreiniging. U serveert een eigen tafelwater dat in alle opzichten de kwaliteit van mineraal- of bronwater overstijgt. Een compliment voor uw keuken, reclame voor uw zaak en een compliment voor u als ondernemer. Ziet u de glimlach al voor u?





Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Amsterdam
Kimpton De Witt verbindt hotelgasten met #StayHuman project

Hoewel de wereld vandaag door technologie meer verbonden is dan ooit tevoren, kunnen we ons als individu juist onverbonden voelen tot elkaar. Kimpton gelooft dat oprechte connecties het leven van mensen verbeteren en dat er gelijkenissen tussen iedereen bestaan - ongeacht een achtergrond of levensve...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Hotel Ammonite (Amstelveen) verkocht aan investeerder

De Zwitserse investeerder Echo heeft viersterrenhotel Ammonite in Amstelveen gekocht, zo lezen we op vastgoedmarkt.nl. Het hotel omvat 227 kamers en is de vierde aankoop van het Echo Fund, dat in 2019 werd gelanceerd. Er wordt verwacht dat de overeenkomst eind dit jaar wordt getekend. Echo Partn...

Awards
SVH presenteert de Top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca  

Op vrijdag 8 november heeft SVH de top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca bekend gemaakt. Voor deze jaarlijkse wedstrijd werden dit jaar 150 leerbedrijven genomineerd. Tot maandag 4 november zijn deelnemende leerbedrijven met elkaar de strijd aangegaan om de eerste mijlpaal van de wedstrij...

Chefs Michelin
Bas van Kranen en Alain Passard slaan handen ineen

Internationaal gerenommeerd driesterrenchef Alain Passard (Arpège Restaurant) en chef Bas van Kranen (Restaurant Bord’Eau) slaan de handen ineen voor een exclusieve gastronomische samenwerking op zaterdag 16 november in Restaurant Bord’Eau waar zij een eerbetoon brengen aan gastro...

Internationaal
a&o Hostels introduceert self check-in service

Gasten van a&o Hostels, Europa’s grootste hostelketen, kunnen vanaf nu zelf kiezen hoe ze willen inchecken: op de klassieke manier bij de receptie, online via de smartphone óf ontspannen bij de self check-in terminal in de lobby. De eerste hostels bieden nu al alle drie de opties...

Personalia
WorldHotels presenteert nieuwe CEO

WorldHotels heeft vandaag aangekondigd dat Kristin Intress is benoemd tot de nieuwe Chief Executive Officer van het bedrijf. Met onmiddellijke ingang zal Intress Geoff Andrew, die terugtreedt om andere belangen na te streven, opvolgen. Intress was eerder CEO van het bedrijf en speelde een belangrijk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: