Advertorial: Innovatie is essentieel voor de hospitalitysector

16 februari 2018 | David Bakker
Advertorial: Innovatie is essentieel voor de hospitalitysector

Het toerisme in Nederland groeit harder dan in andere EU-landen, volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. In Nederland was deze groei 5,5 procent in 2016, terwijl de gemiddelde groei in de EU 4,6 procent bedroeg. Voor 2017 worden voor Nederland nog sterkere groeicijfers verwacht: in de eerste acht maanden van 2017 groeide het internationale toerisme in Nederland met maar liefst 6,6 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2016. De omzet van deze sector in Nederland is ook niet mis: jaarlijks vier miljard euro.

Deze snelle groei betekent dat de hospitalitysector in Nederland – met name hotels – stappen moeten nemen om klanten efficiënter en beter te bedienen. De verwachtingen van toeristen nemen toe, evenals de eisen van zakelijke gebruikers. Een hotelovernachting moet meer zijn dan alleen een bed en ontbijt: er wordt gemak en comfort verwacht. En steeds vaker: een ‘beleving’. Met de groei van de sector neemt ook de concurrentie toe. Hotelketens proberen zich van elkaar te onderscheiden en de prijzen staan onder druk.

Hogere verwachtingen

Tegelijkertijd is ook in de hospitalitysector innovatie een speerpunt geworden. Gasten verwachten snelheid, service en flexibiliteit. Kamerprijzen moeten snel aangepast kunnen worden aan de actuele verwachtingen en het aantal faciliteiten dat gereserveerd, betaald of afgezegd kan worden, neemt toe. Daarbij komen nog persoonlijke kortingsprogramma’s, in-room entertainment, de uitgifte en het beheer van digitale pasjes en nog veel meer. Tegelijkertijd moeten de kosten omlaag en moet er meer gedaan worden met minder personeel.

Een schat aan waardevolle data

Voor de hotels en de eigenaren betekent dit dat ze voor flinke uitdagingen staan. Traditionele ERP-systemen in hotels zijn nog te sterk gefocust op de basisfunctionaliteit, zoals het boeken en betalen van kamers. De integratie van alle verschillende informatiesystemen en faciliteiten is niet eenvoudig, maar is wel essentieel voor het succes van een hotel of hotelketen. Een dergelijke integratie biedt namelijk niet alleen efficiëntie- en kostenvoordelen, het levert vooral een schat aan waardevolle data op over het gedrag, de voorkeuren en de behoeften van gasten. Door dit soort informatie van verschillende bronnen met elkaar te combineren en te analyseren, ontstaan inzichten die gebruikt kunnen worden om de dienstverlening te verbeteren en het aanbod te optimaliseren. Welke faciliteiten of diensten worden het meest gebruikt? Door welke categorie gasten? Wanneer? Zijn er correlaties in het gebruik van meerdere faciliteiten of diensten? Dit zijn slechts enkele voorbeelden van het soort vragen dat aan de hand van de data van geïntegreerde systemen beantwoord kan worden.

Daarnaast zijn er tal van efficiencyverbeteringen mogelijk door systemen met elkaar te koppelen. Bijvoorbeeld op het gebied van self-service, het optimaliseren van de prijsniveaus van hotelkamers of het op het juiste moment uitvoeren van promoties en acties. Maar natuurlijk ook voor wat betreft monitoring en rapportages, die op deze manier via één totaaloverzicht worden weergegeven.

Hoe moeilijk kan dit nu zijn?

Wij spreken regelmatig met de directie van hotels over deze en andere uitdagingen waarvoor ICT – in ieder geval voor een deel – een oplossing kan bieden. Een van de vragen die we dan wel eens krijgen, is: “Hoe moeilijk kan dit nu zijn?”. De verwachting is dat verschillende systemen relatief makkelijk met elkaar te koppelen zijn. Helaas is dit niet het geval. Lang niet alle systemen die in een hotel of ander gebouw aanwezig zijn, zijn voorbereid om met andere systemen te communiceren of samen te werken. Een standaardaanpak of -oplossing is er niet. Toch is het zeker mogelijk om de verschillende systemen in een hotel met elkaar en met het hotelmanagementsysteem te koppelen. Zo ontstaat een geïntegreerd en effectief platform voor innovatie, waarmee hotels zich echt kunnen onderscheiden van de concurrentie. Dat is de kracht van digitalisering.

Evert Smit, Avit Group

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: