581 nieuwe hotelkamers in Utrecht sinds 2010

3 juli 2017 | Thijs Jacobs

Horwarth HTL heeft in opdracht van de gemeente Utrecht een ‘actualiseringsonderzoek’ gedaan naar de hotelmarkt in de domstad. Het aantal hotelkamers is sinds 2010 met 581 toegenomen, zo blijkt uit het onderzoek. Utrecht telt nu 89 hotels en bed & breakfasts met in totaal 2.035 kamers.

De bezettingsgraad ligt nu op 71 procent; het aantal hotelovernachtingen is gemiddeld met 4,5 procent toegenomen in de periode 2003-2016. In 2016 registreerde Utrecht 533.000 hotelovernachtingen. 

Terughoudend beleid

Er zijn wel veel nieuwe initiatieven in de stad opgekomen, waardoor Horwarth HTL een ‘sturend en terughoudend’ beleid betracht. De plannen tot 2024 overstijgen immers de berekende marktruimte.

Een meerderheid van de hoteliers ervaart een negatief effect op de bezettingsgraad door de aanwezigheid van short stay en particuliere verhuur van accommodatie. Dit lijkt een negatief 55 procent van de Utrechtse hotels een hogere bezettingsgraad kende in 2016 in vergelijking met 2015. Ook de gemiddelde kamerprijs bleek hoger en de verwachtingen voor 2017 zijn overwegend positief.

80.000 boekingen

In maart 2017 waren 3.200 aanbieders in de gemeente Utrecht geregistreerd bij Airbnb, maar die zijn niet allemaal even actief. Het kan zijn dat gelukszoekers zich bij de start van de Tour de France vorig jaar hebben ingeschreven en daarna geen actie meer hebben ondernomen. Universiteit Utrecht schat het aantal verhuurde accommodaties via Airbnb tussen maart 2016 en maart 2016 op 80.000.

Professionele verhuurders

Een relatief kleine groep van 500 verhuurders is verantwoordelijk voor 80 procent van het totaal aantal overnachtingen. 160 van hen zijn naar schatting professioneel bezig en zij bieden dan ook meer dan 1 woning via Airbnb aan. 2700 van de 3200 aangeboden accommodaties in Utrecht werden niet of nauwelijks verhuurd in het afgelopen jaar. Opvallend: de bezettingsgraad is buiten het centrum hoger dan in de historische binnenstad, waar gemiddeld de hoogste prijs wordt gevraagd voor een overnachting.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Amsterdam
Hoofdkantoor The Student Hotel naar Amsterdam

Vanwege de exponentiële groei van The Student Hotel, heeft het internationale hoofdkantoor zich in januari 2020 in Amsterdam Noord gevestigd. Het culturele, eclectische en industriële bedrijventerrein in Noord sluit naadloos aan bij de kernwaarden van TSH. Het nieuwe hoofdkantoor is gev...

Amsterdam Verbouwen
De L'Europe Amsterdam brengt Amsterdamse iconen samen in 't Huys

Hotel De L'Europe Amsterdam opent in maart de deuren van 't Huys. Een vernieuwde vleugel van het hotel, met een eigen ingang aan de Nieuwe Doelenstraat, waar zowel de Amsterdammer als de hotelgast 'Original Amsterdam Luxury' vindt. 't Huys biedt onderdak aan drie Amsterdamse toon...

Awards Amsterdam
Park Inn by Radisson Amsterdam City West is hotel van het jaar

Het nieuwe Park Inn by Radisson Amsterdam City West hotel is verkozen tot ‘Hotel van het Jaar 2019’ in de regio Midden- en Zuid-Europa van de Radisson Hotel Group (RHG). Het designhotel behaalde op het gebied van bezettingsgraad, kwaliteit, omzet, gast-reviews, duurzaamheid en veiligheid...

Van der Valk
Van der Valk gaat hotelgasten helpen om te stoppen met roken

Waar Van der Valk Hotels de afgelopen jaren met haar Vitaal-concept al grote stappen zette in de gezondheidsmarkt, gaat ze nu ook haar gasten helpen met het stoppen met roken. In een 5-daags intern programma wordt er middels zowel groeps- als individuele coaching een extra stimulans gecreëerd o...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Hotel Den Haag
Kennisnetwerk Destinatie Nederland zet in op gastvrijheidsbeleving door samenwerking met Hotelschool The Hague

Hoe kun je als destinatiemanagement organisatie (DMO) een bijdrage leveren aan de gastvrijheidsbeleving van jouw stad of streek? Dat is de vraag die regelmatig gesteld wordt binnen Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Gastvrijheid is één van de pijlers binnen Perspectief2030, de visie o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: