All-in-One oplossingen: een zegen voor de moderne hotelier

12 december 2018 | David Bakker

De moderne hotelier heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in informatietechnologie. De groeiende afhankelijkheid van OTA’s als Booking.com en Expedia, de prijsdruk van privé-verhuurders en de veeleisendheid van klanten vragen om een efficiënte en kostenbesparende operatie.

“We hadden één IT oplossing nodig om onze hele operatie te stroomlijnen en te controleren. Van één aanbieder, dus met slechts één verantwoordelijke partij. Duidelijkheid is heel belangrijk voor ons.”  Aan het woord zijn Gaston en Lorenzo, trotse eigenaren van de succesvolle luxe viersterren boutique hotels Huys van Leyden en de Barones van Leyden.

Lorenzo en Gaston zijn niet de enigen die deze belangrijke stap zetten. Steeds meer hoteliers kiezen voor de zogenaamde all-in-one oplossingen. Logisch, want de totale integratie van operationele, administratieve en verkooptaken biedt enorme voordelen.

“Een paar jaar geleden implementeerden wij Oscar van Redforts Software. Onze operatie is daardoor niet alleen sterk vereenvoudigd, maar ook hebben we nu direct toegang tot alle bedrijfsinformatie die we nodig hebben zoals:  ADR, RevPAR, Sales pickup, Length of Stay, F&B sales”,  onderstreept Lorenzo.

De komende jaren zullen volgens Jankees Korstanje, CEO van Redforts Software, vele hoteliers overstappen op een «all-in-one» oplossing. “De complete integratie en de one-stop-shop geeft zoveel voordelen, dat het onverstandig is te blijven werken met meerdere aanbieders. We lopen al jaren voorop met dit type oplossing en we zien hoe tevreden onze klanten zijn met de duidelijkheid die we scheppen en de zekerheid van operatie die we hen kunnen bieden”.

Voor vele hoteliers zijn echter niet alleen de operationele voordelen doorslaggevend, slechte ervaringen met hybride oplossingen zijn dan ook schering en inslag. Ook Lorenzo en Gaston ondervonden dit meerdere malen. “We hebben flinke problemen gehad met de integratie van systemen van verschillende aanbieders. De één verschuilde zich achter de ander en oplossingen kwamen niet op tijd met inkomstenderving als gevolg”.

Natuurlijk is integratie alleen niet voldoende. De «all-in-one» oplossing met zijn basis onderdelen PMS, booking engine en channel manager moet natuurlijk wel die uitgebreide functionaliteit bieden die een modern hotel nodig heeft.  Automatisch reserveringsmanagement voor zowel directe als indirecte verkoop, uitgebreide facturerings- en rapportage-mogelijkheden zijn dan ook een absolute must. Daarnaast is de automatische afhandeling van cross sales uitermate belangrijk voor het succes van de onderneming.

“De verkoopfuncties die Oscar biedt voor cross selling zijn zeer krachtig. Na het ontvangen van de reservering kan de gast zijn reservering managen en op elk moment alsnog extra’s bijboeken. Deze extra’s worden dan automatisch verwerkt in de PMS”,  beaamt Gaston.

Integratie

De integratie van de channel management functie voor indirecte verkoop is één van de andere belangrijke zaken waar een «all-in-one» oplossing zich in onderscheidt.  Zowel de verwerking van reserveringen als het synchroniseren van de aangesloten OTA’s is volledig geautomatiseerd. “Uiteraard kunnen ook intermediairs zoals Booking.com en Expedia gekoppeld worden. Zelf hoef je niets te doen aan reserveringsmanagement. Dat scheelt zoveel tijd”.

Lorenzo en Gaston zijn duidelijk tevreden. Het enthousiasme over Oscar is dan ook duidelijk te merken. “Wij kunnen niet uitdrukken hoe blij we met dit  systeem zijn. Het is zo veelzijdig en daarnaast is de technische ondersteuning supersnel en efficiënt. Oscar is echt een aanrader.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening Den Haag
Park Centraal opent in cultureel centrum van Den Haag

Hospitalitygroep Sircle Collection heeft het 160 jaar oude pand van Park Hotel Den Haag, voorzien van een grondige restyling waarmee het interieur en de identiteit opnieuw zijn vormgegeven tot Park Centraal Den Haag. De renovatie en rebranding van het hotel brengen het culturele erfgoed en bewaarde ...

Columns
Column Jantiene Berg: Mijn hele hebben en houwen op tafel

Het is nu vijf maanden geleden dat mijn compagnon en ik de sleutel van ons urban boutique hotel in Rotterdam inleverden bij de curator. Per direct geen zeggenschap meer, maar nog wel een hoop verplichtingen richting de curator. Een eenzaam proces zonder echt afscheid van je gasten en medewerkers te ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig gemiddeld 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies, dus een gemiddelde. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitma ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: