10 tips voor de mooiste hotelfoto's

3 december 2020 | Redactie

Met mooie fotografie op uw website onderscheidt u zich en maakt u een goede eerste indruk. Het biedt een unieke kans om een ervoor te zorgen dat potentiële gasten uw hotel boeken. Als professioneel fotograaf met veel ervaring in de hotellerie deelt Wendy Bos haar kennis met de hotellerie:10 tips voor de mooiste hotelfoto’s.

  1. Goed kijken

Heel belangrijk is het om goed te kijken wat u wel maar ook wat u niet op de foto wilt laten zien. Loop om te beginnen door de diverse ruimtes heen, noteer welke ruimtes u wilt laten zien en wat u wilt overbrengen aan de gasten. Probeer hierbij alvast het beeld te kaderen. Houd in gedachte ‘less is more’. Als er te veel in het beeld gestopt wordt, kan de foto onrustig en rommelig overkomen. Maak een duidelijke keuze in wat u laat zien.

  1. Voorbereiding

Zorg dat de ruimte die u gaat fotograferen opgeruimd en schoon is. Haal storende elementen uit het beeld. Schroom niet om een tafel of stoel voor de foto op te schuiven om de foto te verbeteren. Andere objecten, zoals een mooie bos bloemen, kunt u juist toevoegen om de foto extra kleur en sfeer te geven.

  1. Laat sfeer zien

‘Beleving’ is een niet te onderschatten verkoopargument en dat kunt u met de juiste fotografie overbrengen. Breng de sfeer van het hotel goed over in de foto’s. Heeft het hotel een gezellige en warme lounge met haard? Steek de haard en kaarsen dan aan om dit warme gevoel goed in de foto over te brengen. Heeft het hotel een mooie tuin met fontein? Zorg dat de fontein werkt. Leg een stapel mooie zachte handdoeken neer om een unieke hotelervaring te illustreren.

  1. Toon de faciliteiten

Geef een zo goed mogelijke indruk van wat de gasten bij uw hotel kunnen verwachten: de mooie entree, sfeervolle lobby, de goed uitgeruste leestafel, het fijne zwembad, de luxe spa, de weelderige tuin of het goede restaurant. En geef uiteraard een indruk van de kamers en de omgeving van het hotel. Zo zullen potentiële klanten gemakkelijker geloven dat uw hotel die opgesomde opties ook daadwerkelijk aanbiedt.

  1. Gebruik van uw camera

Als u een goede digitale camera bezit, gebruik deze dan en niet uw telefoon. De meeste camera’s hebben een ingebouwde flitser welke u beter niet kunt gebruiken. Fotografie zonder flitslicht kan in een binnenruimte met weinig daglicht best een uitdaging zijn. Onscherpte en beweging in de foto’s kunt u voorkomen door de camera op een statief te zetten. Als u geen statief heeft dan kunt u een zakje met rijst gebruiken als stabiele ondergrond voor de camera. Leg het zakje rijst op een geschikte plaats, bijvoorbeeld een hoge tafel. En bij foto’s met weinig daglicht kan het beeld wat te geel worden. Pas de witbalans handmatig aan in dit geval. Als u de camera in de automatische stand gebruikt, kan het zijn dat de foto te licht of juist te donker wordt. Zet dan camera dan eens op de manual-stand en pas de instellingen aan tot ze naar wens zijn. De belangrijkste variabelen zijn de ISO-waarde, de sluitertijd en het diafragma. Als u dit te complex vindt, kunt u de knop belichtingscompensatie gebruiken. Met de plus en de min kunt u de foto langer of juist korter belichten, ofwel lichter of donkerder maken.

  1. Resolutie

Te ‘kleine’ fotobestanden geven een beeld waarbij de pixels als blokjes zichtbaar worden en dit is niet fraai. Aan de andere kant maken te ‘grote’ foto’s de website onnodig traag. Verdiept u zich in wat de juiste pixel-dimensies zijn voor de website waarop de foto’s komen. Grote foto’s over de gehele breedte van de website zijn ongeveer 1900 tot 2000 pixels breed. Kleinere afbeeldingen volstaan met een dimensie van 800 tot 900 pixels breed.

  1. Verticale lijnen

Let goed op dat de verticale lijnen in de foto recht omhooglopen. De afbeelding toont heel onrustig als het beeld scheef is. Gebruik als referentiepunt de deur- en raamkozijnen en richt u camera zodanig dat deze loodrecht staan. Het kan betekenen dat de camera een hoger of juist lager standpunt nodig heeft. Ga waar nodig op een trapje staan. Hetzelfde geldt voor de horizon; deze hoort ook recht te zijn. Op de meeste camera’s bestaat de mogelijkheid om zogenaamde hulplijnen aan te zetten. U ziet dan een raster in de zoeker of display waardoor u een goed hulpmiddel heeft om het beeld recht uit te lijnen.

  1. Afwisseling

Gebruik variatie in de beelden door een combinatie toe te passen van overzichtsfoto’s en close-ups en detailfoto’s. Met een afwisseling in de foto’s kunt u enerzijds een goede indruk geven van de diverse ruimtes en anderzijds de sfeer en het gevoel dat bij uw hotel hoort weergeven.

  1. Perspectief

Foto’s vanuit vogelperspectief laten het vaak toe om mooi gedekte tafels goed tot hun recht te laten komen of om de grootte van een ruimte te vatten. Ook een ontbijt- of lunchbuffet kan vaak vanuit vogelperspectief mooi in beeld gebracht worden.

  1. Tijdloze foto’s

Foto’s waar u het langst plezier van heeft, zijn foto’s met een tijdloos karakter. Als u mensen in de ruimte fotografeert, zorg dan dat zij neutrale en tijdloze kleding dragen. Denk ook goed na in welk seizoen u de foto’s neemt. Zeker wanneer ook de omgeving mee in beeld komt, kunt u maar beter zorgen dat de foto’s genomen worden wanneer de omgevingslocatie op z’n mooist is.

Met deze tips bent u goed voorbereid om uw foto’s te laten spreken.

Wendy Bos Fotoproducties, specialist in hotelfotografie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Ondernemen
Jonge Honden: Michelle Zandbergen ziet eerste hotel niet als eindstation

De hotellerie is net als iedere andere branche. Veteranen vertrekken en jong ambitieus talent staat te trappelen om hun ontwikkelde visie uit te rollen. Hoe kijkt de jonge generatie hotelmanagers tegen deze dynamische branche aan? In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge ho ...

Tech Longread
Kunstmatige intelligentie in de hotellerie (deel 2)

Veel horecamanagers erkennen de potentie van kunstmatige intelligentie voor hun bedrijfstak, maar zijn terughoudend bij het daadwerkelijk implementeren ervan, zo schreven wij onlangs op deze website. Ze twijfelen welke toepassing het beste past bij hun bedrijfsmodel of concept en hebben niet alti ...

Hotelketens Internationaal
Faena en Accor gaan wereldwijde samenwerking aan

Faena, een van 's werelds meest invloedrijke merken in de luxe levensstijl en horeca-industrie, en Accor, een toonaangevende hospitalitygroep met een uitgebreide merkenportefeuille en meer dan 5.000 accommodaties in 110 landen, zijn een samenwerking aangegaan om het Faena merk uit te breiden naa ...

Achtergronden Internationaal
Amsterdams gezin haalt anderhalve ton op voor de realisatie van hotel op Sardinië

De ondernemers achter Soul Valley hebben inmiddels ruim 150.000 euro opgehaald dankzij een crowdfunding via het platform CrowdAboutNow. Hiermee is het minimale streefbedrag behaald en wordt het conscious hotel volledig duurzaam gebouwd en ingericht. Daarmee gaat hun droom om een plek te creëren ...

Hotel & Recht
Huurrecht en onvoorziene omstandigheden; 3 uitspraken

Na de eerste lockdown en reeks van daaropvolgende procedures tussen huurders en verhuurders, bespraken wij in ons artikel van augustus 2020 een kort geding vonnis van de rechtbank Amsterdam. Kortgezegd oordeelde de rechter daarin voorlopig – en grotendeels in lijn met de overige uitspraken to ...

Economie Corona
Swissôtel op Damrak dwingt huurkorting af

Het Swissôtel op het Amsterdamse Damrak dwingt bij rechter 50 procent huurkorting af, zo lezen we op de website van het Parool. Het hotel telt 114 kamers en een restaurant. De huur bedraagt jaarlijks ruim één miljoen euro. Het hotel stelt dat het hard wordt getroffen door de coro ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: