Zorg in hotels heeft toekomst

15 oktober 2009
Zorg in hotels heeft toekomst

Vandaag neemt Lodewijk van der Grinten, directeur van Koninklijke Horeca Nederland, de resultaten in ontvangst van het onderzoek 'Zorg in hotels'. De afgelopen twee jaar is door het kenniscentrum Hospitality Business praktijkonderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor de hotellerie om in te spelen op de wens van gasten met een zorgbehoefte. Het onderzoek in het project ‘Zorg voor hotels’ heeft onder andere een ‘healing experience’ concept opgeleverd. De overige resultaten zijn beschreven in een publicatie die tijdens het seminar op woensdag 14 oktober in Saxion Deventer gepresenteerd is.

*Zorgconcepten*
De ontwikkelingen in de gezondheidszorg bieden innovatieve mogelijkheden voor de hotelmarkt. Er is een stappenplan ontwikkeld dat door een hotelonderneming kan worden gevolgd om de potentie van een nader te selecteren deelmarkt te onderzoeken. Belangrijke deelmarkten zijn onder meer ‘vakantie met zorg’, ‘herstel na operatie’, ‘mensen uit balans’ en ‘senioren’. In het project is het zogeheten ‘healing experience concept’ ontwikkeld waarmee een hotel de dienstverlening optimaal kan afstemmen op de door haar gekozen doelgroep.

*Beleving bevordert herstel*
Een mooi voorbeeld is Hotel Juliana in Valkenburg. Daar kunnen nierdialyse patiënten onbezorgd vakantie vieren, zonder naar het ziekenhuis te moeten voor de dialyse. Dat kan namelijk in het hotel. Ook zijn er voorzieningen in hotels die ook voor deze doelgroep eenvoudig te gebruiken zijn. Warme zwembaden, ruime hotelkamers en gezonde maaltijden zijn voorbeelden van de beschikbare voorzieningen, die voor deze doelgroep geschikt zijn voor een ontspannen beleving in de horeca en bijdragen aan een snel herstel. "Juist voor die ontspanning is de horeca zeer geschikt", aldus Lodewijk van der Grinten.

*Continuïteit in nieuwe tijden*
"De veranderende wensen van gasten vraagt van horecaondernemers om daar op in te spelen. Ook dit rapport onderstreept de visie van Koninklijke Horeca Nederland: Continuïteit in Nieuwe tijden.", aldus Lodewijk van der Grinten. Deze visie geeft inhoud aan de toekomst van de horeca in Nederland. De 20.000 horecaondernemers staan voor de gastvrijheid in Nederland die met deze zorgconcepten voor de hotels bijdraagt aan een vernieuwende rol van de gastvrijheid voor de zorgbehoefte van vele Nederlanders. De resultaten geven een goed beeld van de 'Health and Care' markt en een praktisch stappenplan voor de hotels om deze markt aan te boren.

~Hospitality Management, Frank Lindner~

"*Stuur door...*":mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20bericht%20van%20Hotellerie.nl%20op%20Hospitality%20Management&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20Hospitality%20Management.nl%0A%0Ahttp://wwww.hospitality-management.nl/nieuws/zorg-in-hotels-heeft-toekomst/

:mailto:?SUBJECT=Abonneren%20op%20de%20gratis%20nieuwsbrief%20van%20Hotellerie.nl&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20de%20nieuwsbrief%20van%20Hotellerie.nl,%20de%20gratis%20nieuwsdienst%20van%20Hospitality%20Management.nl.%20Schrijf%20u%20nu%20in%20via%20deze%20link.%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl

Overig nieuws