Hotel aansprakelijk autoschade gast

13 februari 2014 |
Hotel aansprakelijk autoschade gast<

Een hotel bij Schiphol biedt haar gasten de service aan om - gedurende een verblijf in het buitenland - de auto te parkeren in een parkeergarage. Er wordt ingebroken in de parkeergarage en
de auto wordt gestolen. Wie is aansprakelijk?

Preventieve maatregelen
Het hotel wordt aansprakelijk gehouden. De wet bepaalt namelijk dat de hotelier als een bewaarnemer aansprakelijk is voor beschadiging of verlies van zaken die in het hotel zijn gebracht door een gast die daar zijn intrek heeft genomen. De rechtbank oordeelt evenwel dat de hotelier voldoende preventieve maatregelen had getroffen om de diefstal te voorkomen. Er was immers sprake van een afgesloten parkeergarage, beveiligingscamera’s, en de aanwezigheid van beveiligingspersoneel. De schade door de diefstal hoefde daarom volgens de rechter door de hotelier niet te worden vergoed.

Bewaarnemer
Opvallend is, dat de rechter oordeelde dat op de hotelhouder niet een zwaardere verplichting rust dan op andere bewaarnemers. Hieruit volgt dat de wettelijke bepaling niet beoogt de zorgplicht van de hotelier als bewaarnemer te verzwaren, maar de reikwijdte wil bepalen.
De reikwijdte van de aansprakelijkheid van de hotelier is in die zin bijzonder, nu de aansprakelijkheid van de hotelhouder als bewaarnemer zich verder uitstrekt dan alleen die gevallen waarbij de hotelier gevraagd is om zaken van de gast te bewaren. Er is sprake van bewaarneming door de hotelier, ten aanzien van alle zaken van de gast die zich in het hotel bevinden. Het gaat dus niet alleen om zaken op de hotelkamer, maar ook om dingen die zich in het hotel-restaurant, lobby of bij de receptie bevinden. Wel moet het steeds gaan om de hotelhouder die aan de bewuste klant logies verstrekt. De hotelier is niet bewaarnemer van de zaken van iemand die alleen koffie drinkt in de lobby.

Alex Dolphijn
Ludwig & van Dam advocaten

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Longread
Beste hotelier, vergeet wat er was en focus op wat er komen kan

Lang geleden stond er een hotel ergens in een binnenstad. De markante gevel pronkte trots naar de voorbijgangers. Het hotel stond er statig bij, en een tikkeltje chique zelfs, uitnodigend naar iedereen die er langsliep. Wie het hotel zag wilde naar binnen. Die gedachte gaf je kriebels in je buik, ni...

KHN Coronacrisis
Horeca eerder dicht? ''Buitenproportioneel!''

Koninklijke Horeca Nederland vindt het voornemen van het kabinet om horeca in de Randstad (in zes veiligheidsregio's waar het aantal besmettingen met het coronavirus snel stijgt) waardeloos. Dirk Beljaarts, directeur van KHN noemt het in het NOS Radio 1 Journaal 'buitenproportioneel' en ...

Interview Longread
Gasthoofdredacteur Roberto Payer interviewt Pieter Elbers

Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam, tevens gasthoofdredacteur van de septemberuitgave van Hospitality Management) en Pieter Elbers (CEO KLM) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Middenin die crisis, begin augustus, ontmoeten ze elkaar in het Waldorf Astoria in de hoofdstad...

Hotel & Recht
Rechten en plichten ten tijde van corona

Corona heeft een grote impact op het aantal gasten in hotels en de manier waarop in de hotels moet worden gewerkt. Thuiswerken is meestal geen mogelijkheid en daarom is een veilige werkplek extra belangrijk. Deze nieuwe situatie roept veel vragen op over de rechten van werkgevers maar ook van werkne...

KHN Coronacrisis
KHN vreest extra coronamaatregelen in grote steden

Gisterenavond bereikte Koninklijke Horeca Nederland (KHN) het signaal dat er in enkele Nederlandse regio’s extra coronamaatregelen worden ingevoerd, die mogelijk ook voor de horeca zullen gelden. Via verschillende bronnen heeft KHN vernomen dat een verplichte horecasluiting om 24:00 voor een a...

Tech Branded Content
''Veel hotels kennen hun echte foodcost niet''

Nu de inkomsten onzeker blijven, is controle van de kosten belangrijker dan ooit. “Naar foodcost wordt echter weinig gekeken", merkt Carl Jacobs CEO van Apicbase op. “Terwijl het toch over 30 procent van je business gaat. Vaak zelfs meer, dat is problematisch.” Hotelketens en ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: