Zo zet je een goede e-mailcampagne op

1 februari 2019 | redactie
Zo zet je een goede e-mailcampagne op<

Er gaat vanuit de hotellerie veel geld naar verschillende partijen om boekingen te genereren. Uiteraard vragen deze commerciële partijen, zoals OTA’s, commissie over een gemaakte boeking. Onvermijdelijk? Ten dele wel, maar er zijn bewezen effectieve manieren om die omzet (commissie) voor een deel binnenboord te houden.

Directe boekingen genereren is heel wat waard. Door je eigen kanalen in te zetten kun je meer omzet genereren. Dit kun je doen door een uitstekende e-mailmarketingcampagne op te zetten. E-mailmarketing is een geweldig instrument om via de juiste campagnes je (toekomstige) gasten gericht en persoonlijk aan te spreken en vervolgens terug te laten komen. Een goed opgezette e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. In de training leer je over het vergroten van de conversie, maar ook over de AVG en het verbeteren van je marketingstrategie.

We helpen je vast op weg door je een aantal tips te geven.

Tips

 - Maak gebruik van je kennis. Als hotelier weet je heel goed dat bepaalde mensen terugkomen. Maak daar in je campagne gebruik van. Je weet immers wie dat zijn, wat ze als plezierig hebben ervaren en hoe je ze kunt bereiken. Ze gaan bijvoorbeeld ieder jaar naar de Ardennen of vieren Kerst altijd in hetzelfde hotel. Je weet wat ze besteed hebben, of ze gebruik hebben gemaakt van wellnessfaciliteiten of van het restaurant… Die zaken weten de OTA’s niet. Maak daar gebruik van! Deze kennis kun je eerder inzetten in je e-mailmarketingcampagne

 - Benader je doelgroepen op de juiste manier. Een mountainbiker moet anders benaderd worden dan een stel dat een romantisch weekendje weggaat. De nieuwsbrief die naar de mountainbiker gaat, kan gevuld worden met lichte foto’s, beweging en een stralende zon. Anderzijds kan de nieuwsbrief voor romantische stelletjes gevuld worden met donkerdere foto’s en romantische taferelen. Het complete plaatje moet kloppen om een goede conversie te behalen. Juist op dit vlak kan er doorgaans veel verbeterd worden.

 - Aarzel niet om vaak nieuwsbrieven te versturen. Liever één keer een rake nieuwsbrief op twaalf verzendingen dan minder verzonden campagnes en nul resultaat.

 - Verstuur geen nieuwsbrieven met veel tekst. Je moet de lezer juist naar je website lokken.

 - Probeer ook nieuwsbrieven ver vooruit te sturen. Mensen die tijdens Kerst in een hotel verblijven, boeken vaak een jaar vooruit wanneer ze de juiste trigger krijgen. Stuur dan direct na Kerst een campagne met promotie voor het volgende jaar. Als je nu al een reservering hebt staan, is dat natuurlijk veel comfortabeler in je marketingactiviteiten dan wanneer je op het laatste moment nog boekingen moet genereren.

Hulp nodig?

Als je nieuwsgierig bent geworden naar manieren om je marketingcampagne te optimaliseren en maar niet weet hoe je dit realiseert, dan kunnen wij je op weg helpen. De training e-mailmarketing van HM Academy geeft je inzicht in het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Je leert de belangrijkste do’s en don’ts aan de hand van prikkelende voorbeelden en je ontvangt de belangrijkste juridische randvoorwaarden. Daarnaast leer je wat het belang is van profielopbouw en hoe je inschrijvingen stimuleert.

Trainer is Hielko van der Molen. Hij heeft bewezen kwaliteiten, onder meer bij Fletcher Hotels (de keten die ongekende successen boekt met de e-mailcampagnes!) en verschillende bedrijven in de retail-, banking- en verzekeringssector.

HM Academy

De Horeca Managers Academy is hét trainingsinstituut voor ondernemers, managers en medewerkers binnen de horeca. HM Academy biedt trainingen toegespitst op de sectoren hotel, restaurant, café, lunchroom en bed & breakfast.

Leren bij HM Academy

Succesvolle ondernemingen vragen lerende managers en professionals. Leren is je vaardigheden verder ontwikkelen. Bij HM Academy volg je intensieve, praktijkgerichte trainingen waarmee je direct resultaat behaalt. Onze trainingen zijn effectieve instrumenten die je competenties aanscherpen.

Vakgenoten

HM Academy biedt trainingen voor de horeca. Dit betekent niet alleen dat de training naadloos aansluit, maar ook dat je samen met andere horecaprofessionals de training volgt. Dit zorgt voor herkenning en een optimale leeromgeving waarin je ervaringen kunt uitwisselen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Charme Hotels breidt uit met Kasteel Solhof en Hotel Ter Elst in België

Charme Hotels heeft het hotel Ter Elst te Edegem en het kasteel Solhof te Aartselaar aan haar collectie mogen toevoegen. Hotel Ter Elst is gelegen aan de rand van de stad Antwerpen, heeft 53 ruime kamers, voorzien van gratis koffie en thee, airconditioning en wifi. ’s Ochtends kan de gast geni...

Hotelketens Achtergronden
Pulitzer maakt customer journey compleet met webshop

De Pulitzer ervaring maar dan thuis. Het is vanaf nu mogelijk met de lancering van de nieuwe Pulitzer Home collection van Pulitzer Amsterdam. Het populaire vijfsterrenhotel lanceert deze week een eigen online shop waarin typische Pulitzer producten worden verkocht. Online Shop Het idee van de ...

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Hotel Parkview Amsterdam gesloten door burgemeester vanwege incidenten met handgranaten

Gisteren is op last van burgemeester Halsema Hotel Parkview aan de Korte Van Eeghenstraat in Amsterdam gesloten. De sluiting is voor onbepaalde tijd en op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In de nacht van 5 op 6 juli is er een explosie geweest in de Korte Van Eeghenstraat. Het...

Achtergronden Tech
Gen Z: sociale media belangrijkste inspiratiebron voor vakantiebestemming

Er wordt veel gespeculeerd over Generatie Z en het gebruik van sociale media. Zijn Gen Z’ers het al zat? Delen ze nog steeds content? Zijn ze echt zo afhankelijk van influencers? Nieuw onderzoek van Booking.com wijst uit dat, alhoewel Gen Z-reizigers visueel ingesteld zijn, hun vakantiekeuzes ...

Amsterdam Interview Longread
Afscheidsinterview Hans Vugts, Hotel Casa Amsterdam

Het begrip ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ is dusdanig ingeburgerd dat de afkorting MVO telkens opduikt in allerlei marketingstrategieën. Veel bedrijven gaan kort door de bocht om zich dat predicaat toe te eigenen. Dus laten we maar eens kijken naar een hotel dat niet enkel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: