Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

16 oktober 2018 | David Bakker

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weinig alcohol hebben worden steeds populairder.

“Want”, zo stelt biersommelier Fiona de Lange, “Vaak moeten we na de lunch nog werken en dan is het prettig als er zo min mogelijk alcohol in zit. Wat betreft bier zie ik steeds meer de trend verplaatsen naar laag alcoholische bieren.” De session bieren zijn daarin onwijs in opmars. “Session is op zich geen biersoort. IPA’s, Pale Ales en bijvoorbeeld pilsener kunnen een session zijn, zolang het alcoholpercentage maar tussen de drie en vier procent zit.”

Berliner Weisse

Veel brouwers spelen in op deze trend. Hertog Jan Enkel is het bier van Hertog Jan dat sinds kort op de markt is en weinig alcohol bevat. “Berliner Weisse is een Duits bier dat zich uitstekend leent in de huidige trend, maar ook veel Nederlandse craft brouwerijen houden goed rekening met de wens van de Nederlandse consument.”

Waar de bieren met een laag alcoholpercentage aan populariteit winnen, ziet Fiona de zware speciaalbieren uit België in de toekomst minder vaak op de kaart staan. “Je ziet een tweedeling. De populariteit van zwaar speciaalbier is over het hoogtepunt heen. De echte liefhebber zal het blijven drinken, maar de trendgevoelige consument zal meeliften op het succes van bijvoorbeeld de session.”

Wijn

Niet alleen op het gebied van bier, ook in de wonderlijke wereld van de wijnen wordt minder alcohol steeds populairder. Dat constateert Marcel Kerkmeester, directeur van LFE, een van de grootste wijnimporteurs van Nederland.  “Wij zijn toch nog altijd een beetje een calvinistisch volk en vinden een wijntje bij de lunch niet helemaal kunnen. Dat is het in landen als Frankrijk en Spanje wel.  Alcohollage en -vrije wijnen hebben de afgelopen tien jaar een enorme opmars gemaakt. Ik heb de aantallen zien vertienvoudigen(!).”

Alcohol onttrekken

De populariteit van de alcoholvrije en -lage wijnen wijt de directeur aan de kwaliteit. “De consument heeft de afgelopen jaren aangegeven behoefte te hebben aan deze producten. De kwaliteit gaat onwijs omhoog. De wijn wordt gewoon gemaakt zoals de boeren dat al jaren doen, pas op het eind wordt de alcohol onttrokken. Alcohol is wel een smaakversterker, dus de boeren zijn al jaren bezig om die smaak terug te laten keren in alcoholvrije wijnen, dat gaat steeds beter. We zien dat witte wijnen populair zijn, maar ook de sparkling producten doen het erg goed. Dat komt denk ik omdat dat bubbeltje de smaak weergeeft die alcohol ook heeft.”

Wijnkaart samenstellen

Toch ziet Femke van Raam, eigenaresse van Tapavino uit Bergen op Zoom, dat die trend nog niet helemaal is geland binnen de horeca. “Wij leveren aan de horeca en er liggen nog mogelijkheden voor de ondernemers. De vraag naar alcoholvrije wijn zien we wel toenemen, maar echt spreken van een trend binnen de horeca kan ik nog niet.” Femke adviseert ondernemers bij het samenstellen van de wijnkaart. “We merken dat het geheel ontzorgen van de horecaondernemer enorm wordt gewaardeerd. Mensen vertrouwen ons met het op maat samenstellen van de wijnkaart.” Hardlopers zijn nog altijd de Sauvignon Blanc en de Chardonnay. “Dat is toch de basis die vaak de wijnkaart bepaalt. De gasten kennen de druiven en weten waar ze aan toe zijn.”

De trend die zij ziet is wijn als belevingsproduct. Een verhaal achter de reis van druif tot wijn. “Mensen worden steeds nieuwsgieriger en willen zelf ook een verhaal vertellen over de wijn die ze gedronken hebben. Een verhaal vertellen bij de verkoop van de wijn is zeker aan te raden. Dat vinden de gasten fijn.” Zelf hoopt Femke dat de wat minder bekende druiven het beter gaan doen. “De Grüner Veltliner is een ontzettend lekkere wijn, waarvan ik hoop dat die aan populariteit gaat winnen. Daarnaast zie ik dat Italiaanse wijnen het beter en beter gaan doen.”

Alcoholvrij is niet alcoholvrij

Wettelijk gezien wordt drank die minder dan 0,5 procent alcohol bevat, gezien als alcoholvrij. Dit betekent dat het ook geschonken mag worden aan jongeren onder de 18 jaar, hetzelfde geldt voor wijn.

Einde van de Radler?

Radler heeft een enorm succesvolle periode achter de rug. Fris van smaak, laag op alcohol. Eigenlijk dus ideaal voor de huidige trend. Toch ziet Fiona de vraag naar Radler de komende jaren afnemen. “Er zit zo’n dertig procent suiker in een flesje Radler.” In de huidige ‘healthy-life’ wereld is er geen ruimte meer voor zoveel suiker in een drankje.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: Martin Hendricks, Black Label Hotels

Martin Hendricks, een ‘Sittardenaar’ in hart en nieren, ging in 2018 zijn eigen weg, nadat hij brak met zijn zakenpartner Danny Keppels, met wie hij onder de vlag van Estate Management Group een aantal zeer aantrekkelijke hotel- en evenementenlocaties in de portefeuille had. Het gaat goe...

Tech Advertorial
''Doe je gast een aanbieding tijdens het openen van de hoteldeur''

Dolf Mulder, de onbetwiste slotenkoning van Nederland, steekt zijn nek uit. Waar zijn bedrijf Hotek Hospitality Group bij vrijwel iedere hotelier bekend is vanwege de kwalitatief hoogstaande hotelsloten, doet hij tegenwoordig meer. Veel meer... De vriendelijke innovator vertelt over de nieuwe mogeli...

Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

Personalia
Sander Allegro nieuwe algemeen directeur van QL Hotels

Sander Allegro, vaste columnist voor Hospitality Management, maakte zojuist via social media bekend dat hij per 1 januari 2020 aan de slag gaat als algemeen directeur van QL Hotels. Hieronder lees je de bekendmaking van Sander, die hij op Facebook plaatste: 'Per 1 januari 2020 ga ik aan de sl...

Achtergronden Internationaal
Virtuoso feliciteert awardwinnende topmanagers

Wereldwijd reisnetwerk Virtuoso feliciteert de vijf leden en adviseurs van het reisbureau die de EMEA netwerkprijzen voor innovatie, leiderschap en verkoopkracht hebben gewonnen. De Virtuoso EMEA Member Awards tonen leden die het kaliber van het talent binnen het netwerk illustreren. De winnaars wer...

Opening Internationaal
Louvre Hotels Group opent twee hotels in ‘Le Belaroïa’

Louvre Hotels Group zet zijn ontwikkelingsstrategie voort door uit te breiden op belangrijke locaties. Deze keer richten zij zich in Montpellier specifiek op Le Belaroïa, een complex van 9000 m2, ontworpen door de Franse architect Manuelle Gautrand. In dit complex worden voor het eerst in Frank...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: