Zoekmachine-optimalisatie (2/8)

24 september 2009 |
Zoekmachine-optimalisatie (2/8)<

Dit tweede artikel in de serie 'Succes met de hotelwebsite' gaat over zoekmachine-optimalisatie. Met zoekmachine-optimalisatie is de hotelwebsite beter vindbaar binnen de organische (niet-betaalde) zoekresultaten . Hierdoor krijgt de website meer bezoekers en zullen, als de website is gekoppeld aan een booking engine, ook de reserveringen toenemen.

h1. Hoe wordt mijn hotel beter vindbaar?

Keywords en woordcombinaties (phrases)
Bepaal voor uw hotel tussen de tien en vijftien keywords of woordcombinaties. Deze woorden moeten overeenkomen met de unieke aspecten van het hotel. Voor een wellness resort op de Veluwe zouden bijvoorbeeld de volgende woorden kunnen gelden: ‘wellness hotel’, ‘hotel Veluwe’, ‘hotel in de bossen’, ‘beautyarrangement Veluwe’, ‘luxe resort met sauna’, etc.

Meta titels en descriptions
Om de website op deze woorden te laten indexeren, moeten de woorden geplaatst worden in de meta titels en descriptions. Een voorbeeld van de titel op de homepage kan zijn:
‘ - Luxe hotel en wellnesscentrum op de Veluwe’. Let er op dat de meta titel niet langer is dan 65 tekens. De woorden binnen de titels en descriptions worden niet alleen geïndexeerd, ze komen ook naar voren in de zoekresultaten. Maak titels en descriptions dus relevant en verleidelijk, zodat meer mensen op uw vermelding zullen klikken.

Tekstuele inhoud
De teksten binnen de website moeten logisch geordend zijn, door middel van een kop (of heading / H1) en subkopjes (H2, H3, etc) . Zorg ervoor dat de belangrijkste keywords in de headings staan en schrijf goed leesbare teksten waarin de, voor uw hotel, belangrijke keywords regelmatig naar voren komen. Voor het schrijven van goede webteksten kunt u, net als voor het design, een specialist inhuren. Zorg in dat geval voor een heldere briefing.

Vormgeving
Het design van de website kan grote implicaties hebben voor de prestaties binnen de zoekmachines. Wanneer een website volledig in Flash is opgemaakt of alleen uit afbeeldingen bestaat, dan zullen de zoekmachines moeite hebben met het vinden van - tekstuele - informatie over het hotel en zal de website dus niet optimaal geïndexeerd worden. Ook het gebruik van een ‘splash page’, een zogenaamde homepage waar de bezoekers slechts een taal kunnen selecteren, is af te raden.

Techniek
De techniek achter de website heeft invloed op een goede vindbaarheid. Zorg voor een strikte scheiding van de HTML, CSS en Javascripts. Vermijd het gebruik van tabellen en frames en zorg voor een schone en geordende HTML. Meer informatie hierover treft u in het artikel ‘Techniek en Performance’.

Interne en externe links
Interne links zijn de links die binnen een website verwijzen van de ene naar de andere pagina. Voor zoekmachines zijn deze links relevant en daarom is ook een uitgekiende linktekst van belang. Als er binnen de website een pagina specifiek gaat over weekendarrangementen, dan is het aan te raden om in de tekst ook ‘weekendarrangementen’ een link te geven naar de desbetreffende pagina. Een veel gemaakte fout is het linken van de teksten als ‘Lees verder…’ of ‘Klik hier’ . Deze teksten zijn voor zoekmachines niet relevant en het is daarom beter om expliciet het onderwerp te linken.

Externe links zijn links van een externe pagina die verwijzen naar de hotelwebsite. Deze links zijn van belang omdat zoekmachines hiermee de ‘autoriteitswaarde’ of page rank (Google) bepalen. Wanneer er veel links van relevante websites naar de hotelwebsite verwijzen, dan zullen zoekmachines dit zien als een bewijs van autoriteit en hierdoor zal de website beter scoren dan websites met minder verwijzingen.

Evaluatie en optimalisatie
Het optimaliseren van de website is een continu proces. Om de effecten van bovenstaande punten te kunnen meten, kan een statistiekprogramma (bijvoorbeeld Google Analytics) handig zijn. Met dit programma kan heel eenvoudig worden bekeken op welke termen uw website wordt gevonden en bezocht. Deze informatie kunt u dan gebruiken voor het verder optimaliseren van uw website (zie voor meer informatie het artikel ‘Analytics en Reporting’).

Zoekmachine-optimalisatie is een proces waarbij veel geduld nodig is. Zoekmachines gebruiken zogenaamde ‘robots’ om websites te indexeren en het kan soms enkele maanden duren voordat wijzigingen aan een website volledig geïndexeerd zijn. Let er ook op dat de website gebouwd moet worden voor de bezoeker en niet voor de ‘robots’. Wanneer een zoekmachine achterhaalt dat bepaalde zaken zijn ingesteld ter manipulatie van de ‘robots’, dan kan dit resulteren in een penalty. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor de indexatie en het kan lastig zijn om de gevolgen van deze ‘penalty’ terug te draaien.

Mocht u vragen hebben of willen reageren op dit artikel, neem dan contact op met Thomas Dieben van BeCurious internet & hospitality | "www.curious.nl":http://www.curious.nl/?utm_source=hosman&utm_medium=banner&utm_campaign=hosman09 | 020-3880988 | "thomas@curious.nl"
Dit was het tweede artikel uit een reeks van acht artikelen 'Succes met de hotelwebsite'. Vanaf donderdag 1 oktober is het derde artikel te lezen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: