Zakenreis als voorwaarde bij accepteren van een baan

19 december 2017 | Thijs Jacobs

Uit nieuw onderzoek van Booking.com Business blijkt dat zakenreizen voor werknemers belangrijk zijn in hun keuze voor een werkgever en de binding die werknemers hebben met hun werkgever. Daarnaast blijkt dat het soort werk dat mensen doen van invloed is op de manier waarop zij kijken naar reizen voor werk of vakantie. Volgens het onderzoek is er ook in toenemende mate overlap van die twee. Het onderzoek richtte zich op 17.000 professionals uit 24 landen in meer dan 20 verschillende vakgebieden om de gemeenschappelijke trends en verschillen per beroep te identificeren.

Zakenreizen als voorwaarde

Bijna een derde (30%) van alle professionals accepteerde hun baan geheel of gedeeltelijk vanwege de aangeboden zakelijke reismogelijkheden. Dit laat duidelijk zien dat zakenreizen een belangrijke voorwaarde zijn voor werknemers. Dit gevoel leeft het sterkst onder architecten en designers (45%) en managementconsultants (38%).

Daarnaast zegt meer dan een derde (38%) dat ze actief op zoek gaan naar een nieuwe baan, als dat betekent dat ze nog meer zakelijk kunnen reizen. Dit percentage stijgt tot 46% voor 18- tot 34-jarigen, en hetzelfde geldt voor architecten en designers (48%) en managementconsultants (43%). Werkgevers die de beste talenten willen werven en behouden, zorgen ervoor dat reizen een belangrijk onderdeel is van het takenpakket.

‘Zakenvakanties’ zijn een combinatie van werk met vrije tijd, maar de invulling verschilt per beroep

Een derde van de professionals (32%) vindt dat hun werk en vrije tijd een enorme overlap heeft. Dit sentiment is het sterkst onder de ondervraagden in de sectoren land- en tuinbouw (43%), architectuur en design (43%) en managementadvies (42%). In alle branches proberen professionals het meeste uit hun zakenreis te halen. Twee derde (69%) verlengt hun zakenreis met een paar uur of enkele dagen om van de stad te genieten, terwijl driekwart (73%) de tijd neemt voor vrijetijdsactiviteiten. 45% van de professionals waardeert de mogelijkheid om een zakenreis met vrije tijd te combineren meer dan traditionele extra’s op de werkvloer.

Dus wat drijft professionals om een zakenreis te combineren met vrije tijd?

De twee belangrijkste factoren zijn gebaseerd op de bestemming – 62% wil een stad verkennen die ze nog niet eerder bezocht hebben, en 39% wil meer tijd doorbrengen op hun favoriete plek. Maar de resultaten tonen ook subtiele verschillen aan, in hoe beroepsgroepen met hun vrije tijd omgaan tijdens een zakenreis en de belangrijkste redenen om dit te combineren:

Redenen voor het combineren van werk met vrije tijd

Gemiddelde professionals wereldwijd

Verschillen tussen professionals

Profiteren van een weekend in een zakelijke bestemming

39%

Technologie (46%)

Bankwezen en Financiële dienstverlening (44%)

Sociaal en Welzijn (42%)

Even weg van werk om op te laden

38%

Gastvrijheidssector en vrije tijd (43%)

Medische sector en Gezondheidszorg (42%)

Lokale of nationale overheid (41%)

Geld besparen aangezien sommige reiskosten al gedekt zijn

35%

Onderwijs (39%)

Sociaal en welzijn (39%)

Lokale of nationale overheid (38%)

Een zakenreis verlengen om een langeafstandsvlucht aantrekkelijker te maken

21%

Architecten & Designers (30%)

Management Consultancy (26%)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Van de professionals die hun zakenreizen verlengen om zo meer vrije tijd te creëren op de bestemming, breidt de meerderheid de reis met zo’n 24 uur uit (41%), gevolgd door 2-3 dagen (29%) en enkele uren (24%). De manier waarop ze deze vrije tijd invullen biedt een interessante kijk op de reizende professional van vandaag. De top drie wordt gevormd door de meer traditionele activiteiten, zoals het bezoeken van beroemde attracties (57%), het proeven van lokale gerechten (42%) en shoppen (40%), maar er zijn interessante verschillen te zien tussen de vakgebieden:

Het ervaren van lokale kunst en cultuur staat in de top drie activiteiten voor mensen werkzaam in architectuur en design (45%), managementadvies (43%) en het onderwijs (42%)

Voor professionals in de bouw en techniek (26%), communicatie en media (26%), liefdadigheid en ngo’s (25%) en juridische sector (25%) is de kans groter dat ze meer tijd doorbrengen met hun collega’s of cliënten

Voor professionals in de vakgebieden sociaal en welzijn (22%), strijdkrachten (22%), en land- en tuinbouw (21%) is de kans groter dat ze slapen of uitrusten wanneer ze vrije tijd hebben

Voorkeuren van professionals weergegeven in hun reiskeuzes voor vrije tijd

Van alle beroepen zegt 70% van de werknemers dat het vrijmaken van tijd voor vakantie voor meer werkplezier zorgt. Bovendien zegt de meerderheid (75%) dat reizen in eigen tijd hen helpt beter om te gaan met stress en druk.

De voorkeuren voor soorten vakanties laten unieke trends voor professionals in verschillende beroepsgroepen zien:

Top 5 vakantievoorkeuren, voor alle beroepen

Totale ontspanning (48%)

Tijd voor de familie (47%)

Eten en wijn (32%)

Activiteit of avontuur (30%)

Romantisch verblijf (30%)

Unieke vakanties, en de beroepsgroep die dit waarschijnlijk boekt

Roadtrips:

Strijdkrachten (20%)

Festivals of evenementen:

Media en communicatie (30%)

Buitenleven (camping / wilde dieren):

Land- en tuinbouw (26%)

Eten en wijn:

Managementadvies (24%)

Wellness (yoga of spa):

Sociaal of welzijn (22%)

Wanneer het gaat om de voorkeursaccommodatie voor een vakantieverblijf staat een plek met ‘lokale charme’ in de top drie van alle professionals (23%), naast de opties in het middensegment (31%) en plekken met all-inclusivedeals (23%). De variaties tussen de verschillende beroepsgroepen zijn als volgt:

Voorkeur vakantieverblijf

Beroepsgroepen die er waarschijnlijk verblijven

Eersteklas of luxe

Managementadvies en bankwezen / financiële dienstverlening – 20% elk

Tweede thuis

Architectuur en design – 23%

Land- en tuinbouw – 19%

Boetiek of nieuw

Architectuur en design – 20%

Bankwezen / financiële dienstverlening – 15%

Met eigen kookgelegenheid / met schoonmaakservice

Liefdadigheid & ngo’s – 22%

Kunst en cultuur – 21%

Unieke accommodatie (bijv. een tent, boot of zelfs een boomhut)

Architectuur en design – 17%

Strijdkrachten – 10%

Als we kijken naar de reden voor het kiezen van een vakantieverblijf blijkt de locatie voor alle beroepsgroepen de belangrijkste factor te zijn, waarbij 43% dicht bij lokale attracties wil zijn, gevolgd door comfort (34%) en snel en gratis WiFi (31%). Een goed begin van de dag is ook van essentieel belang, waarbij de belangrijkste faciliteiten voor de verschillende beroepsgroepen een comfortabel bed (62%) en een lekker ontbijt (42%) zijn.

Ripsy Bandourian, Senior Director van Product Development bij Booking.com Business, zegt hierover: “De mogelijkheid om te kunnen reizen voor werk wordt zeer op prijs gesteld door werkende professionals, met name door de generatie millennials. Daarnaast willen zakenreizigers, meer dan ooit, optimaal profiteren van de tijd die ze doorbrengen in een zakelijke bestemming – zowel voor werk als voor vrije tijd. Bij Booking.com Business begrijpen we dat de redenen en voorkeuren van zakenreizigers voor reizen en accommodaties enorm verschillen. Daarom bieden we een grote keuze aan accommodaties met het uitgebreidste aanbod van unieke accommodatietypes, in combinatie met de flexibiliteit en technologie om onderweg heel eenvoudig boekingen te maken en te wijzigen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: