Zakenreis als voorwaarde bij accepteren van een baan

19 december 2017 | Thijs Jacobs

Uit nieuw onderzoek van Booking.com Business blijkt dat zakenreizen voor werknemers belangrijk zijn in hun keuze voor een werkgever en de binding die werknemers hebben met hun werkgever. Daarnaast blijkt dat het soort werk dat mensen doen van invloed is op de manier waarop zij kijken naar reizen voor werk of vakantie. Volgens het onderzoek is er ook in toenemende mate overlap van die twee. Het onderzoek richtte zich op 17.000 professionals uit 24 landen in meer dan 20 verschillende vakgebieden om de gemeenschappelijke trends en verschillen per beroep te identificeren.

Zakenreizen als voorwaarde

Bijna een derde (30%) van alle professionals accepteerde hun baan geheel of gedeeltelijk vanwege de aangeboden zakelijke reismogelijkheden. Dit laat duidelijk zien dat zakenreizen een belangrijke voorwaarde zijn voor werknemers. Dit gevoel leeft het sterkst onder architecten en designers (45%) en managementconsultants (38%).

Daarnaast zegt meer dan een derde (38%) dat ze actief op zoek gaan naar een nieuwe baan, als dat betekent dat ze nog meer zakelijk kunnen reizen. Dit percentage stijgt tot 46% voor 18- tot 34-jarigen, en hetzelfde geldt voor architecten en designers (48%) en managementconsultants (43%). Werkgevers die de beste talenten willen werven en behouden, zorgen ervoor dat reizen een belangrijk onderdeel is van het takenpakket.

‘Zakenvakanties’ zijn een combinatie van werk met vrije tijd, maar de invulling verschilt per beroep

Een derde van de professionals (32%) vindt dat hun werk en vrije tijd een enorme overlap heeft. Dit sentiment is het sterkst onder de ondervraagden in de sectoren land- en tuinbouw (43%), architectuur en design (43%) en managementadvies (42%). In alle branches proberen professionals het meeste uit hun zakenreis te halen. Twee derde (69%) verlengt hun zakenreis met een paar uur of enkele dagen om van de stad te genieten, terwijl driekwart (73%) de tijd neemt voor vrijetijdsactiviteiten. 45% van de professionals waardeert de mogelijkheid om een zakenreis met vrije tijd te combineren meer dan traditionele extra’s op de werkvloer.

Dus wat drijft professionals om een zakenreis te combineren met vrije tijd?

De twee belangrijkste factoren zijn gebaseerd op de bestemming – 62% wil een stad verkennen die ze nog niet eerder bezocht hebben, en 39% wil meer tijd doorbrengen op hun favoriete plek. Maar de resultaten tonen ook subtiele verschillen aan, in hoe beroepsgroepen met hun vrije tijd omgaan tijdens een zakenreis en de belangrijkste redenen om dit te combineren:

Redenen voor het combineren van werk met vrije tijd

Gemiddelde professionals wereldwijd

Verschillen tussen professionals

Profiteren van een weekend in een zakelijke bestemming

39%

Technologie (46%)

Bankwezen en Financiële dienstverlening (44%)

Sociaal en Welzijn (42%)

Even weg van werk om op te laden

38%

Gastvrijheidssector en vrije tijd (43%)

Medische sector en Gezondheidszorg (42%)

Lokale of nationale overheid (41%)

Geld besparen aangezien sommige reiskosten al gedekt zijn

35%

Onderwijs (39%)

Sociaal en welzijn (39%)

Lokale of nationale overheid (38%)

Een zakenreis verlengen om een langeafstandsvlucht aantrekkelijker te maken

21%

Architecten & Designers (30%)

Management Consultancy (26%)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Van de professionals die hun zakenreizen verlengen om zo meer vrije tijd te creëren op de bestemming, breidt de meerderheid de reis met zo’n 24 uur uit (41%), gevolgd door 2-3 dagen (29%) en enkele uren (24%). De manier waarop ze deze vrije tijd invullen biedt een interessante kijk op de reizende professional van vandaag. De top drie wordt gevormd door de meer traditionele activiteiten, zoals het bezoeken van beroemde attracties (57%), het proeven van lokale gerechten (42%) en shoppen (40%), maar er zijn interessante verschillen te zien tussen de vakgebieden:

Het ervaren van lokale kunst en cultuur staat in de top drie activiteiten voor mensen werkzaam in architectuur en design (45%), managementadvies (43%) en het onderwijs (42%)

Voor professionals in de bouw en techniek (26%), communicatie en media (26%), liefdadigheid en ngo’s (25%) en juridische sector (25%) is de kans groter dat ze meer tijd doorbrengen met hun collega’s of cliënten

Voor professionals in de vakgebieden sociaal en welzijn (22%), strijdkrachten (22%), en land- en tuinbouw (21%) is de kans groter dat ze slapen of uitrusten wanneer ze vrije tijd hebben

Voorkeuren van professionals weergegeven in hun reiskeuzes voor vrije tijd

Van alle beroepen zegt 70% van de werknemers dat het vrijmaken van tijd voor vakantie voor meer werkplezier zorgt. Bovendien zegt de meerderheid (75%) dat reizen in eigen tijd hen helpt beter om te gaan met stress en druk.

De voorkeuren voor soorten vakanties laten unieke trends voor professionals in verschillende beroepsgroepen zien:

Top 5 vakantievoorkeuren, voor alle beroepen

Totale ontspanning (48%)

Tijd voor de familie (47%)

Eten en wijn (32%)

Activiteit of avontuur (30%)

Romantisch verblijf (30%)

Unieke vakanties, en de beroepsgroep die dit waarschijnlijk boekt

Roadtrips:

Strijdkrachten (20%)

Festivals of evenementen:

Media en communicatie (30%)

Buitenleven (camping / wilde dieren):

Land- en tuinbouw (26%)

Eten en wijn:

Managementadvies (24%)

Wellness (yoga of spa):

Sociaal of welzijn (22%)

Wanneer het gaat om de voorkeursaccommodatie voor een vakantieverblijf staat een plek met ‘lokale charme’ in de top drie van alle professionals (23%), naast de opties in het middensegment (31%) en plekken met all-inclusivedeals (23%). De variaties tussen de verschillende beroepsgroepen zijn als volgt:

Voorkeur vakantieverblijf

Beroepsgroepen die er waarschijnlijk verblijven

Eersteklas of luxe

Managementadvies en bankwezen / financiële dienstverlening – 20% elk

Tweede thuis

Architectuur en design – 23%

Land- en tuinbouw – 19%

Boetiek of nieuw

Architectuur en design – 20%

Bankwezen / financiële dienstverlening – 15%

Met eigen kookgelegenheid / met schoonmaakservice

Liefdadigheid & ngo’s – 22%

Kunst en cultuur – 21%

Unieke accommodatie (bijv. een tent, boot of zelfs een boomhut)

Architectuur en design – 17%

Strijdkrachten – 10%

Als we kijken naar de reden voor het kiezen van een vakantieverblijf blijkt de locatie voor alle beroepsgroepen de belangrijkste factor te zijn, waarbij 43% dicht bij lokale attracties wil zijn, gevolgd door comfort (34%) en snel en gratis WiFi (31%). Een goed begin van de dag is ook van essentieel belang, waarbij de belangrijkste faciliteiten voor de verschillende beroepsgroepen een comfortabel bed (62%) en een lekker ontbijt (42%) zijn.

Ripsy Bandourian, Senior Director van Product Development bij Booking.com Business, zegt hierover: “De mogelijkheid om te kunnen reizen voor werk wordt zeer op prijs gesteld door werkende professionals, met name door de generatie millennials. Daarnaast willen zakenreizigers, meer dan ooit, optimaal profiteren van de tijd die ze doorbrengen in een zakelijke bestemming – zowel voor werk als voor vrije tijd. Bij Booking.com Business begrijpen we dat de redenen en voorkeuren van zakenreizigers voor reizen en accommodaties enorm verschillen. Daarom bieden we een grote keuze aan accommodaties met het uitgebreidste aanbod van unieke accommodatietypes, in combinatie met de flexibiliteit en technologie om onderweg heel eenvoudig boekingen te maken en te wijzigen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel Hotelketens
Erwin M. Bruyn wordt Country Manager bij Deutsche Hospitality

Deutsche Hospitality herstructureert haar merkenportfolio. In de toekomst wordt het traditionele merk Steigenberger Hotels & Resorts gecombineerd met het lifestyle merk Jaz in the City om samen het nieuwe 'upscale' segment te vormen. Hierdoor wordt het mogelijk om gezamenlijke synergi&eu ...

Achtergronden
14 jaar geleden in Hospitality Management; Robert Kranenborg

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2007. Een interview met Robert Kranenborgh. In 2007 chef van het met e ...

De stelling van de maand: 2022 wordt nog uitdagender dan 2021

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De tweede stelling luidt ...

Internationaal
Edition Hotels opent 8 hotels wereldwijd

Edition Hotels kondigt haar verdere internationale uitbreiding aan richting eind 2022, met de geplande opening van acht nieuwe accommodaties verspreid over drie continenten. Onder de nieuwe openingen bevinden zich locaties in Rome, Madrid, Dubai, Reykjavik, Tampa, Doha, Mexico's Riviera Maya ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Economie Interview Ewout Hoogendoorn
BORON investeert: 10.000 bedden op 30 locaties

In een tijd dat de hotellerie gebukt gaat onder de gevolgen van het coronavirus, maakt BORON - de investeringsmaatschappij van de familie J.A. Fentener van Vlissingen (oprichter BCD Travel) - bekend flink te investeren in de hotellerie. De plannen liegen er niet om: 10.000 bedden op minimaal der ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: