All-in-One oplossingen: een zegen voor de moderne hotelier

12 december 2018 | David Bakker

De moderne hotelier heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in informatietechnologie. De groeiende afhankelijkheid van OTA’s als Booking.com en Expedia, de prijsdruk van privé-verhuurders en de veeleisendheid van klanten vragen om een efficiënte en kostenbesparende operatie.

“We hadden één IT oplossing nodig om onze hele operatie te stroomlijnen en te controleren. Van één aanbieder, dus met slechts één verantwoordelijke partij. Duidelijkheid is heel belangrijk voor ons.”  Aan het woord zijn Gaston en Lorenzo, trotse eigenaren van de succesvolle luxe viersterren boutique hotels Huys van Leyden en de Barones van Leyden.

Lorenzo en Gaston zijn niet de enigen die deze belangrijke stap zetten. Steeds meer hoteliers kiezen voor de zogenaamde all-in-one oplossingen. Logisch, want de totale integratie van operationele, administratieve en verkooptaken biedt enorme voordelen.

“Een paar jaar geleden implementeerden wij Oscar van Redforts Software. Onze operatie is daardoor niet alleen sterk vereenvoudigd, maar ook hebben we nu direct toegang tot alle bedrijfsinformatie die we nodig hebben zoals:  ADR, RevPAR, Sales pickup, Length of Stay, F&B sales”,  onderstreept Lorenzo.

De komende jaren zullen volgens Jankees Korstanje, CEO van Redforts Software, vele hoteliers overstappen op een «all-in-one» oplossing. “De complete integratie en de one-stop-shop geeft zoveel voordelen, dat het onverstandig is te blijven werken met meerdere aanbieders. We lopen al jaren voorop met dit type oplossing en we zien hoe tevreden onze klanten zijn met de duidelijkheid die we scheppen en de zekerheid van operatie die we hen kunnen bieden”.

Voor vele hoteliers zijn echter niet alleen de operationele voordelen doorslaggevend, slechte ervaringen met hybride oplossingen zijn dan ook schering en inslag. Ook Lorenzo en Gaston ondervonden dit meerdere malen. “We hebben flinke problemen gehad met de integratie van systemen van verschillende aanbieders. De één verschuilde zich achter de ander en oplossingen kwamen niet op tijd met inkomstenderving als gevolg”.

Natuurlijk is integratie alleen niet voldoende. De «all-in-one» oplossing met zijn basis onderdelen PMS, booking engine en channel manager moet natuurlijk wel die uitgebreide functionaliteit bieden die een modern hotel nodig heeft.  Automatisch reserveringsmanagement voor zowel directe als indirecte verkoop, uitgebreide facturerings- en rapportage-mogelijkheden zijn dan ook een absolute must. Daarnaast is de automatische afhandeling van cross sales uitermate belangrijk voor het succes van de onderneming.

“De verkoopfuncties die Oscar biedt voor cross selling zijn zeer krachtig. Na het ontvangen van de reservering kan de gast zijn reservering managen en op elk moment alsnog extra’s bijboeken. Deze extra’s worden dan automatisch verwerkt in de PMS”,  beaamt Gaston.

Integratie

De integratie van de channel management functie voor indirecte verkoop is één van de andere belangrijke zaken waar een «all-in-one» oplossing zich in onderscheidt.  Zowel de verwerking van reserveringen als het synchroniseren van de aangesloten OTA’s is volledig geautomatiseerd. “Uiteraard kunnen ook intermediairs zoals Booking.com en Expedia gekoppeld worden. Zelf hoef je niets te doen aan reserveringsmanagement. Dat scheelt zoveel tijd”.

Lorenzo en Gaston zijn duidelijk tevreden. Het enthousiasme over Oscar is dan ook duidelijk te merken. “Wij kunnen niet uitdrukken hoe blij we met dit  systeem zijn. Het is zo veelzijdig en daarnaast is de technische ondersteuning supersnel en efficiënt. Oscar is echt een aanrader.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Interview Coronacrisis
Gevoelig punt: “Misschien moeten werknemers ook wat inleveren”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit twaalfde hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: