Zo zet je een goede e-mailcampagne op

Auteur: redactie
1 februari 2019
Zo zet je een goede e-mailcampagne op

Er gaat vanuit de hotellerie veel geld naar verschillende partijen om boekingen te genereren. Uiteraard vragen deze commerciële partijen, zoals OTA’s, commissie over een gemaakte boeking. Onvermijdelijk? Ten dele wel, maar er zijn bewezen effectieve manieren om die omzet (commissie) voor een deel binnenboord te houden.

Directe boekingen genereren is heel wat waard. Door je eigen kanalen in te zetten kun je meer omzet genereren. Dit kun je doen door een uitstekende e-mailmarketingcampagne op te zetten. E-mailmarketing is een geweldig instrument om via de juiste campagnes je (toekomstige) gasten gericht en persoonlijk aan te spreken en vervolgens terug te laten komen. Een goed opgezette e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. In de training leer je over het vergroten van de conversie, maar ook over de AVG en het verbeteren van je marketingstrategie.

We helpen je vast op weg door je een aantal tips te geven.

Tips

 - Maak gebruik van je kennis. Als hotelier weet je heel goed dat bepaalde mensen terugkomen. Maak daar in je campagne gebruik van. Je weet immers wie dat zijn, wat ze als plezierig hebben ervaren en hoe je ze kunt bereiken. Ze gaan bijvoorbeeld ieder jaar naar de Ardennen of vieren Kerst altijd in hetzelfde hotel. Je weet wat ze besteed hebben, of ze gebruik hebben gemaakt van wellnessfaciliteiten of van het restaurant… Die zaken weten de OTA’s niet. Maak daar gebruik van! Deze kennis kun je eerder inzetten in je e-mailmarketingcampagne

 - Benader je doelgroepen op de juiste manier. Een mountainbiker moet anders benaderd worden dan een stel dat een romantisch weekendje weggaat. De nieuwsbrief die naar de mountainbiker gaat, kan gevuld worden met lichte foto’s, beweging en een stralende zon. Anderzijds kan de nieuwsbrief voor romantische stelletjes gevuld worden met donkerdere foto’s en romantische taferelen. Het complete plaatje moet kloppen om een goede conversie te behalen. Juist op dit vlak kan er doorgaans veel verbeterd worden.

 - Aarzel niet om vaak nieuwsbrieven te versturen. Liever één keer een rake nieuwsbrief op twaalf verzendingen dan minder verzonden campagnes en nul resultaat.

 - Verstuur geen nieuwsbrieven met veel tekst. Je moet de lezer juist naar je website lokken.

 - Probeer ook nieuwsbrieven ver vooruit te sturen. Mensen die tijdens Kerst in een hotel verblijven, boeken vaak een jaar vooruit wanneer ze de juiste trigger krijgen. Stuur dan direct na Kerst een campagne met promotie voor het volgende jaar. Als je nu al een reservering hebt staan, is dat natuurlijk veel comfortabeler in je marketingactiviteiten dan wanneer je op het laatste moment nog boekingen moet genereren.

Hulp nodig?

Als je nieuwsgierig bent geworden naar manieren om je marketingcampagne te optimaliseren en maar niet weet hoe je dit realiseert, dan kunnen wij je op weg helpen. De training e-mailmarketing van HM Academy geeft je inzicht in het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Je leert de belangrijkste do’s en don’ts aan de hand van prikkelende voorbeelden en je ontvangt de belangrijkste juridische randvoorwaarden. Daarnaast leer je wat het belang is van profielopbouw en hoe je inschrijvingen stimuleert.

Trainer is Hielko van der Molen. Hij heeft bewezen kwaliteiten, onder meer bij Fletcher Hotels (de keten die ongekende successen boekt met de e-mailcampagnes!) en verschillende bedrijven in de retail-, banking- en verzekeringssector.

HM Academy

De Horeca Managers Academy is hét trainingsinstituut voor ondernemers, managers en medewerkers binnen de horeca. HM Academy biedt trainingen toegespitst op de sectoren hotel, restaurant, café, lunchroom en bed & breakfast.

Leren bij HM Academy

Succesvolle ondernemingen vragen lerende managers en professionals. Leren is je vaardigheden verder ontwikkelen. Bij HM Academy volg je intensieve, praktijkgerichte trainingen waarmee je direct resultaat behaalt. Onze trainingen zijn effectieve instrumenten die je competenties aanscherpen.

Vakgenoten

HM Academy biedt trainingen voor de horeca. Dit betekent niet alleen dat de training naadloos aansluit, maar ook dat je samen met andere horecaprofessionals de training volgt. Dit zorgt voor herkenning en een optimale leeromgeving waarin je ervaringen kunt uitwisselen.

Overig nieuws