Zakenreizen op maat de sleutel tot het werven en behouden van werknemers

2 november 2017 | Thijs Jacobs

Nieuw onderzoek van Booking.com Business toont aan dat het soort werk dat mensen doen, hun mening bepaalt over het reizen voor werk of vakantie. Bijna een derde (30%) van alle werkende professionals accepteerde hun baan geheel of gedeeltelijk vanwege de aangeboden zakelijke reismogelijkheden. Dit laat duidelijk zien dat zakenreizen aantrekkelijk zijn voor werknemers. Wanneer we kijken naar specifieke beroepen dan leeft dit gevoel het sterkst onder Architecten en Designers (45%) en Management Consultants (38%).

Nieuwe baan

Daarnaast zegt meer dan een derde (38%) dat ze actief op zoek zouden gaan naar een nieuwe baan, als dat betekent dat ze nog meer zakelijk kunnen reizen. Dit percentage stijgt tot 46% voor 18-34-jarigen en hetzelfde geldt voor Architecten en Designers (48%) en Management Consultants (43%). Deze statistieken geven aan dat werkgevers die de beste talenten willen werven en behouden, ervoor moeten zorgen dat reizen een belangrijk deel uitmaakt van het takenpakket.

‘Zakenvakanties’ zijn een combinatie van werk met vrije tijd, maar de invulling verschilt per beroep

Een derde van de professionals (32%) vindt dat hun werk en vrije tijd een enorme overlap heeft, vooral mensen in de Land- en tuinbouw (43%), Architectuur en Design (43%) en Management Consultancy (42%). Het is dan ook geen verrassing dat, onafhankelijk van de branche, professionals het meeste uit een bestemming proberen te halen wanneer ze op reis zijn. Twee derde (69%) verlengt hun zakenreis met een paar uur of enkele dagen om van de stad te genieten, terwijl driekwart (73%) de tijd neemt voor vrijetijdsactiviteiten tijdens hun reis. In totaal waardeert 45% van de professionals deze mogelijkheid om een zakenreis met vrije tijd te combineren meer dan traditionele extra’s op de werkvloer.

Bestemming van belang

Dus wat drijft professionals om een zakenreis te combineren met vrije tijd? De twee belangrijkste factoren zijn gebaseerd op de bestemming - 62% wil een stad verkennen die ze nog niet eerder bezocht hebben, en 39% wil meer tijd doorbrengen op hun favoriete plek. Maar de resultaten laten ook subtiele verschillen zien in hoe beroepsgroepen met hun vrije tijd omgaan tijdens een zakenreis:

 

Redenen voor het combineren van werk met vrije tijd

Gemiddelde professionals wereldwijd

Verschillen professionals

Profiteren van een weekend op een zakelijke bestemming

39%

Technologie (46%)

Bankwezen en Financiële dienstverlening (44%)

Sociaal en Welzijn (42%)

Even weg van werk om op te laden

38%

Gastvrijheidssector en vrije tijd (43%)

Medische sector en Gezondheidszorg (42%)

Lokale of nationale overheid (41%)

Een zakenreis verlengen om een langeafstandsvlucht aantrekkelijker te maken

21%

Architecten & Designers (30%)

Management Consultancy (26%)

 

Geld besparen aangezien sommige reiskosten al gedekt zijn

35%

Onderwijs (39%)

Sociaal en welzijn (39%)

Lokale of nationale overheid (38%)

 

Van de professionals die hun zakenreizen verlengen met vrije tijd doet de meerderheid (41%) dat voor 24 uur, gevolgd door 2-3 dagen (29%) en enkele uren (24%). De manier waarop ze deze vrije tijd invullen biedt een interessante kijk op de reizende professional van vandaag.

De top drie wordt gevormd door de meer traditionele activiteiten, zoals het bezoeken van beroemde attracties (57%), het proeven van lokale gerechten (42%) en shoppen (40%), maar er zijn interessante variaties te zien in de verschillende vakgebieden:

Het ervaren van lokale kunst en cultuur staat in de top drie activiteiten voor mensen werkzaam in Architectuur en Design (45%), Management Consultancy (43%) en het onderwijs (42%). 

Voor professionals in de Bouw en Techniek (26%), Communicatie en Media (26%), Liefdadigheid en NGO’s (25%) en Juridisch is de kans groter dat ze meer tijd doorbrengen met hun collega’s of cliënten buiten werktijd. 

Voor professionals in de vakgebieden Sociaal en Welzijn (22%) en Land- en tuinbouw (21%) is de kans groter dat ze slapen of uitrusten wanneer ze vrije tijd hebben.  

 

Voorkeuren van professionals weergegeven in hun reiskeuzes voor vrije tijd

Van alle beroepen zegt 70% van de werknemers dat het vrijmaken van tijd voor vakantie voor meer werkplezier zorgt. Bovendien zegt de meerderheid (75%) dat vakantiereizen in eigen tijd helpt om beter om te kunnen gaan met stress en druk. 

De voorkeuren voor soorten vakanties laten unieke trends voor professionals in verschillende beroepsgroepen zien:

 

Top 5 vakantievoorkeuren, voor alle beroepen

Totale ontspanning (48%)

 

Tijd voor de familie (47%)

 

Eten en wijn (32%)

 

Activiteit of avontuur (30%)

 

Romantisch verblijf (30%)

 

Unieke vakanties en de beroepsgroep die dit waarschijnlijk boekt

Roadtrips:

 

Festivals of evenementen:

Media en communicatie (30%)

Buitenleven (camping/wilde dieren):

Land- en tuinbouw (26%)

Eten en wijn:

Management consultancy (24%)

Wellness (yoga of spa):

Sociaal of welzijn (22%)

 

Wanneer het gaat om de voorkeursaccommodatie voor een vakantieverblijf staat een plek met ‘lokale charme’ in de top drie van alle professionals (23%), naast de opties in het middensegment (31%) en plekken met all-inclusivedeals (23%). Ook hier is er een verschil tussen de beroepsgroepen te zien:

 

Voorkeur vakantieverblijf

Beroepsgroepen die er waarschijnlijk verblijven

Eersteklas of luxe

Management Consultancy en Bankwezen / Financiële dienstverlening – 20% elk

Tweede thuis

Architectuur en Design – 23%

Land- en tuinbouw – 19%

Boetiek of nieuw

Architectuur en Design – 20%

Bankwezen / Financiële dienstverlening – 15%

Met eigen kookgelegenheid/ met schoonmaakservice

Liefdadigheid & NGO’s – 22%

Kunst en Cultuur – 21%

Unieke accommodatie (bijv. een tent, boot of zelfs een boomhut)

Architectuur en Design – 17%

 

 

Als we kijken naar de reden voor het kiezen van een accommodatie blijkt de locatie voor alle beroepsgroepen de belangrijkste factor te zijn, waarbij 43% dicht bij lokale attracties wil zijn, gevolgd door comfort (34%) en snel en gratis WiFi (31%). Een goed begin van de dag is ook van essentieel belang, waarbij de belangrijkste accommodatiefaciliteiten voor de verschillende beroepsgroepen een comfortabel bed (62%) en een lekker ontbijt (42%) zijn.

Ripsy Bandourian, Senior Director Product Development bij Booking.com Business, zegt hierover: “De mogelijkheid om te kunnen reizen voor werk wordt zeer op prijs gesteld door werkende professionals, met name door de generatie millennials. Daarnaast willen zakenreizigers, meer dan ooit, optimaal profiteren van de tijd die ze doorbrengen op een zakelijke bestemming - zowel voor werk als vrije tijd. Bij Booking.com Business begrijpen we dat de redenen en voorkeuren van zakenreizigers voor reizen en accommodaties enorm verschillen. Daarom bieden we een grote keuze aan accommodaties met het uitgebreidste aanbod van unieke accommodatietypes, in combinatie met de flexibiliteit en technologie om onderweg heel eenvoudig boekingen te maken en wijzigen.”

Over het onderzoek

Het onderzoek richtte zich op 17.000 werkende professionals uit 24 landen in meer dan 20 verschillende vakgebieden om de gemeenschappelijke trends en verschillen per beroep te identificeren.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: Martin Hendricks, Black Label Hotels

Martin Hendricks, een ‘Sittardenaar’ in hart en nieren, ging in 2018 zijn eigen weg, nadat hij brak met zijn zakenpartner Danny Keppels, met wie hij onder de vlag van Estate Management Group een aantal zeer aantrekkelijke hotel- en evenementenlocaties in de portefeuille had. Het gaat goe...

Tech Advertorial
''Doe je gast een aanbieding tijdens het openen van de hoteldeur''

Dolf Mulder, de onbetwiste slotenkoning van Nederland, steekt zijn nek uit. Waar zijn bedrijf Hotek Hospitality Group bij vrijwel iedere hotelier bekend is vanwege de kwalitatief hoogstaande hotelsloten, doet hij tegenwoordig meer. Veel meer... De vriendelijke innovator vertelt over de nieuwe mogeli...

Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

Personalia
Sander Allegro nieuwe algemeen directeur van QL Hotels

Sander Allegro, vaste columnist voor Hospitality Management, maakte zojuist via social media bekend dat hij per 1 januari 2020 aan de slag gaat als algemeen directeur van QL Hotels. Hieronder lees je de bekendmaking van Sander, die hij op Facebook plaatste: 'Per 1 januari 2020 ga ik aan de sl...

Achtergronden Internationaal
Virtuoso feliciteert awardwinnende topmanagers

Wereldwijd reisnetwerk Virtuoso feliciteert de vijf leden en adviseurs van het reisbureau die de EMEA netwerkprijzen voor innovatie, leiderschap en verkoopkracht hebben gewonnen. De Virtuoso EMEA Member Awards tonen leden die het kaliber van het talent binnen het netwerk illustreren. De winnaars wer...

Opening Internationaal
Louvre Hotels Group opent twee hotels in ‘Le Belaroïa’

Louvre Hotels Group zet zijn ontwikkelingsstrategie voort door uit te breiden op belangrijke locaties. Deze keer richten zij zich in Montpellier specifiek op Le Belaroïa, een complex van 9000 m2, ontworpen door de Franse architect Manuelle Gautrand. In dit complex worden voor het eerst in Frank...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: