All-in-One oplossingen: een zegen voor de moderne hotelier

12 december 2018 | David Bakker

De moderne hotelier heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in informatietechnologie. De groeiende afhankelijkheid van OTA’s als Booking.com en Expedia, de prijsdruk van privé-verhuurders en de veeleisendheid van klanten vragen om een efficiënte en kostenbesparende operatie.

“We hadden één IT oplossing nodig om onze hele operatie te stroomlijnen en te controleren. Van één aanbieder, dus met slechts één verantwoordelijke partij. Duidelijkheid is heel belangrijk voor ons.”  Aan het woord zijn Gaston en Lorenzo, trotse eigenaren van de succesvolle luxe viersterren boutique hotels Huys van Leyden en de Barones van Leyden.

Lorenzo en Gaston zijn niet de enigen die deze belangrijke stap zetten. Steeds meer hoteliers kiezen voor de zogenaamde all-in-one oplossingen. Logisch, want de totale integratie van operationele, administratieve en verkooptaken biedt enorme voordelen.

“Een paar jaar geleden implementeerden wij Oscar van Redforts Software. Onze operatie is daardoor niet alleen sterk vereenvoudigd, maar ook hebben we nu direct toegang tot alle bedrijfsinformatie die we nodig hebben zoals:  ADR, RevPAR, Sales pickup, Length of Stay, F&B sales”,  onderstreept Lorenzo.

De komende jaren zullen volgens Jankees Korstanje, CEO van Redforts Software, vele hoteliers overstappen op een «all-in-one» oplossing. “De complete integratie en de one-stop-shop geeft zoveel voordelen, dat het onverstandig is te blijven werken met meerdere aanbieders. We lopen al jaren voorop met dit type oplossing en we zien hoe tevreden onze klanten zijn met de duidelijkheid die we scheppen en de zekerheid van operatie die we hen kunnen bieden”.

Voor vele hoteliers zijn echter niet alleen de operationele voordelen doorslaggevend, slechte ervaringen met hybride oplossingen zijn dan ook schering en inslag. Ook Lorenzo en Gaston ondervonden dit meerdere malen. “We hebben flinke problemen gehad met de integratie van systemen van verschillende aanbieders. De één verschuilde zich achter de ander en oplossingen kwamen niet op tijd met inkomstenderving als gevolg”.

Natuurlijk is integratie alleen niet voldoende. De «all-in-one» oplossing met zijn basis onderdelen PMS, booking engine en channel manager moet natuurlijk wel die uitgebreide functionaliteit bieden die een modern hotel nodig heeft.  Automatisch reserveringsmanagement voor zowel directe als indirecte verkoop, uitgebreide facturerings- en rapportage-mogelijkheden zijn dan ook een absolute must. Daarnaast is de automatische afhandeling van cross sales uitermate belangrijk voor het succes van de onderneming.

“De verkoopfuncties die Oscar biedt voor cross selling zijn zeer krachtig. Na het ontvangen van de reservering kan de gast zijn reservering managen en op elk moment alsnog extra’s bijboeken. Deze extra’s worden dan automatisch verwerkt in de PMS”,  beaamt Gaston.

Integratie

De integratie van de channel management functie voor indirecte verkoop is één van de andere belangrijke zaken waar een «all-in-one» oplossing zich in onderscheidt.  Zowel de verwerking van reserveringen als het synchroniseren van de aangesloten OTA’s is volledig geautomatiseerd. “Uiteraard kunnen ook intermediairs zoals Booking.com en Expedia gekoppeld worden. Zelf hoef je niets te doen aan reserveringsmanagement. Dat scheelt zoveel tijd”.

Lorenzo en Gaston zijn duidelijk tevreden. Het enthousiasme over Oscar is dan ook duidelijk te merken. “Wij kunnen niet uitdrukken hoe blij we met dit  systeem zijn. Het is zo veelzijdig en daarnaast is de technische ondersteuning supersnel en efficiënt. Oscar is echt een aanrader.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Branded Content
Hotelgasten in 2021 willen gemak en ultiem relaxen 

In veel branches laat de huidige pandemie zijn sporen achter: ‘het oude normaal, het nieuwe normaal’… Eén ding is zeker: de veranderingen en verschuivingen zijn nog iedere dag voelbaar. Zo ook in de wereld van de hotelier. Voorheen was een hotelbezoek veelal verbonden aan h ...

Achtergronden
Jonge Honden: Mark Welbers kijkt vooruit met Banks Mansion Amsterdam

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Mark Welbers (34) general manager van het Banks Mansion in Amsterdam. Een m ...

Jantiene Berg
Column Jantiene Berg: Een leven lang leren

Sinds ik zes maanden geleden het decor van de hotellerie verruild heb voor het podium van het mbo-onderwijs is ‘een leven lang leren’ mijn nieuwe mantra. In mijn vroegere rol als gastvrouw en eigenaresse van een urban boutique hotel wist ik exact welke beleving ik onze gasten mee wilde g ...

Achtergronden
Stelling van de maand april: de uitslag

De hele maand april stond de stelling van de maand op de website van Hospitality Management. De stelling luidde: 2022 wordt noguitdagender dan 2021. Daar was 69,9 procent het mee eens. 31,1 procent gaf aan het niet eens te zijn met de stelling De nieuwe stelling van de maand luidt: De overheid lo ...

Hotel Exploitatiemodellen uitgelegd

Rob van Ginneken (Breda University of applied sciences) verzorgde een update van zijn in 2018 door Hospitality Management gepubliceerde Whitepaper ‘Hotel Exploitatiemodellen’. De belangrijkste ontwikkeling sindsdien: niet alleen hotelconcepten, maar steeds vaker ook de achterliggende exp ...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, Eindhoven

De Nederlandse hotel- en congresketen Postillion Hotels, ontwikkelaar Lingotto en initiatiefnemer The Mountains Corporation werken samen aan de realisatie van een Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, dat eind 2025 opent in Eindhoven. The Dutch Mountains wordt een prestigieus en duur ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: