Zakenreizigers maken minder gebruik van directe boekingskanalen in 2018

20 december 2018 | Thijs Jacobs

De trend onder zakenreizigers om vlucht en accommodatie rechtstreeks bij leveranciers te boeken is met 12% gedaald, blijkt uit recent onderzoek van SAP Concur en GBTA. Het aantal Europese zakenreizigers die rechtstreeks vluchten boekt bij hun favoriete luchtvaartmaatschappij is gedaald van 79 procent in 2017 naar 68 procent in 2018. In dezelfde periode daalde het aantal rechtstreekse boekingen van hotelovernachtingen van 83 procent in 2017 naar 70 procent in 2018.

OBTs in trek

Pierre-Emmanuel Tetaz, EMEA SVP en General Manager bij SAP Concur zegt: “Het onderzoek vertelt ons dat 62 procent van de zakenreizigers vindt dat hun werkgever enigszins of zeer vooruitstrevend is als het gaat om de boekingstechnologie. Dat kan de reden zijn waarom ze afstappen van rechtstreekse boekingen en vaker gebruikmaken van online booking tools (OBTs) in 2018. Maar er kan meer worden gedaan om het gebruik van deze corporate kanalen te stimuleren, in het voordeel van zowel de reiziger als zijn werkgever.”

Voor travel managers die het gebruik van corporate boekingskanalen willen verbeteren, is er nu aangetoond dat zakenreizigers in heel Europa gemak en een persoonlijke benadering willen. In het algemeen zei 41 procent dat zij liever rechtstreeks boekten omdat het gemakkelijker was.

Er zijn in het continent wel wat verschillen:

In de Benelux-landen staat prijs bovenaan de lijst, gekozen door 48 procent van de reizigers. Gemak en betere keuze komen volgens 38 procent op een gedeelde tweede plaats.

Gemak en prijs zijn ook de meest gekozen redenen in de UK: 48 procent van de reizigers koos daarvoor.

In Frankrijk staat gemak bovenaan (gekozen door 45 procent), gevolgd door de prijs (gekozen door 44 procent).

In de Scandinavische landen is prijs veruit de populairste reden om een rechtstreekse boeking te doen – gekozen door 42 procent, tegenover 36 procent die gaan voor gemak.

Prijs en de beschrijvingen op directe boekingskanalen zijn de twee meest gekozen redenen in Duitsland – beide door 44 procent. Gemak komt op de derde plaats (37 procent).

Bij de vraag naar kenmerken die ze graag zouden zien in corporate booking tools, noemde 43 procent van de reizigers in EMEA het gepersonaliseerde boeken in hun top drie van keuzes. 42 procent noemde goedkeuring vóór het boeken van de reis en personalisering.

De kwaliteit van alleen technologie volstaat niet om het gedrag van de zakenreiziger te veranderen. Een strikter reisbeleid kan leiden tot een kleine, maar nog altijd merkbare toename in het gebruik van corporate kanalen. In een typerend voorbeeld boekte 74 procent van de reizigers bij wie het bedrijfsbeleid redelijk flexibel was, nog steeds rechtstreeks bij een luchtvaartmaatschappij. Dat aantal daalde naar 64 procent bij reizigers bij wie het bedrijf een veel strikter reisbeleid hanteerde.

Er is ook heel wat ruimte voor verbetering rondom het beleid: 43 procent van de zakenreizigers zei dat hun reisbeleid de afgelopen 5 jaar flexibeler was geworden en maar 15 procent gaf aan dat het strikter was geworden.

Een meer gepersonaliseerde boekingsprocedure aanbieden, vereist ook nieuwe manieren om te denken over reisbeleid, met name het delen van data in het tijdperk van de GDPR.

Voorbeelden:

45 procent van de reizigers deelt alleen persoonsgegevens als het doel daarvan duidelijk is.

42 procent wil alleen delen als ze op elk moment kunnen kiezen voor een opt-out.

47 procent wil reisvoorkeuren en favorieten met hun online booking tool delen.

45 procent wil contactgegevens delen.

43 procent wil de locatie van hun bedrijf delen.

Toch zijn reizigers veel minder bereid om meer persoonlijke informatie te delen, zoals woonadres, dieetvoorkeuren of biometrie (bijvoorbeeld vingerafdrukken).

Hoge verwachtingen

Jessica Collison, directeur research bij GBTA, zei: “Reizigers hebben hoge verwachtingen van hun werkgever als het gaat om veiligheid, aangezien de meerderheid (73 procent) verwacht dat de werkgever proactief contact met hen opnemen binnen twee uur na een noodgeval – ondanks het feit dat de meesten geen contact zouden opnemen met hun organisatie als ze hulp nodig hadden, en daarmee de verantwoordelijkheid volledig bij de organisatie legden.”

“Deze verwachting gold ook voor bleisure travel, waarbij 31 procent verwachtte dat hun bedrijf ook verantwoordelijk was voor de veiligheid van de reiziger op vakantiedagen die aan de zakenreis waren vastgeplakt. Reizigers hebben oprechte waardering voor het zorgplichtelement in bedrijfstools, dus het is niet verrassend dat zij meer veiligheidsgerelateerde kenmerken zouden willen, zoals steun in geval van nood en veiligheidsalerts als onderdeel van de bedrijfsmiddelen in de toekomst.”

Tetaz van SAP Concur concludeert: “De aard van zakenreizen blijft veranderen, en reizigers vragen meer van zowel hun leveranciers als hun werkgevers. Dat legt aan de ene kant meer druk op travel managers binnen bedrijven, die de kosten van reizen van leidinggevenden moeten beheersen en een zorgplicht hebben voor werknemers die onderweg zijn. Aan de andere kant biedt dat hen een mogelijkheid om een reizigersvriendelijkere component toe te voegen aan hun reputatie als werkgever, op basis van de juiste combinatie van beleid en technologie.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Branded Content
Vrouwelijke ondernemers en managers gaan post-lockdown ‘unwinden’ op de Veluwe

Vrouwelijke ondernemers en managers in onze branche hebben het de afgelopen maanden extra zwaar gehad. Ze moesten in de lockdown vaak meerdere ballen in de lucht houden. Via zoom-meetings moesten ze hun teams blijven aansturen en motiveren. Ondertussen drukte ook de continue aandacht voor kinderen ...

BUAS Coronacrisis
Hotelpersoneel onder het vergrootglas tijdens de coronapandemie

De uitbraak van het SARS-CoV-2 virus (coronavirus) in het eerste kwartaal van 2020 bood een unieke kans voor onderzoek: welke impact heeft een dergelijke pandemie op de tevredenheid van hotelgasten? Kartlien Stokman schreef voor haar opleiding aan de BUAS haar scriptie over dit onderwerp. De belangr...

Toerisme Den Haag
Den Haag is een perfecte Staycation bestemming

In maart en april vlogen de annuleringen binnen bij de hotels. Het leek een dramatisch jaar te worden. Ondertussen zitten hotels aan de kust weer helemaal vol en profiteren ze van het feit dat veel Nederlanders dit jaar voor een vakantie in eigen land gaan. – Aankomend weekend nog last minu...

Amsterdam Coronacrisis
Zakelijke markt start weer op: Mercure Amsterdam City heropent op 17 juli

Het viersterrenhotel Mercure Amsterdam City heropent haar deuren op 17 juli. Door de versoepelde maatregelen kan het hotel de veiligheid voor gasten en het personeel weer garanderen. Alle 386 moderne kamers worden weer beschikbaar gesteld voor zowel Nederlandse als buitenlandse toeristen. Het Mer...

Opening Internationaal
NoMad Londen opent in december

Het in New York gevestigde horecabedrijf Sydell Group is opgericht door hotelier Andrew Zobler, en in Londen opende Zobler The Ned in samenwerking met Ron Burkle en Soho House. Deze keer heeft hij samengewerkt met de in Doha gevestigde investeringsmaatschappij BTC om NoMad London te lanceren. Het ho...

Interview Longread
Hotelier Gijs Hendrikx: ''Ik betaal huur op basis van bezetting''

“Hee, met Gijs!” Ik moet even nadenken, maar dan valt het kwartje. Het is Gijs Hendrikx, de veelbelovende en succesvolle hotelier uit Venlo die mij belt. “Ik bel je even om te vertellen hoe het hier in Venlo allemaal is gegaan tijdens de coronacrisis. Volgens mij mag ik van geluk s...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: