Advertorial: Innovatie is essentieel voor de hospitalitysector

16 februari 2018 | David Bakker

Het toerisme in Nederland groeit harder dan in andere EU-landen, volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. In Nederland was deze groei 5,5 procent in 2016, terwijl de gemiddelde groei in de EU 4,6 procent bedroeg. Voor 2017 worden voor Nederland nog sterkere groeicijfers verwacht: in de eerste acht maanden van 2017 groeide het internationale toerisme in Nederland met maar liefst 6,6 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2016. De omzet van deze sector in Nederland is ook niet mis: jaarlijks vier miljard euro.

Deze snelle groei betekent dat de hospitalitysector in Nederland – met name hotels – stappen moeten nemen om klanten efficiënter en beter te bedienen. De verwachtingen van toeristen nemen toe, evenals de eisen van zakelijke gebruikers. Een hotelovernachting moet meer zijn dan alleen een bed en ontbijt: er wordt gemak en comfort verwacht. En steeds vaker: een ‘beleving’. Met de groei van de sector neemt ook de concurrentie toe. Hotelketens proberen zich van elkaar te onderscheiden en de prijzen staan onder druk.

Hogere verwachtingen

Tegelijkertijd is ook in de hospitalitysector innovatie een speerpunt geworden. Gasten verwachten snelheid, service en flexibiliteit. Kamerprijzen moeten snel aangepast kunnen worden aan de actuele verwachtingen en het aantal faciliteiten dat gereserveerd, betaald of afgezegd kan worden, neemt toe. Daarbij komen nog persoonlijke kortingsprogramma’s, in-room entertainment, de uitgifte en het beheer van digitale pasjes en nog veel meer. Tegelijkertijd moeten de kosten omlaag en moet er meer gedaan worden met minder personeel.

Een schat aan waardevolle data

Voor de hotels en de eigenaren betekent dit dat ze voor flinke uitdagingen staan. Traditionele ERP-systemen in hotels zijn nog te sterk gefocust op de basisfunctionaliteit, zoals het boeken en betalen van kamers. De integratie van alle verschillende informatiesystemen en faciliteiten is niet eenvoudig, maar is wel essentieel voor het succes van een hotel of hotelketen. Een dergelijke integratie biedt namelijk niet alleen efficiëntie- en kostenvoordelen, het levert vooral een schat aan waardevolle data op over het gedrag, de voorkeuren en de behoeften van gasten. Door dit soort informatie van verschillende bronnen met elkaar te combineren en te analyseren, ontstaan inzichten die gebruikt kunnen worden om de dienstverlening te verbeteren en het aanbod te optimaliseren. Welke faciliteiten of diensten worden het meest gebruikt? Door welke categorie gasten? Wanneer? Zijn er correlaties in het gebruik van meerdere faciliteiten of diensten? Dit zijn slechts enkele voorbeelden van het soort vragen dat aan de hand van de data van geïntegreerde systemen beantwoord kan worden.

Daarnaast zijn er tal van efficiencyverbeteringen mogelijk door systemen met elkaar te koppelen. Bijvoorbeeld op het gebied van self-service, het optimaliseren van de prijsniveaus van hotelkamers of het op het juiste moment uitvoeren van promoties en acties. Maar natuurlijk ook voor wat betreft monitoring en rapportages, die op deze manier via één totaaloverzicht worden weergegeven.

Hoe moeilijk kan dit nu zijn?

Wij spreken regelmatig met de directie van hotels over deze en andere uitdagingen waarvoor ICT – in ieder geval voor een deel – een oplossing kan bieden. Een van de vragen die we dan wel eens krijgen, is: “Hoe moeilijk kan dit nu zijn?”. De verwachting is dat verschillende systemen relatief makkelijk met elkaar te koppelen zijn. Helaas is dit niet het geval. Lang niet alle systemen die in een hotel of ander gebouw aanwezig zijn, zijn voorbereid om met andere systemen te communiceren of samen te werken. Een standaardaanpak of -oplossing is er niet. Toch is het zeker mogelijk om de verschillende systemen in een hotel met elkaar en met het hotelmanagementsysteem te koppelen. Zo ontstaat een geïntegreerd en effectief platform voor innovatie, waarmee hotels zich echt kunnen onderscheiden van de concurrentie. Dat is de kracht van digitalisering.

Evert Smit, Avit Group

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview
“Een ode aan de natuur waarin concept, interieurontwerp en gastbeleving tot één uniek verhaal samensmelten”

Ontwerpen vanuit een hospitality perspectief met de natuur als leidraad Interview met Ruud Belmans van WeWantMore en Steven Verrept van Château de Vignée over de transformatie van een 400 jaar oud kasteel naar een unieke gastbeleving in het topsegment van de Belgische Ardennen. Het k...

Personalia Internationaal
Stefan Dubbeling nieuwe directeur België en Nederland van de BWH Hotel Group

Stefan Dubbeling (48) start per 1 maart aanstaande als Regional Director België & Nederland voor de BWH Hotel Group. Hij volgt daarmee Wytze van den Berg op die, na ruim 14 jaar, aan de slag gaat als Managing Director EMEA voor WorldHotels Collections. In de rol van Regional Director wo...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Amsterdam Achtergronden
MEININGER Hotels lanceert hyperlokale service met Local Event Display

Krijtborden bieden nog dagelijkse inspiratie voor lokale evenementen – deze nieuwe service is nu ook aanwezig in het MEININGER Hotel Amsterdam City West en het MEININGER Hotel Amsterdam Amstel. De MEININGER Hotels staan binnen de hotelindustrie bekend voor hun unieke hybride accommodatiecon...

Internationaal Tech
Alweer een hotelketen slachtoffer van hackers

Het is weer raak: hackers hebben afgelopen zomer de klantgegevens buit weten te maken van 10,6 miljoen gasten van het Amerikaanse hotelbedrijf MGM Resorts. De gegevens zijn gedeeld op een forum voor hackers, meldt zdnet.com. Op het forum werden de adressen, namen, burgerservicenummers en telefoo...

Events Achtergronden
Hotel kijkt met trots terug op Joods onderwijscongres

Het internationaal Joods onderwijscongres European Chinuch Convention (ECC) kijkt terug op een zeer geslaagde editie die plaatsvond in Novotel Amsterdam Schiphol Airport (NASA). Het was de tweede keer dat dit evenement, waar 37 workshops in 4 talen werden gegeven, in het hotel plaatsvond. Bij EC...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: