Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

6 december 2019 | Thijs Jacobs

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om alvast in de stemming te geraken voor een weekendje weg?

Het onderzoek

Op online consumenten- en bedrijvengids Telefoonboek.nl, waar Places.nl onderdeel van uitmaakt, kunnen klanten een geschreven beoordeling achterlaten over hotels. In totaal zijn 479 beoordelingen meegenomen in dit onderzoek. Hiervan waren 369 beoordelingen positief. Dit betekent dat naast een geschreven beoordeling, klanten een cijfer van een 6,0 of hoger hebben gegeven aan het hotel. De hotels met een voldoende beoordeling scoorden gemiddeld een 9,2. 

Fijne werknemers en lekker eten

Uit een analyse van de positieve reviews blijkt dat klanten met name tevreden zijn over de algehele service waarbij lieve en fijne medewerkers een belangrijke indruk maken op de klant. Ook een lekker restaurant waar men goed terecht kan, zorgt voor positieve reviews.

Enkele voorbeelden: 

“Ik heb er het laatste jaar hele fijne dagen doorgebracht. Goede service, vriendelijke en behulpzame medewerkers en een uitstekende kamer met een luxe en ruim ontbijt zodat er voldoende voor lunch overblijft. Zelfs de lunchzakjes liggen op tafel.”

“Mooi hotel, goed à-la-carte restaurant tegen normale prijzen. Top personeel, doen graag een stapje extra en zijn netjes in omgang.”

Onbereikbaarheid en onduidelijkheid ergernissen bij klanten

Er zijn ook een aantal negatieve beoordelingen achtergelaten door klanten. Deze reviews gaan vooral over de slechte service, onbereikbaarheid van het hotel of onduidelijkheid van informatie. Ook de locatie is belangrijk voor klanten.

Enkele voorbeelden:

“Onvriendelijk personeel en het eten was slechts matig. Eigenaresse was hoogst onvriendelijk. Geen aanrader.”

“Ze zijn niet bereikbaar op het telefoonnummer dat op hun website staat vermeld.”

Wat doen hotels op social media?

Veruit de meeste positieve beoordelingen zijn gegeven over hotels van ketens als Van der Valk hotels en Bastion Hotels. Hoe zetten zij social media in en welke lessen kunnen hieruit gehaald worden? 

Valk Verrast

Van Der Valk hotels uit zich op social media onder de naam Valk Verrast en is actief op Facebook en Instagram. Meer dan 114.000 mensen hebben de Facebookpagina 'geliked'. 

Op deze pagina deelt de keten het 35-jarig bestaan van hun eigen magazine, zomerdeals en updates over de diverse hotels. Op Instagram heeft Valk Verrast 11.300 volgers. Hier delen zij de mooiste foto’s van hun hotelkamers met arrangementen en vragen aan volgers als ‘Met wie wil jij hier een nachtje verblijven?’. De foto’s nodigen uit om naar te kijken. Door de caption van Valk Verrast creëren zij interactie met hun volgers. Wat we hiervan kunnen leren? Kies een strategie. Bepaal wat u wilt delen op social media en zorg dat dit op elkaar aansluit. Creëer engagement en klantenbinding door leuke vragen te stellen en volgers op de hoogte te houden van ontwikkelingen en aanbiedingen rondom de verschillende hotels (zie ook de infographic onderaan de tekst).

Bastion Hotels

Bastion Hotels is met name actief op Twitter, Facebook en LinkedIn. Instagram gebruiken zij alleen voor werving en selectie, maar niet om nieuwe klanten aan zich te binden. Op Twitter heeft de keten net iets meer dan 1.000 volgers en delen zij updates over hotels, aanbiedingen voor groepen en suggesties voor een weekend weg in eigen land. Op Facebook is het bereik groter, bijna 9.000 mensen volgen hun pagina. De berichten zijn vergelijkbaar met die op Twitter en leveren door het hogere volgersaantal meer interactie. Ook op LinkedIn worden dezelfde berichten gedeeld. Wat we hiervan kunnen leren? Consistente communicatie is key. Zorg dat alle communicatie overeenkomt met elkaar zodat er een consistent beeld wordt gecommuniceerd naar klanten. Gebruik hierbij verschillende social media om verschillende doelgroepen te bereiken.

Bron infographics: Places.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards Achtergronden
Award Familiehotel 2020 gaat naar Preston Palace  

Preston Palace is voor de zesde maal op rij uitgeroepen tot 'Familiehotel van het Jaar'. Maar liefst 83% van de stemmers stemde op het Twentse all-inclusive resort. Om haar dankbaarheid te benadrukken doneert Preston Palace aan een goed doel dat zich inzet voor families, krijgen alle medewer...

Booking.com OTA's
Booking.com introduceert een nieuw systeem voor kwaliteitsclassificaties

Booking.com introduceert een nieuw systeem voor kwaliteitsclassificaties voor appartementen, vakantiehuizen en villa's; het nieuwe systeem maakt het makkelijker voor reizigers om de kwaliteit van unieke verblijfsplekken te vergelijken. Reizigers hebben tegenwoordig meer keuze dan ooit als ze...

Personeel
De nieuwste technologische tools voor het koesteren van talent

Waar menselijk talent in de jaren ‘90 werd gezien als een verrijking om te managen onder het concept van talentmanagement, neemt het koesteren van talent een humanistisch standpunt in van de mensen van een organisatie van wie het doel in lijn is met het bedrijf dat talent ontwikkelt en koester...

Awards Cocktails
Super Lyan beste hotelbar van Amsterdam

Super Lyan is uitgekozen tot beste hotelbar van Amsterdam. De prijs werd zaterdag voor de zevende keer uitgereikt door de Belvedere Best Hotel Bar Awards tijdens de jaarlijkse Hotelnacht. De prijs werd in ontvangst genomen door Bar Manager Dan Garnell, Director of F&B Jos van Hunen en hoteldirec...

Achtergronden Internationaal
Relais & Châteaux verwelkomt negen nieuwe leden

Negen nieuwe leden van over de hele wereld komen de familie Relais & Châteaux verrijken. Dankzij hun uitzonderlijke locaties, de charme van hun architectuur, hun unieke geschiedenis en het talent van hun chef-koks, openen deze huizen nieuwe vensters naar de wereld voor reizigers. Chatha...

Columns
Column Hans van Spronsen: OK Boomer

Wellicht heeft u het de afgelopen weken of maanden online voorbij zien komen, de nieuwe online grap die graag wordt verspreid door millennials en de generaties die daarop volgen; ‘OK Boomer’. Kort gezegd is het een grapje met een serieuze kern, de term werd zelfs al gebruikt in het parle...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: