Zo zet je een goede e-mailcampagne op

1 februari 2019 | redactie
Zo zet je een goede e-mailcampagne op

Er gaat vanuit de hotellerie veel geld naar verschillende partijen om boekingen te genereren. Uiteraard vragen deze commerciële partijen, zoals OTA’s, commissie over een gemaakte boeking. Onvermijdelijk? Ten dele wel, maar er zijn bewezen effectieve manieren om die omzet (commissie) voor een deel binnenboord te houden.

Directe boekingen genereren is heel wat waard. Door je eigen kanalen in te zetten kun je meer omzet genereren. Dit kun je doen door een uitstekende e-mailmarketingcampagne op te zetten. E-mailmarketing is een geweldig instrument om via de juiste campagnes je (toekomstige) gasten gericht en persoonlijk aan te spreken en vervolgens terug te laten komen. Een goed opgezette e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. In de training leer je over het vergroten van de conversie, maar ook over de AVG en het verbeteren van je marketingstrategie.

We helpen je vast op weg door je een aantal tips te geven.

Tips

 - Maak gebruik van je kennis. Als hotelier weet je heel goed dat bepaalde mensen terugkomen. Maak daar in je campagne gebruik van. Je weet immers wie dat zijn, wat ze als plezierig hebben ervaren en hoe je ze kunt bereiken. Ze gaan bijvoorbeeld ieder jaar naar de Ardennen of vieren Kerst altijd in hetzelfde hotel. Je weet wat ze besteed hebben, of ze gebruik hebben gemaakt van wellnessfaciliteiten of van het restaurant… Die zaken weten de OTA’s niet. Maak daar gebruik van! Deze kennis kun je eerder inzetten in je e-mailmarketingcampagne

 - Benader je doelgroepen op de juiste manier. Een mountainbiker moet anders benaderd worden dan een stel dat een romantisch weekendje weggaat. De nieuwsbrief die naar de mountainbiker gaat, kan gevuld worden met lichte foto’s, beweging en een stralende zon. Anderzijds kan de nieuwsbrief voor romantische stelletjes gevuld worden met donkerdere foto’s en romantische taferelen. Het complete plaatje moet kloppen om een goede conversie te behalen. Juist op dit vlak kan er doorgaans veel verbeterd worden.

 - Aarzel niet om vaak nieuwsbrieven te versturen. Liever één keer een rake nieuwsbrief op twaalf verzendingen dan minder verzonden campagnes en nul resultaat.

 - Verstuur geen nieuwsbrieven met veel tekst. Je moet de lezer juist naar je website lokken.

 - Probeer ook nieuwsbrieven ver vooruit te sturen. Mensen die tijdens Kerst in een hotel verblijven, boeken vaak een jaar vooruit wanneer ze de juiste trigger krijgen. Stuur dan direct na Kerst een campagne met promotie voor het volgende jaar. Als je nu al een reservering hebt staan, is dat natuurlijk veel comfortabeler in je marketingactiviteiten dan wanneer je op het laatste moment nog boekingen moet genereren.

Hulp nodig?

Als je nieuwsgierig bent geworden naar manieren om je marketingcampagne te optimaliseren en maar niet weet hoe je dit realiseert, dan kunnen wij je op weg helpen. De training e-mailmarketing van HM Academy geeft je inzicht in het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Je leert de belangrijkste do’s en don’ts aan de hand van prikkelende voorbeelden en je ontvangt de belangrijkste juridische randvoorwaarden. Daarnaast leer je wat het belang is van profielopbouw en hoe je inschrijvingen stimuleert.

Trainer is Hielko van der Molen. Hij heeft bewezen kwaliteiten, onder meer bij Fletcher Hotels (de keten die ongekende successen boekt met de e-mailcampagnes!) en verschillende bedrijven in de retail-, banking- en verzekeringssector.

HM Academy

De Horeca Managers Academy is hét trainingsinstituut voor ondernemers, managers en medewerkers binnen de horeca. HM Academy biedt trainingen toegespitst op de sectoren hotel, restaurant, café, lunchroom en bed & breakfast.

Leren bij HM Academy

Succesvolle ondernemingen vragen lerende managers en professionals. Leren is je vaardigheden verder ontwikkelen. Bij HM Academy volg je intensieve, praktijkgerichte trainingen waarmee je direct resultaat behaalt. Onze trainingen zijn effectieve instrumenten die je competenties aanscherpen.

Vakgenoten

HM Academy biedt trainingen voor de horeca. Dit betekent niet alleen dat de training naadloos aansluit, maar ook dat je samen met andere horecaprofessionals de training volgt. Dit zorgt voor herkenning en een optimale leeromgeving waarin je ervaringen kunt uitwisselen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: De waarde van het hotel

Wereldwijd wordt veel nagedacht en geredeneerd over wat de coronacrisis voor invloed heeft op de waarde van vastgoed. Binnen Horwath HTL focussen we ons uiteraard op de waarde van hotels. Hotels vallen in de buitencategorie van exploitatiegebonden vastgoed; anders dan een kantoor maakt het een onlos ...

Toerisme
Helft binnenlandse vakantiegangers wil voor eind 2020 weer op vakantie in eigen land 

Van de mensen die dit jaar op vakantie gingen in eigen land, wil ruim de helft nog eens gaan voor het einde van 2020. Dat blijkt uit onderzoek van BungalowSpecials onder 1.151 personen. Van de ondervraagden is 71% sinds maart al op vakantie geweest in eigen land. Van deze groep zegt ruim de hel ...

Interview Longread
Stand van zaken: hoteliers uiten hun zorgen

Na een bewogen en bevlogen zomer is de angst voor een tweede golf werkelijkheid. Tafelheer Sander Allegro (QL Hotels) bespreekt de stand van zaken binnen de hotellerie met Marijke Schreiner (Stayokay) Marco Lemmers (Conscious Hotels), Bastiaan Klomp (Thermae 2000) en Erwin Rozendal (Villa Beukenhof) ...

Booking.com OTA's Internationaal
Booking.com vreest 'monopolielijstje' Brussel

Glenn Fogel, CEO van Booking.com, vreest dat zijn bedrijf op een speciaal 'monopolielijstje' van de Europese Commissie komt te staan. Ambtenaren in Brussel werken aan de criteria om tot die lijst te komen. Brussel wil de twintig grootste techbedrijven ter wereld op de lijst hebben. De Europe ...

Personeel
FNV Horeca: afbouw steunmaatregelen leidt tot vertrek vakkrachten uit horecasector

De gisteren verstuurde Kamerbrief over de aanvullingen op het steun- en herstelpakket, alsmede het persmoment van het Kabinet van gisteravond zorgen voor grote onrust in de horecasector. FNV Horeca vindt het onvoorstelbaar dat het Kabinet gisteravond aangeeft dat er nog te weinig resultaten zijn om ...

Branded Content
Auping presenteert nieuw bed: Auping Noa

Auping lanceerde op 1 oktober 2020 Auping Noa, een nieuw bed ontworpen door de Deense designer en architect Eva Harlou. Met dit bed voegt Auping een nieuw ontwerp toe aan een lange rij van iconische ontwerpen. Geheel volgens de Scandinavische ontwerptraditie heeft Eva Harlou met Auping Noa een bed o ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: