Wildgroei aan hotelmerken

16 april 2015 |
Wildgroei aan hotelmerken<

De reizigers van nu hebben te maken met een wildgroei aan namen van hotelmerken. Verwarrende en opvallend vaak gelijluidende namen zoals
Hyatt Regency, Park Hyatt, Grand Hyatt, Hyatt House, Hyatt Place en binnenkort ook nog eens Hyatt Centric.

Geruststellend
In het verleden konden reizigers nog vertrouwen op een 'brand' - een naam - die uitstraalde wat men ervan kon verwachten. Holiday Inn, Hilton, Marriott... Men wist meteen waar men aan toe was. Een geruststellende gedachte voor velen.

De wereldwijd grootste tien hotelketens hebben nu samen 113 'brands' met verschillende prijsstellingen. 31 van deze brands bestonden tien jaar geleden nog niet en het einde is nog niet in zicht. Is dit nu echt wat de gast verlangt?

Millennials
Niet gek dat de hotellerie nieuwe concepten ontwikkelt overigens: een nieuwe, jonge doelgroep wordt bereikt door hippe en 'unieke' hotels neer te zetten. Zij willen overnachten in een bruisend en 'off-the-map' hotel, en niet in een hotel dat uit de standaard mal komt, net als honderden andere hotels. Deze nieuwe lifestyle hotels zijn een nieuw gebied voor hotelexpansie en specifiek toegerust op millennials die geen marmeren bad, maar een beanbag willen.

Wildgroei
Wat gebeurt er nu? Grote hotelketens pretenderen geen grote hotelketens te zijn. Vandaar de wildgroei van hotel(sub)merken. Een goede manier om je te verstoppen, aangezien de meeste gasten de ontwikkelingen toch niet bij kunnen houden.

In het afgelopen jaar lanceerde Marriott International Inc. Moxy, Hilton Worldwide Holdings Inc. creëerde Canopy, Best Western International Inc. verzon Vib en InterContinental Hotels Group PLC kocht Kimpton, om deze boetiekhotels aan de keten toe te voegen.

In de komende vier jaar zal een kwart van de groei van Marriott bestaan uit brands die vijf jaar geleden nog niet bestonden.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: