Accor presenteert cijfers Q1: RevPAR daalt 25 procent

23 april 2020 | Redactie

Accor presenteert de cijfers over het eerste kwartaal van 2020. Sébastien Bazin, Voorzitter en Chief Executive Officer van Accor, zei:

"De wereld wordt geconfronteerd met een ongekende gezondheidscrisis die enorme en unieke gevolgen heeft voor de toeristische sector. Bijna tweederde van onze hotels is momenteel gesloten en de meeste andere worden gebruikt om gezondheidswerkers en iedereen die in de frontlinie van de strijd tegen COVID-19 staat, te ondersteunen. Tegen deze achtergrond zijn de inspanningen van onze medewerkers en onze eigenaars buitengewoon geweest. Vandaag is onze uitdaging tweeledig: het beheer van de noodsituatie en de voorbereiding op de heropleving. De Groep bevindt zich in een sterke positie om de huidige situatie aan te pakken en we nemen agressieve maatregelen om onze organisatie aan te passen. Door de recente transformatie van Accor beschikt de Groep over een solide balans die hem in staat stelt de economische gevolgen van deze crisis in de komende kwartalen op te vangen. Tegelijkertijd bereiden we ons voor op het herstel, samen met de autoriteiten en professionele organisaties in de landen waar we actief zijn, zodat de Groep goed gepositioneerd is om zo snel mogelijk weer op te krabbelen".

De geconsolideerde omzet in het eerste kwartaal van 2020 bedroeg € 768 miljoen, een daling van 17,0% zoals gerapporteerd en 15,8% op vergelijkbare basis.

De RevPAR daalde met 25,4% als gevolg van de sterke verslechtering door de wereldwijde verspreiding van de COVID-19-epidemie, eerst in Azië-Pacific (-33,7%) en vervolgens in andere regio's, waaronder Europa (-23,2%) en Noord-Amerika (-22,2%).

Wijzigingen in de consolidatiekring (acquisities en desinvesteringen) hadden een negatief effect van € 7 miljoen, voornamelijk als gevolg van de verkoop van de door Mövenpick geleasde hotels.

Wisselkoerseffecten hadden een negatief effect van -€ 4 miljoen, voornamelijk als gevolg van de Australische dollar (-4,2%), gecompenseerd door de Amerikaanse dollar (+3,0%).

In het eerste kwartaal van 2020 heeft Accor 58 hotels geopend, wat neerkomt op 8.000 kamers, wat gezien de huidige omstandigheden een zeer bevredigend niveau is. Eind maart 2020 had de Groep een portefeuille van 746.903 kamers (5.085 hotels) en een pijplijn van 208.000 kamers (1.202 hotels), waarvan 76% in de opkomende markten.Op 22 april 2020 was 62% van de hotels van de Groep gesloten, d.w.z. meer dan 3.100 eenheden.

Daling van de omzet

De Groep rapporteerde een omzet in het eerste kwartaal van 2020 van € 768 miljoen, een daling van 15,8% op vergelijkbare basis. Deze daling bedroeg -17,5% voor HotelServices en -13,0% voor HotelActiva. De omzet van New Businesses daalde met 13,8% op vergelijkbare basis.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Branded Content
Vind de route naar jouw gasten

Eindelijk, de restaurants gaan binnenkort weer open. Dat geldt ook voor veel hotels. Langzaam komt de Nederlandse gastvrijheidsindustrie weer tot leven. Wij zien ook weer een stijgende lijn in reserveringen, met name voor hotels buiten de grote steden. Voor alle hotels geldt dat slimme marketing een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: