Zakenreis als voorwaarde bij accepteren van een baan

19 december 2017 | Thijs Jacobs

Uit nieuw onderzoek van Booking.com Business blijkt dat zakenreizen voor werknemers belangrijk zijn in hun keuze voor een werkgever en de binding die werknemers hebben met hun werkgever. Daarnaast blijkt dat het soort werk dat mensen doen van invloed is op de manier waarop zij kijken naar reizen voor werk of vakantie. Volgens het onderzoek is er ook in toenemende mate overlap van die twee. Het onderzoek richtte zich op 17.000 professionals uit 24 landen in meer dan 20 verschillende vakgebieden om de gemeenschappelijke trends en verschillen per beroep te identificeren.

Zakenreizen als voorwaarde

Bijna een derde (30%) van alle professionals accepteerde hun baan geheel of gedeeltelijk vanwege de aangeboden zakelijke reismogelijkheden. Dit laat duidelijk zien dat zakenreizen een belangrijke voorwaarde zijn voor werknemers. Dit gevoel leeft het sterkst onder architecten en designers (45%) en managementconsultants (38%).

Daarnaast zegt meer dan een derde (38%) dat ze actief op zoek gaan naar een nieuwe baan, als dat betekent dat ze nog meer zakelijk kunnen reizen. Dit percentage stijgt tot 46% voor 18- tot 34-jarigen, en hetzelfde geldt voor architecten en designers (48%) en managementconsultants (43%). Werkgevers die de beste talenten willen werven en behouden, zorgen ervoor dat reizen een belangrijk onderdeel is van het takenpakket.

‘Zakenvakanties’ zijn een combinatie van werk met vrije tijd, maar de invulling verschilt per beroep

Een derde van de professionals (32%) vindt dat hun werk en vrije tijd een enorme overlap heeft. Dit sentiment is het sterkst onder de ondervraagden in de sectoren land- en tuinbouw (43%), architectuur en design (43%) en managementadvies (42%). In alle branches proberen professionals het meeste uit hun zakenreis te halen. Twee derde (69%) verlengt hun zakenreis met een paar uur of enkele dagen om van de stad te genieten, terwijl driekwart (73%) de tijd neemt voor vrijetijdsactiviteiten. 45% van de professionals waardeert de mogelijkheid om een zakenreis met vrije tijd te combineren meer dan traditionele extra’s op de werkvloer.

Dus wat drijft professionals om een zakenreis te combineren met vrije tijd?

De twee belangrijkste factoren zijn gebaseerd op de bestemming – 62% wil een stad verkennen die ze nog niet eerder bezocht hebben, en 39% wil meer tijd doorbrengen op hun favoriete plek. Maar de resultaten tonen ook subtiele verschillen aan, in hoe beroepsgroepen met hun vrije tijd omgaan tijdens een zakenreis en de belangrijkste redenen om dit te combineren:

Redenen voor het combineren van werk met vrije tijd

Gemiddelde professionals wereldwijd

Verschillen tussen professionals

Profiteren van een weekend in een zakelijke bestemming

39%

Technologie (46%)

Bankwezen en Financiële dienstverlening (44%)

Sociaal en Welzijn (42%)

Even weg van werk om op te laden

38%

Gastvrijheidssector en vrije tijd (43%)

Medische sector en Gezondheidszorg (42%)

Lokale of nationale overheid (41%)

Geld besparen aangezien sommige reiskosten al gedekt zijn

35%

Onderwijs (39%)

Sociaal en welzijn (39%)

Lokale of nationale overheid (38%)

Een zakenreis verlengen om een langeafstandsvlucht aantrekkelijker te maken

21%

Architecten & Designers (30%)

Management Consultancy (26%)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Van de professionals die hun zakenreizen verlengen om zo meer vrije tijd te creëren op de bestemming, breidt de meerderheid de reis met zo’n 24 uur uit (41%), gevolgd door 2-3 dagen (29%) en enkele uren (24%). De manier waarop ze deze vrije tijd invullen biedt een interessante kijk op de reizende professional van vandaag. De top drie wordt gevormd door de meer traditionele activiteiten, zoals het bezoeken van beroemde attracties (57%), het proeven van lokale gerechten (42%) en shoppen (40%), maar er zijn interessante verschillen te zien tussen de vakgebieden:

Het ervaren van lokale kunst en cultuur staat in de top drie activiteiten voor mensen werkzaam in architectuur en design (45%), managementadvies (43%) en het onderwijs (42%)

Voor professionals in de bouw en techniek (26%), communicatie en media (26%), liefdadigheid en ngo’s (25%) en juridische sector (25%) is de kans groter dat ze meer tijd doorbrengen met hun collega’s of cliënten

Voor professionals in de vakgebieden sociaal en welzijn (22%), strijdkrachten (22%), en land- en tuinbouw (21%) is de kans groter dat ze slapen of uitrusten wanneer ze vrije tijd hebben

Voorkeuren van professionals weergegeven in hun reiskeuzes voor vrije tijd

Van alle beroepen zegt 70% van de werknemers dat het vrijmaken van tijd voor vakantie voor meer werkplezier zorgt. Bovendien zegt de meerderheid (75%) dat reizen in eigen tijd hen helpt beter om te gaan met stress en druk.

De voorkeuren voor soorten vakanties laten unieke trends voor professionals in verschillende beroepsgroepen zien:

Top 5 vakantievoorkeuren, voor alle beroepen

Totale ontspanning (48%)

Tijd voor de familie (47%)

Eten en wijn (32%)

Activiteit of avontuur (30%)

Romantisch verblijf (30%)

Unieke vakanties, en de beroepsgroep die dit waarschijnlijk boekt

Roadtrips:

Strijdkrachten (20%)

Festivals of evenementen:

Media en communicatie (30%)

Buitenleven (camping / wilde dieren):

Land- en tuinbouw (26%)

Eten en wijn:

Managementadvies (24%)

Wellness (yoga of spa):

Sociaal of welzijn (22%)

Wanneer het gaat om de voorkeursaccommodatie voor een vakantieverblijf staat een plek met ‘lokale charme’ in de top drie van alle professionals (23%), naast de opties in het middensegment (31%) en plekken met all-inclusivedeals (23%). De variaties tussen de verschillende beroepsgroepen zijn als volgt:

Voorkeur vakantieverblijf

Beroepsgroepen die er waarschijnlijk verblijven

Eersteklas of luxe

Managementadvies en bankwezen / financiële dienstverlening – 20% elk

Tweede thuis

Architectuur en design – 23%

Land- en tuinbouw – 19%

Boetiek of nieuw

Architectuur en design – 20%

Bankwezen / financiële dienstverlening – 15%

Met eigen kookgelegenheid / met schoonmaakservice

Liefdadigheid & ngo’s – 22%

Kunst en cultuur – 21%

Unieke accommodatie (bijv. een tent, boot of zelfs een boomhut)

Architectuur en design – 17%

Strijdkrachten – 10%

Als we kijken naar de reden voor het kiezen van een vakantieverblijf blijkt de locatie voor alle beroepsgroepen de belangrijkste factor te zijn, waarbij 43% dicht bij lokale attracties wil zijn, gevolgd door comfort (34%) en snel en gratis WiFi (31%). Een goed begin van de dag is ook van essentieel belang, waarbij de belangrijkste faciliteiten voor de verschillende beroepsgroepen een comfortabel bed (62%) en een lekker ontbijt (42%) zijn.

Ripsy Bandourian, Senior Director van Product Development bij Booking.com Business, zegt hierover: “De mogelijkheid om te kunnen reizen voor werk wordt zeer op prijs gesteld door werkende professionals, met name door de generatie millennials. Daarnaast willen zakenreizigers, meer dan ooit, optimaal profiteren van de tijd die ze doorbrengen in een zakelijke bestemming – zowel voor werk als voor vrije tijd. Bij Booking.com Business begrijpen we dat de redenen en voorkeuren van zakenreizigers voor reizen en accommodaties enorm verschillen. Daarom bieden we een grote keuze aan accommodaties met het uitgebreidste aanbod van unieke accommodatietypes, in combinatie met de flexibiliteit en technologie om onderweg heel eenvoudig boekingen te maken en te wijzigen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Opening Den Haag
Park Centraal opent in cultureel centrum van Den Haag

Hospitalitygroep Sircle Collection heeft het 160 jaar oude pand van Park Hotel Den Haag, voorzien van een grondige restyling waarmee het interieur en de identiteit opnieuw zijn vormgegeven tot Park Centraal Den Haag. De renovatie en rebranding van het hotel brengen het culturele erfgoed en bewaarde ...

Columns
Column Jantiene Berg: Mijn hele hebben en houwen op tafel

Het is nu vijf maanden geleden dat mijn compagnon en ik de sleutel van ons urban boutique hotel in Rotterdam inleverden bij de curator. Per direct geen zeggenschap meer, maar nog wel een hoop verplichtingen richting de curator. Een eenzaam proces zonder echt afscheid van je gasten en medewerkers te ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig gemiddeld 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies, dus een gemiddelde op basis van deze rekensom: 2,75 procent van het verlies aan omzet. Dit meldt de NOS op basis ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: