Weg met afval en verspilling

11 maart 2014 |
Weg met afval en verspilling<

Een glimlach ontlokken aan de gast is voor veel ondernemers in de horeca een deel van de beloning. Het tegengaan van verspilling, afval, verpakking en kilometers van toeleveranciers is in de
horeca steeds meer aan de orde om een bijdrage te leveren aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

Samenwerking
2 initiatieven die daar vol op inzetten hebben besloten om strategisch te gaan samenwerken. ECO-tap en Foodiebag zetten zich in om transportkilometers en verspilling tegen te gaan.
Proefpakket
Om de Nederlandse horeca kennis te laten maken met de Foodiebag, heeft ECO-tap gezorgd voor gratis Foodiebag proefpakketten. Sinds begin maart worden deze pakketten door heel Nederland verspreid. Ook Grand Café Buena Vista in Kinderdijk heeft een pakket ontvangen. Margaret: ''Wij vinden het belangrijk om bewust met voedsel om te gaan en we vonden het dan ook erg leuk om via dit initiatief kennis te maken met deze duurzame initiatieven.''

Foodiebag
50 miljoen kilo voedsel wordt er in Nederlandse horeca jaarlijks weggegooid. Jawel, u las het goed: vijftig miljoen kilo! Kan dat niet anders? Foodiebag is een initiatief om de 'doggy bag' ook in Nederland een sociaal geaccepteerd verschijnsel te maken. De gast durft op dit moment (nog) niet goed te vragen om het resterende eten mee te nemen. En dat is zonde, want weggooien is daarmee nog de enig overgebleven optie. Zelfs recyclen als diervoeder is niet (meer) toegestaan. Afval dus, wat de ondernemer ook nog eens geld kost om af te laten voeren!

Charmante optie
Tijd om een charmante manier te introduceren, waarmee de gast kan laten weten dat zij het resterende voedsel géén afval vindt. En tijd voor een nieuwe naam, want het was zó lekker, dat wat overblijft wil je mee naar huis nemen en is helemaal niet voor de hond bedoeld!

Foodiebag levert de oplossing
De naam doet recht aan wat het is: een stijlvol tasje om voedsel in te vervoeren en geen 'zak voor de hond'.
Het ontwerp maakt het voor de keuken mogelijk om haar werk en resultaat op een eenvoudige en toch aantrekkelijke manier aan de gast mee te geven. Het speciale Foodiebag lepel-clipje op tafel is voor de gast de discrete mogelijkheid om zonder vragen aan te geven, dat zij het op prijs stelt om de niet genuttigde heerlijkheden later thuis alsnog met smaak te verorberen. Door het lepel-clipje aan de bordrand te schuiven, maakt de gast zijn wens duidelijk.

ECO-tap
Bron- en mineraalwater (weet u overigens het verschil?) wordt uit een berg of de grond gepompt om vervolgens met tankwagens naar de bottelarij getransporteerd te worden.
Vervolgens worden de flessen of pakken naar de distributiecentra gebracht om vandaar naar de groothandel te worden gebracht die het op haar beurt dan weer transporteert om het bij u af te leveren. De lege fles is dan het resterende afval dat soms – wederom na transport – gerecycled kan worden.

Overstijgt kwaliteit bron- en mineraalwater
ECO-tap is een concept waarbij het lokale kraanwater gezuiverd wordt van alle ( eventueel) aanwezige vervuiling of verontreiniging. U serveert een eigen tafelwater dat in alle opzichten de kwaliteit van mineraal- of bronwater overstijgt. Een compliment voor uw keuken, reclame voor uw zaak en een compliment voor u als ondernemer. Ziet u de glimlach al voor u?





Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: